صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۴

امریکا مانع از عضویت کامل فلسطین در کمیته شورای امنیت شد

 به نتیجه نرسیدن مذاکرات در کمیته شورای امنیت برای بررسی درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، یک بار دیگر حاکی از حرف‌های بسیار و عمل‌های اندک اعضای این شورا در حمایت از مردم فلسطین بود.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز در گزارش کمیته شورای امنیت درباره پذیرش اعضای جدید که به رؤیت این خبرگزاری رسیده، آمده است: «این کمیته در رابطه با اینکه این درخواست همه معیارهای عضویت را داراست، نتوانست به اجماع برای ارائه به شورای امنیت برسد.»
همان طور که انتظار می‌رفت، اعمال نفوذ امریکا موجب به نتیجه نرسیدن این نشست شد. بنا بر این گزارش با وجود ادعای ایالات متحده در مورد تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل دودولتی، واشنگتن معتقد است که عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به این مسأله کمک
 نمی‌کند.
 در همین ارتباط لیندا توماس گرینفیلد سفیر امریکا در سازمان ملل دیروز چهارشنبه مدعی شد که باور دارد  قطعنامه پیشنهادی برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل منجر به راهکار دودولتی نخواهد شد.
گرینفیلد این اظهارت را در یک نشست خبری در سئول و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا امریکا پذیرای به رسمیت شناختن درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل است، مطرح و تأکید کرد: «این‌طور نمی‌بینیم که اجرای قطعنامه در شورای امنیت ما را به جایی برساند که بتوانیم راه‌حل دوکشوری را به دست آوریم.»
به گفته او جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده قاطعانه گفته است که واشنگتن از راه‌حل دوکشوری حمایت می‌کند و درحال کار است تا این راه‌ حل در اسرع وقت اجرا شود.
به گفته دیپلمات‌های آگاه، انتظار می‌رود تشکیلات خودگردان فلسطین وارد مذاکره با ۱۵ عضو شورای امنیت که اوایل امروز باید در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبنی بر عضویت کامل در این سازمان جهانی رأی دهند، شده و از آنها بخواهد به این پیش‌نویس رأی دهند. این درحالی است که درخواست برای عضویت کامل هر کشوری در سازمان ملل ابتدا توسط شورای امنیت و سپس با رأی حداقل دوسوم از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی تصویب
شود.
جستجو
آرشیو تاریخی