صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

ایران در ایران

دستور رئیس‌جمهور اجرا شد
افزایش 4 برابری حقوق ناجیان‌غریق استان‌های ساحلی
زنجان - رئیس فدراسیون نجات غریق و غواصی گفت: با حمایت‌های رئیس‌جمهور، حقوق ناجیان غریق در سواحل شمال و جنوب کشور چهار برابر افزایش یافت.
مهدی حیدری با بیان اینکه طبق گزارش‌های اعلام شده، تابستان سال گذشته میزان غرق‌شدگی در سواحل گیلان و مازندران به ترتیب کاهش ۷۳ درصدی و ۵۰ درصدی داشته است، افزود: تلاش می‌کنیم با اقدامات پیشگیرانه این روند در تابستان امسال نیز نمود بیشتری داشته باشد.
 وی با بیان اینکه به دستور رئیس‌جمهور از محل اعتبارات ستاد بحران بودجه‌ای برای پرداخت حقوق ناجیان اختصاص یافت، اضافه کرد: علاوه بر افزایش حقوق ناجیان در سواحل شمال و جنوب کشور، پرداختی‌ها نیز به‌موقع شده است.  این مسئول درخصوص برگزاری دوره‌های غواصی نیز خاطرنشان کرد: طبق سازکارهای فراهم شده دوره‌های نجات غریق در قالب کلوپ برگزار می‌شود و خارج از آن غیرقانونی است. حیدری، با بیان اینکه هماهنگی مربیان و مدرسان غواصی برای برگزاری چنین دوره‌هایی از سوی فدراسیون به حداقل کاهش یافته است، افزود: این کار توسط هیأت‌های استانی انجام می‌گیرد.
 حیدری به فعالیت‌های ناجیان در تعطیلات نوروز سال‌ جاری اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدت ناجیان غریق در سراسر کشور به خصوص استان‌های خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، مازندران و گیلان فعال بودند. وی درخصوص برنامه‌های این فدراسیون در استان خوزستان و در حوزه نجات غریق و جلوگیری از بروز حوادث جانی در نوروز امسال گفت: خوشبختانه با عملکرد خوب ناجیان هفته اول تعطیلات نوروزی در خوزستان مورد غرق‌شدگی نداشتیم اما در هفته دوم مواردی گزارش شد که خارج از مدیریت بوده است.

دلایل کمبود شیرخشک در اهواز تشریح شد
توزیع دوباره شیرخشک
در داروخانه‌های خوزستان
اهواز - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تأیید مشکل کمبود شیرخشک در داروخانه‌های خوزستان گفت: یکی از دلایل کمبود شیرخشک در استان، پرداخت نکردن مطالبات داروخانه‌ها بابت یارانه سهم ارز شیرخشک است. به گزارش تسنیم چندی است که شیرخشک در داروخانه‌های خوزستان کمیاب شده و این مسأله باعث اعتراض و گلایه‌مندی برخی از مردم استان بویژه در اهواز شده است.
مسعود مهدوی‌نیا؛ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این خصوص گفت: یکی از دلایل کمبود شیرخشک در خوزستان، پرداخت نکردن مطالبات داروخانه‌ها بابت یارانه سهم ارز شیرخشک است.
وی با اشاره به اینکه طبق آمار، نیاز خوزستان 600 هزار قوطی شیرخشک در ماه برآورد شده است، افزود: اما به دلیل افزایش نرخ شیرخشک و پرداخت نشدن سهم یارانه ارزی که باید توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به حساب داروخانه‌ها واریز شود، این میزان شیرخشک برای استان فراهم نشده است.
مهدوی‌نیا ادامه داد: عملاً داروخانه‌ها به دلیل عقب افتادن سهم دارویی طرح دارویار و بدعهدی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پرداخت به مدت چهار ماه، نقدینگی داروخانه‌ها به حداقل رسیده و توان مالی لازم برای تأمین شیرخشک را ندارند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: توزیع دوباره شیرخشک در داروخانه‌های خوزستان دیروز چهارشنبه آغاز شد.

سطح آب‌های زیرزمینی دلفان افزایش یافت
خرم آباد - فرماندار دلفان از افزایش سطح آب‌های زیرزمینی در این شهرستان پس‌ از ۲۰ سال خبر داد. «اصغر قهرمانی» گفت: سطح آب‌های زیرزمینی در دلفان لرستان بویژه در دشت خاوه و چاواری سال‌های گذشته در حال فرونشست بود، اما سطح منابع آبی این شهرستان در دو سال اخیر و پس‌ از 20سال افزایش یافته‌ است. وی با اشاره به کاهش تولید محصولات آب‌بر در دلفان، گفت: سطح زیر کشت این محصولات در سال‌های گذشته به حدود شش هزار هکتار می‌رسید. قهرمانی تأکید کرد: دلالان غیربومی اراضی کشاورزی دلفان را با قیمت بسیار پایین برای کشت سیب‌زمینی اجاره می‌کردند و منابع آبی این شهرستان با کشت محصولات آب‌بر تاراج می‌شد.
او با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات آب‌بر در دلفان هم‌اکنون به 300هکتار رسیده‌است، خاطرنشان کرد: دشت خاوه و چاواری با همکاری شورای حفاظت از منابع آب، دستگاه قضا و نیروی انتظامی از وضعیت قرمز آب خارج شده‌ است. فرماندار دلفان اعلام کرد: کشت هرگونه محصولات آب‌بر مانند سیب‌زمینی، هندوانه و انتقال آب به اراضی خارج از کروکی اولیه چاه در سال زراعی 1403-1402 ممنوع است.

جستجو
آرشیو تاریخی