صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

ارتش صهیونیستی به تلافی شکست از ایران به بی‌خانمان‌های غزه حمله کرد

رنج‌های بی‌پایان آوارگان

 
ارتش رژیم صهیونیستی در صد و نود و دومین روز جنگ غزه و یک روز پس از حملات موشکی و پهپادی ایران، در حالی به قصد جبران شکست خود در این حمله، دیگر بار نوار غزه را زیر آتشباران حملات خود گرفت که پیش از آن جنبش حماس از توافق خود با پیشنهاد طرح جدید چهاربندی آتش‌بس خبر داده بود.
به گزارش المیادین، ارتش رژیم صهیونیستی بامداد دیروز بعد از آنکه اعلام کرد، مردم غزه که در جنوب این باریکه آواره هستند، حق بازگشت به شمال را ندارند، با گلوله‌های توپ و همچنین تیراندازی، صدها آواره فلسطینی را که قصد داشتند به سمت شمال نوار غزه و خانه‌های خود حرکت کنند، در نزدیکی پل «وادی غزه» هدف قرارداده و شماری از آنها را زخمی کرد. همزمان قایق‌های جنگی صهیونیست‌ها هم ایست بازرسی «نتزاریم» را هدف قرار دادند که در این حمله یک دختر خردسال به شهادت رسیده و شماری دیگر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، این حملات با واکنش دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه مواجه شد. این سازمان حقوق بشری این اقدام را نسل‌کشی تلقی و اعلام کرد: «جنایات خطرناک ارتش رژیم صهیونیستی در غزه و بویژه کوچ اجباری فلسطینیان را محکوم می‌کنیم.» در این بیانیه تأکید شده است: «تعداد آوارگان غزه حدود 2 میلیون نفر است. از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم، بر اسرائیل برای توقف جنایت‌هایش در نوار غزه و پایبندی به قوانین جنگ فشار بیاورد. این قوانین هرگونه حمله به غیرنظامیان را ممنوع و مهاجرت اجباری را در حد جنایت جنگی و ضد بشری می‌داند. طرف‌های بین‌المللی که با صراحت مخالفت خود را با هرگونه کوچاندن اجباری اعلام کرده‌اند،مسئولیت مقابله با طرح‌های اسرائیل برای تبدیل کوچاندن اجباری به یک واقعیت را برعهده دارند.»
ارتش رژیم صهیونیستی به جز حمله به آوارگان، با به‌کار‌گیری جنگنده‌های خود، یک خانه را در شرق اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه بمباران کرد که گزارش‌های اولیه حاکی از شهادت و زخمی شدن ساکنان این خانه بود. اردوگاه جدیدی که در نزدیکی پل خیابان الرشید احداث شده نیز از دیگر مناطقی بود که هدف حملات توپخانه‌ای صهیونیست‌ها قرار گرفت. این حملات در حالی صورت گرفته که در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت، ساکنان نوار غزه بویژه شمال غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.
 
طرح سه مرحله‌ای حماس برای آتش‌بس
رژیم صهیونیستی در حالی مانع بازگشت آوارگان به خانه‌های خود در شمال غزه می‌شود که حماس یکشنبه شب از موافقت خود با چهارچوب طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای جدیدی خبر داد. به گزارش العالم به نقل از الجزیره، هر مرحله از این طرح 42 روزه است و بر مبنای آن در مرحله نخست، آوارگان به شمال باریکه غزه بازگشته و آزادی رفت و آمد در تمام مناطق تضمین می‌شود. این جنبش همچنین خواستار اعلام آتش‌بس دائمی در مرحله دوم قبل از آغاز مبادله اسرا و خروج نیروهای صهیونیستی به خارج از غزه شده است. حماس موافقت کرده در این مرحله در مقابل آزادی 30 اسیر فلسطینی، یک اسیر غیرنظامی و در ازای آزادی 50 اسیر فلسطینی یک سرباز زن اسیر صهیونیستی را آزاد کند. در مرحله سوم حماس خواستار پایان دادن به محاصره و آغاز عملیات بازسازی باریکه غزه شده است.
این طرح در حالی ارائه شده است که روز گذشته، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان بر اهمیت تلاش برای برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و لغو محاصره آن تأکید کرد و گفت که باید از جامعه بین‌الملل بویژه شورای امنیت خواست حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را به صورت دائمی متوقف کنند. وی که در دومین نشست وزارتی گفت‌وگوی استراتژیک میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای آسیانه میانه در «تاشکند» پایتخت ازبکستان سخن می‌گفت، تأکید کرد که تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات در منطقه باید ادامه یافته و برای برقراری آتش‌بسی دائمی و لغو محاصره نوار غزه تلاش شده و به انتقال کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی فوری به غزه کمک شده و از کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها ممانعت شود.
این در حالی است که سازمان ملل تأکید کرده است، رژیم صهیونیستی از ابتدای ماه جاری میلادی از ورود ۴۱ درصد از کاروان‌های کمک‌رسانی این سازمان به شمال نوار غزه ممانعت کرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی