صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۹

مدیرعامل بیمه سلامت در نشست خبری عنوان کرد

اجرای برنامه جامع حمایت از هزار روز اول حیات از سال آینده

محدثه جعفری
خبرنگار

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، با اعلام اینکه بودجه سازمان، سال آینده حدود 40 درصد افزایش پیدا خواهد کرد، از اجرای طرح «هزار روز اول حیات» از سال آینده در تهران خبرداد و گفت: برنامه جامعی برای هزار روز اول زندگی از اولین روز بارداری تا دو سالگی تدوین شده است که با همکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی انجام می‌شود.
محمد‌مهدی ناصحی در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درباره بودجه تخصیص‌یافته به بیمه سلامت و رقم واقعی پرداختی‌ها در سال‌جاری گفت: بخش عمده بودجه 1402 دریافت شده است و اگر بتوانیم در روزهای پایانی سال باقیمانده بودجه تخصیصی را دریافت کنیم چیزی حدود 95 درصد از اعتبار سال‌جاری به بیمه سلامت پرداخت شده است.وی در خصوص بودجه دارویار هم گفت: آنچه که برای سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده بود شاید حدود ۷۰ درصد آن جذب شده است و ممکن است ۱۷ همت دیگر هم بدهند. اما بودجه بخش تجهیزات چندان محقق نشد.

اجرای برنامه هزار روز اول حیات از سال آینده
وی گفت: یکی از موضوعات مهم برای سال آینده تمرکز بر بحث پیشگیری است. به منظور پیشگیری نخستین، برنامه‌ای با عنوان هزار روز اول حیات اجرا می‌شود و افراد از نظر جسم و روان تحت حمایت قرار خواهند گرفت. در این طرح، برای بازه زمانی از بارداری تا 2 سالگی کودک، برنامه‌ای جامع تدوین شده است که از ماه قبل در کهنوج استان کرمان، به صورت پایلوت اجرایی شد. بنا داریم این برنامه را در ابتدای سال آینده در یکی از محلات پرجمعیت تهران یا اطراف پایتخت اجرایی کنیم.
مدیرعامل بیمه سلامت با اشاره به اینکه این برنامه در سلامت فرد، چه مادر و چه کودک تأثیر بسیار دارد، عنوان کرد: با اجرایی‌شدن این برنامه حمایت‌های لازم از آنها صورت می‌گیرد و دستگاه‌هایی همچون دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و معاونت‌های بهداشتی در کنار ما قرار دارند.

پرداخت 90 درصد از هزینه‌های بستری از سوی بیمه
به گفته دکتر ناصحی امسال با همکاری مجلس، دولت و بیمه سلامت پنج دهک اول جامعه که توان پرداخت حق بیمه را نداشتند، مورد حمایت و بیمه رایگان قرار گرفتند.
ناصحی افزود: در بخش بستری در مراکز دولتی بیش از 90 درصد و در بخش‌های خصوصی 70 درصد هزینه‌های درمانی از سوی بیمه پوشش داده می‌شود.
17 خدمت دندانپزشکی زیر چتر حمایت بیمه
به گفته ناصحی سازمان بیمه سلامت به عنوان سازمان بهره‌ور معرفی شده و مادران باردار و کودکان زیر پنج سال نیز تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند. در بخش پیشگیری، خدمات دندانپزشکی را به ۱۷ خدمت ارتقا دادیم و منتظر تصویب شورایعالی بیمه هستیم. پیشنهادات ما بر توسعه پوشش خدمات دندانپزشکی است که به شرط تأمین اعتبار رضایت‌بخش خواهد بود.

بیمه اتباع در کشور اجباری شد
وی به بیمه اتباع هم اشاره کرد و گفت: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با کمیساریای سازمان ملل، هزینه بیماران صعب‌العلاج خارجی را از آنها دریافت می‌کنیم و درخواست کمک بیشتر است. مخصوصاً در بخش بیماری‌های خاص پرداختی‌ها به حدی نیست که این بیماران پوشش مناسبی داده شوند. حدود 12 هزار نفر از اتباع به صورت خویش‌فرما تحت پوشش این صندوق هستند. در سال‌جاری با سازمان ملی مهاجرت تفاهمنامه‌ای را امضا کردیم که افرادی که وارد کشور می‌شوند یا اقامتشان را تمدید می‌کنند باید حتماً تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند تا بار مالی آن بر دوش مراکز درمانی دولتی قرار نگیرد چرا که بالای صدها میلیارد تومان بارمالی است که بر بیمارستان‌های دانشگاهی وارد می‌شود و برای سال آینده می‌خواهیم بیمه اتباع را ساماندهی کنیم.

افزایش هزینه‌های درمان بخش خصوصی با افزایش تعرفه‌ها
ناصحی در پاسخ به سؤالی درباره سهم مردم در پرداخت هزینه‌ها با رشد تعرفه‌های پزشکی، گفت: در بخش دولتی با افزایش تعرفه، مشکلی برای مردم پیش نخواهد آمد و هزینه‌ها توسط بیمه‌ها با همان پوشش ۹۰ درصد بستری و ۷۰ درصد سرپایی اعمال می‌شود. ولی در بخش‌های خصوصی چون مابه‌التفاوت تعرفه دولتی و خصوصی را بیمه‌ها پرداخت نمی‌کنند، سهم پرداختی مردم در بخش خصوصی بالا می‌رود و در این زمینه باید فکری شود. بنابراین اگر منابعی به بیمه‌ها دهند که بخشی از این مابه‌التفاوت را بیمه پوشش دهد، بار پرداختی از جیب مردم کم می‌شود.

دو برابر جهان دارو مصرف می‌کنیم
وی با اشاره به میانگین مصرف دارو در کشور نسبت به سایر کشورها دو برابر است، گفت: میانگین مصرف دارو در ایران بیش از ۴ قلم در هر نسخه است، این درحالی است که نرم جهانی آن ۱.۶ قلم در هر نسخه است. در کشور ما بیش از دو برابر نرم جهانی دارو تجویز و مصرف می‌شود. بسیاری از این موارد غیرضروری و مضر است. بنابراین در نظر داریم که با همکاری پزشکان و اطلاع‌رسانی بتوانیم در این قسمت نیز هم صرفه‌جویی کنیم و هم سلامت مردم را مد نظر داشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی