صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

خبر در خبر

ایرنا

 علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در دیدار با «اینگر اندرسن» مدیراجرایی برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل متحد، از عدم تعهد نهادهای بین‎‌المللی محیط‌ زیستی ازجمله صندوق جهانی محیط‌ زیست و اتحادیه اروپا در عمل به تعهدات محیط‌ زیستی در قبال ایران ابراز نارضایتی کرد و گفت: این مجمع مکانی برای بررسی چالش‌های جهانی و ارائه راهکاری‌های مناسب است. سلاجقه از UNEP و دیگر آژانس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای مشارکت و حمایت از برگزاری نشست منطقه‌ای و بین‌المللی با موضوع گرد وغبار در ایران تشکر کرد و با اشاره به درگیری بیش از ۱۳۰ کشور جهان با موضوع گرد و غبار، تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران را در این مجمع اتفاقی مهم دانست.

 

ایرنا

 اقامت درنای بلژیکی معروف به رؤیا در مازندران در ماه‌های اخیر به دغدغه دوستداران حیات وحش تبدیل شده بود اما محیط زیست با پایان دادن به این دلشوره اقامت این‌گونه نادر را در تالاب فریدونکنار برای یک سال آینده قطعی دانسته و این میهمان فرنگی در شب عید خانه به دوش نخواهد شد.

 

مهر

  مجتبی سعادتیان، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از رشد ۶۸ درصدی میزان بازدید از موزه‌های استان خبر داد و گفت: در حال حاضر نه موزه وابسته و سه موزه خصوصی در استان فعالیت دارد که محتوای آنها نیز در حوزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، بوم‌شناسی و ... است.

 

صدا و سیما

  عطا پورشیرزاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: صید یا برداشت گونه‌های حیات وحش از طبیعت ممنوع است و در صورت مشاهده فروش غیرقانونی با متخلفان برخورد می‌شود. خرید و رهاسازی گونه‌های مهاجم مانند لاک‌پشت گوش‌قرمز و ماهی‌گلی در منابع آبی مانند رودخانه‌ها و دریاچه‌ها ممنوع است؛ زیرا می‌توانند با گونه‌های بومی رقابت و آنها را نابود کنند. خرید گونه‌های در معرض تهدید مثل سمندر لرستانی، لاک‌پشت برکه‌ای، لاله واژگون و مارآبی در ایام نوروز می‌تواند ذخایر ژنتیکی این گونه‌ها را کاهش دهد.

 

میراث آریا

  اسماعیل ساحلی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان بندرانزلی گفت: به مناسبت فرارسیدن عید نوروز، جشنواره سمنو با همت شهرداری و شورای شهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ادارات فرهنگ و ارشاداسلامی و میراث‌فرهنگی شهرستان بندرانزلی در روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ در بندرانزلی برگزار شد.

 

پاد

  مجتبی نیک طبع، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: وجود سلاح‌های غیرمجاز یک تهدید جدی برای حیات وحش است. اسلحه‌ای با عنوان پی‌سی‌پی به‌عنوان قاتل خاموش حیات وحش محسوب می‌شود و متأسفانه نظارتی بر فروش این قبیل سلاح‌ها وجود ندارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان

  مهدی طاهری، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: امسال ۱۷هزار و۷۸۰ رأس دام غیرمجاز از مراتع استان به منظور حفاظت از عرصه‌های مرتعی خارج شدند. متخلفان در این حوزه پس از شناسایی، جهت برخورد قانونی و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی استان معرفی شدند.

 

پاد

  رضا شکاریان، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از اجرای پویش مسیر سبز ایران پاک در شهرستان‌های این استان خبر داد و گفت: یکی از معضلات محیط زیستی در بیشتر مناطق کشور بویژه حاشیه راه‌های مواصلاتی پرتردد شهری و روستایی، پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی است. این پویش با هدف پیشگیری از آلودگی و پراکندگی زباله‌ها در طبیعت انجام می‌شود.

 

پاد

  سعیده خضیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: محیطبانان استان قزوین در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۳۸۹ نفر ساعت طرح «یک ساعت با محیطبان» را برای دانش‌آموزان تعدادی از مدارس استان قزوین با شعارهشتاد میلیون محیطبان جهت حفظ محیط زیست کشوراجرایی کردند.

 

ایرنا

  عزیز عطایی، معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: هزاران درنای مهاجر با گرم شدن هوا و فرا رسیدن بهار، تالاب‌های استان را به مقصد مناطق سردسیر سیبری و عرض‌های شمالی ترک می‌کنند. دُرناها، مرغابی و سایر پرندگان مهاجر که برای زمستان گذرانی به تالاب‌های این استان سفر کرده بودند، اکنون در حال بازگشت به عرض‌های شمالی و در نهایت سیبری هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی