صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و پنج - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و پنج - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

انتخابات روسیه از فردا آغاز می‌شود

خیز پوتین برای تمدید ریاست جمهوری

گروه جهان/ انتخابات ریاست جمهوری روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین، برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور از فردا به مدت سه روز برگزار می‌شود. در این دوره انتخابات، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و سه نامزد دیگر به نام نیکولای خاریتونوف، ولادیسلاو داوانکوف و لئونید اسلوتسکی حضور دارند.
به‌جز پوتین که رئیس‌جمهور کنونی است، باقی نامزدها دارای سوابق به شرح زیر هستند: اسلوتسکی رهبر و نامزد حزب لیبرال دموکراسی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه و از حامیان پیوستن شبه‌جزیره کریمه به روسیه است و نام وی در فهرست تحریم‌های غرب قرار گرفته است. داوانکوف، معاون دومای دولتی روسیه و نخستین نامزد تاریخ حزب مردم جدید برای انتخابات ریاست جمهوری است. خاریتونوف نامزد حزب کمونیست روسیه، از سال ۱۹۹۳ معاون دومای دولتی بوده و خواهان برقرار نظام سوسیالیستی است به‌طوری که شعار انتخاباتی وی این است: ما در عرصه سرمایه‌داری بازی کردیم، بس است!
بنابر اعلام مراجع رسمی روسیه، ۱۱۴ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۷۳۴ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند که از این تعداد، ۱۱۲ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۴۷ نفر در روسیه زندگی می‌کنند.
نتایج نظرسنجی از مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه نشان می‌دهد که پوتین در انتخابات پیش‌روی ریاست‌ جمهوری با ۸۲ درصد آرا پیروز خواهد شد و نرخ مشارکت انتخاباتی روس‌ها نیز ۷۱ درصد خواهد بود.

نگاه غرب به انتخابات روسیه
با توجه به اهمیت جنگ اوکراین در نظام بین‌الملل و همچنین نگرانی‌های موجود غرب در مورد آینده ناتو، روند انتخابات روسیه بشدت توسط اردوگاه غربی رصد شده و حتی به گفته مسکو، اقدام‌های تحریک‌آمیزی در دستور کار آن لحاظ شده است. بر همین اساس بود که پوتین به غرب هشدار داد که هرگونه تلاش قدرت‌های خارجی برای مداخله در رأی‌گیری، اقدامی «تجاوزکارانه» تلقی می‌شود. براساس اطلاعات به دست آمده توسط سرویس اطلاعات خارجی فدراسیون روسیه، دولت جو بایدن به سازمان‌های غیردولتی (NGO) امریکایی وظیفه داده است تا میزان مشارکت در انتخابات روسیه را کاهش دهند. پیش از این نیز وزارت خارجه روسیه با احضار سفیر امریکا در مسکو، از وی خواست تا هرگونه همکاری با سه نهاد غیردولتی امریکایی که فعالیت‌های تحریک‌آمیز و مداخله جویانه‌ای را در روسیه انجام می‌دادند، متوقف کند.
از سوی دیگر، نتیجه‌ پیش‌بینی شده پیروزی پوتین در عرصه رقابت انتخاباتی نشان می‌دهد که مردم روسیه با سیاست‌های اعمالی کنونی کرملین اتفاق نظر دارند و از موضع روسیه برابر جنگ اوکراین حمایت می‌کنند. این امر گویای این است که جنگ در اوکراین در همان ریل قبلی اما با تقویت جبهه سیاسی روسیه جریان خواهد داشت و انتظار غرب از تحول در معادلات جنگ به واسطه تغییر در پارامترهای داخلی روسیه به سرانجام نخواهد رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی