انسیه خزعلی در نشست کمیسیون مقام زن مطرح کرد

ضرورت کمک فوری به غزه

بر اساس گزارش سازمان ملل به طور متوسط در هر ساعت دو مادر فلسطینی کشته می‌شوند


شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در حالی از روز دوشنبه با حضور ۱۰۱ هیأت عالیرتبه از جمله هیأت جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرد که انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بدو ورود به شهر نیویورک، مقر سازمان ملل متحد اعلام کرد با هدف پرداختن به شرایط ویژه زنان در غزه در اجلاس حضور خواهد یافت و خواستار اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن سازمان ملل خواهد شد. این نشست در حالی برگزار شد که جهان شاهد رخدادهایی از وضعیت زنان و کودکانی است که در نتیجه اقدامات مرگبار رژیم صهیونیستی در باریکه غزه در وضعیت بی‌سابقه و بحرانی قرار گرفته‌اند. او در سخنانی در این نشست تصریح کرد که زنان ایرانی با‌وجود تحریم‌های ظالمانه غرب توانسته‌اند قدم‌هایی بزرگ برای رفع محرومیت بردارند.

تجاوز و قتل میلیون‌ها زن و کودک فلسطینی
معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در سخنانی در نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل با اشاره به چندین دهه تجاوز و قتل میلیون‌ها زن و کودک از سوی اسرائیل، انتظار جهانیان را این مهم دانست که این رژیم در کمیسیون مقام زن سازمان ملل جایگاهی نداشته باشد. او با بیان اینکه زنان فلسطین در حال مبارزه برای بقا در جریان یک نسل‌کشی مداوم هستند و تنها در حدود ۵ ماه گذشته، بیش از ۳۰ هزار فلسطینی از جمله ٢٢ هزار زن و کودک به شهادت رسیده‌اند، تصریح کرد که بر اساس گزارش سازمان ملل به طور متوسط در هر ساعت دو مادر فلسطینی کشته می‌شوند و همچنین بیش از ۱۲۶ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ای به قتل رسیده‌اند. خزعلی با اشاره به اینکه نشست کنونی بر محور رفع فقر از زنان تشکیل شده است ولی همزمان سازمان ملل نسبت به بروز قحطی در غزه هشدار می‌دهد، اعلام کرد: طبق گزارش رسمی این سازمان بیش از ٨٢ درصد از این زنان عنوان کردند که در هفته‌های گذشته گرسنه می‌ماندند تا کودکانشان غذا داشته باشند. به گفته این مقام ایرانی، آنچه در سازمان ملل ثبت شده یکی از بی‌سابقه‌ترین آمار انسان‌هایی است که به‌دلیل گرسنگی در آستانه مرگ هستند. خزعلی به همه حاضران توصیه کرد که حداقل تصمیم این نشست باید رساندن فوری غذا به مظلومان گرسنه در فلسطین باشد و همگان قاطعانه در مقابل این ممانعت بی‌رحمانه نسبت به زنان و کودکان بی‌گناه بایستند.

تحریم‌های ظالمانه
خزعلی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحریم‌های ضد ایرانی اشاره کرد و با بیان اینکه با وجود تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه، زنان قدرتمند ایران توانسته‌اند قدم‌هایی بزرگ برای رفع محرومیت بردارند و شاهد پیشرفت سریع ایشان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی هستیم، افزود: به یمن این استقلال و خودکفایی است که امروز در وطنم میزان مرگ ومیر مادران ناشی از عوارض بارداری به ۲۳ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته است، همه زنان باردار و شیرده ایرانی و فرزندان زیر ٧ سال از بیمه رایگان برخوردار شده‌اند و مسائل بهداشتی و درمانی در سطح عالی نه فقط برای زنان کشورم که برای زنان مهاجر به وفور عرضه می‌شود به گونه‌ای که دانشگاه علوم پزشکی ما در زمره کشورهای نخست اینگونه خدمات قرار گرفته است.
 
عدالت جنسیتی پس از انقلاب اسلامی
نماینده ایران در ادامه با بیان اینکه ۶۰ درصد معلمان و۴۰ درصد پزشکان متخصص ایرانی را زنان تشکیل می‌دهند، تأکید کرد: عدالت جنسیتی در آموزش تا ۹۷ درصد رشد یافته، مجوزهای کسب وکار خانگی و وام‌های اشتغال برای زنان تنها در دو سال گذشته ۲۵ برابر شده و در سال گذشته دو درصد به فرصت‌های شغلی زنان اضافه شده است.
به گفته خزعلی، در راستای محرومیت‌زدایی در یک سال گذشته سبد غذایی برای مادران باردار و کودکان دهک‌های درآمدی پایین ایران به‌صورت رایگان مقررگردیده که تأمین کننده مواد مغذی مورد نیاز و تنظیم شاخص رشد کودکان تحت نظر وزارت بهداشت می‌باشد. او در توضیح بیشتر افزود: از اولویت‌های معاونت زنان و خانواده، آموزش صحیح تغذیه برای ارتقای سلامت خانواده‌هاست که این امر از سوی کارگروه دانش‌آموزان در ١٠ استان آغاز گردیده است.
نشست‌های سالانه کمیسیون مقام زن، بزرگترین گردهمایی سازمان ملل متحد در حوزه‌های مرتبط با زنان و توانمندسازی آنان است که امسال از ۱۱ تا ۲۲ مارس، برابر با ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ تا سوم فروردین ۱۴۰۳، با موضوع اولویت «تسریع در دستیابی به آگاه‌سازی و توانمندسازی زنان» برگزار می‌شود. این کمیسیون که در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد، اصلی‌ترین نهاد سیاستگذاری جهانی است که منحصراً به برابری جنسیتی و پیشرفت زنان اختصاص دارد. هر سال، نمایندگان کشورهای عضو، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گرد‌هم می‌آیند تا پیشرفت در برابری جنسیتی را ارزیابی، چالش‌ها را شناسایی، استانداردهای جهانی را تعیین و سیاست‌های مشخصی را برای ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در سراسر جهان بررسی و تدوین کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی