صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

باشد که هنر، ندای صلح جهانی سر دهد
علی قمصری که طی چند روز گذشته تصنیف «بیدار شو»اش با صدای همایون شجریان منتخب جشن «حافظ» شد و جایزه گرفت، در خبری دیگر اعلام کرد در یک رویداد بین‌المللی هم انتخاب شده است و دراین باره در صفحه اینستاگرامش نوشته: «ظاهراً اسب اقبالم در روزهای پایان سال، پرشتاب شده. به مهر یزدان، برای یکی از مهم‌ترین و تخصصی‌ترین جوایز جهانی موسیقی کلاسیک به نام Bravo Awards انتخاب شده ام. همزمانی اتفاقی این رویداد با نوروز را به فال نیک می‌گیرم و در روز نخست سال جدید در آن حضوری موسیقایی خواهم داشت و امیدوارم که این زورق با جریان انرژی شما به منزل برسد و با دستی خالی از این رویداد باز نگردم. در تالار تاریخی بولشوی به همراه ارکستر سمفونیک مسکو، قطعه «برگ» را خواهم نواخت و شانس خود را برای سربلند شدن امتحان خواهم کرد. باشد که هنر، ندای صلح جهانی سر دهد، تار ایرانی، صدای رسای ایرانمان شود و هدیه‌ای در لحظه شکفتن سال جدید برای شما داشته باشم.»

روایت‌های زندگی انیس نقاش
 حامد خسروشاهی با انتشار تصویری از کتاب «کودکان و سرنوشت ها» در صفحه اینستاگرامش در شرح آن نوشته: «تو نباید با کرونا به ملاقات مرگ می‌رفتی آقای انیس نقاش. بعد از ده‌ها سال کار با سلاح و مواد انفجاری، ده‌ها عملیات از جنوب لبنان تا قلب اروپا، ۱۳۰ روز اعتصاب غذا در زندان‌های فرانسه، سازماندهی ده‌ها مبارز و سالم بیرون آمدن از دل آتش‌ها، چرا با کرونا؟ و این مصداقی است برای اینکه مرگ بی‌خبر می‌رسد. انیس نقاش مبارز لبنانی است که افکار عمومی، او را با عملیات اعدام انقلابی شاپوربختیار و حمله به مقر اوپک و گروگان‌گیری وزرای نفت برای توجه‌دادن به مسأله فلسطین به خاطر دارند. بتول خدابخش همسر ایرانی او، خاطراتش را ترجمه و انتشارات «ایران» آن را منتشر کرده است؛ کتابی به غایت خواندنی.»

امید رهایی هست...
علیرضا قربانی ویدیویی از اثر تازه‌اش با عنوان «گفت‌و‌گو» را منتشر کرده و در شرح آن آورده: «امید رهایی هست...
قطعه «گفت‌و‌گو» با شعر زیبا و کم‌نظیر حسین منزوی، شرح حال همین روزهای ماست در دنیایی که بیشتر از پل، دیوار ساخته‌ایم و بیشتر از گفت‌و‌گو، مجادله کرده‌ایم و مگر غیر این است که اگر راه گفت‌وگویمان بسته شود، دست‌هامان از هم گسسته می‌شود و چه تنها و بی‌قدرت خواهیم شد. مگر ما «ما» می‌شویم بدون فهم همدیگر و پذیرش آرای مختلف، که آینده سرزمین‌مان ایران جز به اتحاد و همدلی‌مان روشن نخواهد بود. ویدیوی پیش‌رو بخشی از قطعه «گفت‌و‌گو» در اجرای زنده کنسرت‌های دی‌ماه ۱۴۰۲ تهران است. شعر این کار سروده حسین منزوی، ملودی کلام، سیاوش ولی‌پور، تنظیم و ارکستراسیون حسام ناصری است.»

«داشتن یا بودن؟» مسأله این است
وحید یامین‌پور در صفحه اینستاگرامش اعلام کرده در شب‌های ماه مبارک رمضان با برنامه «کلمه» با محوریت گفت‌و‌گویی پیرامون حکمت و معرفت از شبکه یک سیما میزبان خانه‌های شما خواهد بود. او در یک استوری به موضوع اراده و موفقیت اشاره داشته و در این زمینه نوشته: «تا حالا خواسته‌اید که موفق نباشید؟! اراده به موفقیت، آرمان مدرن پرفشاری است که جامعه امروز از صدر و ذیل و کنج و کنار روی سر افراد آوار می‌کند. اضطراب کنکور و آزمون‌های استخدامی، کشف کوتاه‌ترین راه‌های کسب ثروت، به روز کردن همه چیز، داشتن یک تعطیلات متفاوت در یک هتل ساحلی، خریدن مدل جدید گوشی و خودرو و از همه خشونت بارتر، ارزیابی و قضاوت اجتماعی از «موفق» بودن یا نبودن که بر اساس «داشتن یا نداشتن» است و... اینها سیطره فطرت جاه‌طلب و کمیت گرای عصر ماست که انبوهی از افسردگی و اضطراب و احساس نگون‌بختی را برای ما به ارمغان آورده. چه کسی را یارای برون رفتن از این سیطره و تشرف به فطرت ثانی است؟ ما تا حالا نخواسته‌ایم که موفق نباشیم چون نمی‌توانیم که نخواهیم. پیشتر از قول شکسپیر می‌سرودند: «بودن یا نبودن؟!» امروز باید از قول گابریل مارسل پرسید: «داشتن یا بودن؟» مسأله این است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی