80 درصد سهام پرسپولیس واگذار شد، سهام استقلال نیز واگذار می‌شود

سرخابی‌ها در مسیر خصوصی‌سازی

مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس، موضوعی بود که بعد از الزامات فیفا و AFC برای گرفتن مجوز حرفه‌ای برای این دو تیم دوباره مورد بررسی جدی در چند وقت اخیر قرار گرفت تا سرخابی‌ها برای فصل بعدی مشکلی از بابت دریافت لایسنس حرفه‌ای و شرکت در لیگ قهرمانان یا نخبگان آسیا که تا 11 فروردین باید به دست آوردند، پیدا نکنند. در این شرایط، ایرنا یکشنبه شب اعلام کرد که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویب‌نامه ۲۷ دی ماه امسال درخصوص واگذاری ۸۰ درصد از سهام پرسپولیس جهت رد دیون دولت را به وزارتخانه‌های اقتصاد، تعاون و ورزش ابلاغ کرده است. بر‌اساس این مصوبه، معادل ۸۰ درصد سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس متعلق به وزارت ورزش و جوانان به صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر بابت رد دیون و سایر تکالیف دولت واگذار می‌شود. تعداد دقیق و نهایی قیمت سهام قابل واگذاری، با تصویب هیأت واگذاری تعیین می‌شود و نقل و انتقال سهام موضوع این مصوبه، خارج از ساعت معاملات و خارج از اتاق پایاپای صورت گرفته و از مالیات معاف است. بنابراین، ۸۰ درصد سهام پرسپولیس به وزارت کار منتقل شده و ۱۰ درصد هم پیش از این از سوی سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده بود تا وزارت ورزش سهامدار 10 درصدی پرسپولیس لقب بگیرد. البته کسب مجوز حرفه‌ای بجز مالکیت به فاکتورهای دیگری هم وابسته است اما مشکل مالکیت پرسپولیس فعلاً حل شد و استقلال هم در نوبت واگذاری است تا بخشی از مشکلاتی که پیرامون واگذاری این دو باشگاه بود، حل شود.

۸۰ درصد سهام پرسپولیس چگونه تقسیم می‌شود؟
در خصوص 80 درصد واگذار شده، تسنیم گزارش داد پیشنهاد ابتدایی هیأت واگذاری برای سهام ۸۰ درصدی باشگاه پرسپولیس، به ترتیب ۵۱ درصد برای تأمین اجتماعی، ۱۹ درصد برای صندوق بیمه روستاییان و عشایری و ۱۰ درصد برای صندوق بازنشستگی بوده اما این موضوع نهایی نشده و درصد نهایی مالکان در جلسه آینده هیأت واگذاری نهایی خواهد شد. هنوز مشخص نیست که آیا شستا و وزارت کار برای پرسپولیس ردیف بودجه تعیین خواهند کرد یا این باشگاه همچون دوره وزارت ورزش از تخصیص کمک مالک خود ممنوعیت خواهد داشت. قرار است در یکی دو روز پیش‌رو جلسه نهایی هیأت واگذاری با حضور وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری، وزیر ورزش و سایر مسئولان برگزار و تصمیم نهایی درباره میزان سهام هر یک از مالکان جدید و موارد دیگر گرفته شود.

واگذاری سهام استقلال در سال آینده
پس از واگذاری باشگاه پرسپولیس، شایعاتی پیرامون واگذاری مالکیت باشگاه استقلال طی امروز و فردا نیز به گوش می‌رسید که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این موضوع صحت ندارد. سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان مسئول واگذاری سهام سرخابی‌ها، فعلاً برنامه‌ای در سال‌جاری برای واگذاری مالکیت باشگاه استقلال ندارد و این باشگاه همچنان زیر نظر وزارت ورزش به فعالیت خود ادامه خواهد داد، چرا که با توجه به واگذاری باشگاه پرسپولیس، مشکل مالکیت مشترک سرخابی‌ها حل شده و به این ترتیب این دو باشگاه مشکلی از این بابت برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ندارند و به همین دلیل عجله‌ای برای واگذاری استقلال وجود ندارد. البته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی طی دو ماه گذشته جلساتی را با مسئولان پتروشیمی خلیج فارس داشته‌اند اما پس از بروز موانعی بر سر واگذاری، این جلسات بدون نتیجه باقی مانده است. به گفته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی با توجه به فرصت کم باقیمانده تا پایان سال‌جاری و تعطیلات پیش‌رو، امکان واگذاری استقلال در سال‌جاری وجود ندارد و در سال آینده در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی