صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

سلامت

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد
کمبود هزار دستیار بیهوشی در کشور
 رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اعلام اینکه امیدواریم نرخ 46 درصدی تعرفه‌های پزشکی در هیأت دولت به تصویب برسد، از کمبود هزار دستیار بیهوشی در کشور خبرداد.
به گزارش خبرنگار «ایران»، محمد رئیس‌زاده در جمع خبرنگاران در محل سازمان نظام پزشکی کشور افزود: انتظار جامعه پزشکی این است که افزایش 46 درصدی تعرفه‌های خدمات درمانی و تشخیصی بدون تغییر و قبل از پایان سال ابلاغ شود چرا که تعرفه‌های پزشکی حق مردم و پزشکان بوده و افزایش نرخ آن تأثیر بسزایی در کیفیت ارائه خدمات درمانی به بیماران دارد و سازمان‌های بیمه گر نیز باید نقش پررنگ‌تری در این زمینه داشته باشند. این خواسته جامعه پزشکی به نفع سلامت مردم و در راستای کاهش پرداخت از جیب مردم است.
وی اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال آینده برگزاری نشست‌های تخصصی به خصوص اصحاب رسانه‌ها با مسئولان سازمان‌های بیمه‌ای است که برای حل مشکلات هزینه‌های درمانی، با پوشش وسیع و پرداخت مطالبات به هنگام بیمه‌ها اقدامات اساسی انجام شود.
رئیس‌زاده به کمبود 1000 دستیار بیهوشی در کشور اشاره کرد و گفت: در برخی از رشته‌ها از جمله قلب، این کمبود وجود دارد. مسائل معیشتی از مهم‌ترین دغدغه‌های پزشکان است و به دلیل حقوق کم دستیاری، رغبتی برای تحصیل در این زمینه وجود ندارد.
 
معاون بهداشت وزیر بهداشت
 درمان و آموزش پزشکی:
طرح کنترل هپاتیت B
سال آینده در کشور اجرا می‌شود
در زمینه بهداشت دهان و دندان
برنامه جدیدی از اردیبهشت ۱۴۰۳
اجرا خواهد شد
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از آغاز طرح کنترل بیماری هپاتیت B از مهرماه سال ۱۴۰۳ خبر داد و اعلام کرد: طرح «هزار روز اول زندگی» در شهرستان کهنوج به صورت آزمایشی در حال اجراست.
به گزارش وزارت بهداشت، حسین فرشیدی در جلسه مشترک وزیر و معاونان وزارت بهداشت با هیأت رئیسه فرهنگستان علوم پزشکی، گفت: طرح ریشه کنی بیماری هپاتیت C با درمان رایگان آغاز شده و ظرف دو سال پایان می‌یابد و در کنار آن از مهرماه ۱۴۰۳ طرح کنترل بیماری هپاتیت B آغاز خواهد شد.
هپاتیت B نوعی عفونت ویروسی است که باعث عفونت و التهاب کبد می‌شود و دو نوع حاد و مزمن دارد؛ نوع حاد اغلب خودبه‌خود درمان می‌شود، اما نوع مزمن می‌تواند به سیروز و حتی سرطان کبد تبدیل شود. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری تزریق واکسن است.
وی فرهنگستان علوم پزشکی را بازوی قوی نظام سلامت دانست و افزود: با توجه به تأکید رئیس محترم فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص توجه به سلامت مادر و نوازد، طرح «هزار روز اول زندگی» در شهرستان کهنوج به صورت آزمایشی کلید خورده است؛ بخشی از این طرح مربوط به قبل از تولد و دو سال نیز مربوط به بعد از تولد نوزاد است.
فرشیدی ادامه داد: در زمینه سلامت روانی و اجتماعی خانه‌های مشارکت مراکز سراج افزایش یافته و از ۲۳ به ۱۰۰ مورد رسیده و علاوه بر استقرار ۳۰۰ روانشناس، مددکاران اجتماعی نیز جذب این مراکز شده‌اند.
فرشیدی با بیان اینکه واکسیناسیون افراد با واکسن‌های جدید روتاویروس و پنوموکوک از شهرستان خمیر در استان هرمزگان آغاز شده است، گفت: برای کنترل بیماری‌های عفونی یک برنامه پنجساله اجرا خواهد شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: در زمینه بهداشت دهان و دندان از اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه جدیدی آغاز خواهد شد. همچنین در حوزه بیماری‌های مزمن طبق تفاهمنامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش داریم، برنامه‌هایی در مدارس اجرا می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی