دولت سیزدهم یک پروژه نیمه تمام دیگر را به پایان رساند

قزوین - رشت بدون ترافیک

قطعه آخر آزادراه ترانزیتی و گردشگری قزوین-رشت به بهره‌برداری رسید

این آزادراه سومین وعده دولت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور است که پس از افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان به عنوان طولانی‌ترین و منطقه دو آزادراه تهران-شمال به عنوان سخت‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور به بهره‌برداری می رسد. آزادراه منجیل-رودبار بخش پایانی از آزادراه قزوین-رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن مردم در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند.


آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸,۲ کیلومتر روز گذشته افتتاح شد. این آزادراه به عنوان سومین وعده دولت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان به عنوان طولانی‌ترین و منطقه دو آزادراه تهران-شمال به عنوان سخت‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور محسوب می‌شود.
آزادراه منجیل-رودبار بخش پایانی از آزادراه قزوین-رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن مردم در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند. پیش از این، تردد به رشت باید از داخل شهر رودبار صورت می‌گرفت که موجب ترافیک سنگین در این منطقه می‌شد. آزادراه قزوین- رشت، همچنین بخش مهمی از کریدور ترانزیتی شمال-جنوب است که سالانه میزان قابل توجهی بار ترانزیتی دارد. با تکمیل این آزادراه روند انتقال بار و ترانزیت نیز علاوه برعبور مسافر تسهیل می‌شود.
محور آزادراهی منجیل- رودبار به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی، سرتاسر پل و تونل و دیوارسازی است و به دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگی‌هایی همراه بود. همچنین، اعتبار هزینه شده برای ساخت این آزادراه ۲ هزار میلیارد تومان و ارزش روز آن معادل ۵۵۰۰ میلیارد تومان است. آزادراه قزوین - رشت در مجموع حدود ۱۳۸ کیلومتر است که ۱۲۶,۷ کیلومتر از آن شامل ۳۱,۵ کیلومتر از امامزاده هاشم تا شمال رودبار و ۹۵ کیلومتر از جنوب منجیل تا قزوین تا حوالی سال ۱۳۹۰ احداث شد و حدود ۳,۲ کیلومتر آن اواخر سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید. پروژه آزادراه قزوین - رشت از سال ۱۳۹۸ شروع شده و تا شروع دولت سیزدهم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و طی دو سال اخیر با همه تنگناها و محدودیت‌های مالی دولت به انجام رسید.
از مسیر ۸,۲ کیلومتری منجیل- رودبار، ۵ کیلومتر پل و تونل است و طولانی‌ترین پل بزرگراهی به طول یک هزار و ۲۵۰ متر را در خود دارد. این پروژه یکی از بزرگ‌ترین گره‌های ترافیکی کشور را حل می‌کند چنانکه در محدوده منجیل - رودبار در ایام پیک سفر، گاه مردم ۲۰ تا ۳۰ ساعت در ترافیک طولانی چند ده کیلومتری می‌ماندند که اینک با انجام این پروژه این معضل رفع می‌شود ضمن آنکه کاهش قابل توجه مصرف سوخت و صرفه‌جویی در انرژی نیز از دیگر دستاوردهای اجرای آن است.
تکمیل آزادراه رشت-قزوین با همت دولت
محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور تکمیل و افتتاح پروژه نیمه‌تمام آزادراه منجیل-رودبار را در دولت سیزدهم یکی از تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات ترافیکی در یکی از استان‌های پرترافیک کشور برشمرد.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور، در مراسم افتتاح آزادراه منجیل-رودبار اظهار کرد: توجه ویژه رئیس‌جمهور در مجموعه مصوبات سفر استانی و دستورات میدانی وی در این پروژه راهگشا بود. اگر روال عادی تزریق منابع اتفاق می‌افتاد، سال‌ها طول می‌کشید، اما تلاش شد در ۲ سال گذشته با تأمین این منابع پروژه آزادراه منجیل-رودبار به انجام برسد. وی با اشاره به اهمیت پروژه تکمیل آزادراه منجیل-رودبار(هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین - رشت)، افزود: این پروژه مهم اقتصادی، ترافیکی، اجتماعی و حمل و نقل به پایان رسیده و خوشحالیم که یک طرح نیمه‌تمام دیگر تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این پروژه مهم نیمه‌تمام، گله و نارضایتی زیادی به همراه داشت، عنوان کرد: چندین بار ساعت‌ها در این گره ترافیکی ماندم ضمن اینکه این مشکل ترافیکی، موجب نارضایتی مردم شده بود. وی با اشاره به ویژگی‌های این آزادراه و با بیان اینکه از نظر فنی ابنیه، پل و دیواره‌گذاری پروژه‌ای پرحجم، سنگین و بسیار مهم است، افزود: این پروژه در این ایام قبل از نوروز بهره‌برداری شد تا مردم بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.
منصوری بیان کرد: حق مطلب این بود که رئیس‌جمهور در این مراسم حضور می‌یافت که باید به بعد موکول می‌شد، اما با تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه حتماً قبل از نوروز این پروژه به بهره‌برداری برسد، این افتتاح انجام شد تا تعطیلات نوروز به کام مردم شیرین شود.

 

برش

حل مشکل گره ترافیکی
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح محور منجیل- رودبار، با تأکید بر اینکه بخشی از مشکلات ترافیکی با افتتاح آزادراه منجیل-رودبار برطرف می‌شود، گفت: این مسیر با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر گشایش هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین - رشت قبل از سال جدید انجام شد تا مردم بتوانند در نوروز امسال از مزایای این مسیر بهره‌مند شوند.
 بذرپاش با اشاره به اینکه تردد در این مسیر سبب گلایه‌مندی مردم و ترافیک چند ساعته می‌شد که هم اینک با بهره‌برداری از این مسیر شاهد رفع مشکلات خواهیم بود، گفت: منابع خوبی برای تکمیل آزادراه قزوین - رشت به منظور رفع مشکلات مردم و ساخت این پروژه در دولت تأمین شد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آزادراه منجیل-رودبار به طول بیش از ۸ کیلومتر دارای بیش از ۵ کیلومتر تونل و پل در این مسیر است که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و ارزش روز آن معادل ۵۵ هزار میلیارد ریال است. وی با بیان اینکه در مسیر برگشت ملاحظات اجتماعی مردم منطقه در نظر گرفته شده است، توضیح داد: علاوه بر تلاش برای حل مشکل ترافیک در این مسیر مهم کشور، درصدد هستیم تا اشتغال و کسب و کار مردم منطقه به خطر نیفتد، بنابراین قرار شد مسیر برگشت از همان مسیر سابق باشد.
بذرپاش تأکید کرد: بهره‌برداری از این مسیر با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر گشایش هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین - رشت قبل از سال جدید انجام شد تا مردم بتوانند در نوروز امسال از مزایای این مسیر بهره‌مند شده و از ترافیک‌های سنگین آن خلاصی یابند.
مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در آیین بهره‌برداری از آزادراه منجیل - رودبار (هشت کیلومتر باقیمانده آزاد راه قزوین - رشت) اظهار کرد: این پروژه با پل، تونل و دیوارهای بلند، پروژه‌ای بزرگ و از نظر ابنیه فنی، بی‌نظیر است.
خیرالله خادمی با اشاره به مشکلات مردم و مسافران قبل از تکمیل این آزادراه عنوان کرد: مسافران از جاده قدیم وارد شهر رودبار می‌شدند که این مهم مشکلات ترافیکی زیادی ایجاد می‌کرد و نارضایتی‌هایی را به همراه داشت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: مسیر برگشت همانند سابق در نظر گرفته شده تا برای بازاریان شهرستان رودبار به لحاظ فروش محصول زیتون مشکلی ایجاد نشود.

جستجو
آرشیو تاریخی