صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

آموزش

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد
پوشش ۹۸ درصدی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی
غزل رضایی/  معاون آموزش ابتدایی وزارت
 آموزش و پرورش  درباره شناسایی افراد بازمانده از تحصیل گفت: ۱۹۶هزار کودک بین 6  تا ۱۱ سال در سنین تحصیل دوره ابتدایی داریم که لفظ بازمانده از تحصیل را به آنها نمی‌دهیم، زیرا قبل از آن باید ببینیم به چه دلیل در نظام آموزشی حضور نداشته‌اند. تاکنون ۷۰ هزار نفر از این تعداد تعیین تکلیف شده‌اند و چهره به چهره وضعیت آنها شناسایی شده است.
به گزارش خبرنگار «ایران»، حمید طریفی حسینی، در نشست خبری که دیروز برگزار شد، درباره علل متعدد بازماندگی از تحصیل گفت: از زمان برنامه دوم توسعه، مسأله بازماندگان از تحصیل مطرح شده و تا برنامه هفتم توسعه ادامه داشته است. بحث جذب بازماندگان از تحصیل مهم است و تکالیفی طبق یک آیین‌نامه برای وزارت آموزش و پرورش مشخص شده است. ما، بویژه بر اساس برنامه هفتم توسعه، تلاش می‌کنیم خدمات حمایتی در اختیار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و خانواده‌هایشان قرار گیرد. البته بخش اعظم این کار در اختیار برخی دستگاه‌ها مانند وزارت تعاون قرار خواهد گرفت.طریفی حسینی با تأکید بر اینکه لفظ بازمانده از تحصیل نیاز به بازتعریف دارد، گفت: اصطلاح بازمانده از تحصیل باید مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا دانش‌آموزان دلایل متعددی برای آن دارند. به عنوان مثال، پوشش واقعی تحصیلی دوره ابتدایی در کشور ۹۸ درصد است. یعنی ۹۸ درصد بموقع ثبت‌نام می‌کنند ولی دلایل متعددی دارد که برخی از دانش‌آموزان بموقع برای ثبت‌نام مراجعه نمی‌کنند، به همین خاطر جزو بازماندگان از تحصیل به حساب می‌آیند. مثلاً والدین برخی از دانش‌آموزان به دلیل اینکه فرزندشان ضعیف است یک سال دیرتر او را ثبت‌نام می‌کنند، یا برخی معلولیت شدیدی دارند که حتی در مدرسه استثنایی حضور پیدا نمی‌کنند. ۴۳۲ دانش‌آموز نیز به علت اشتغال به کار، شرایط حضور در مدرسه را نداشته‌اند.وی افزود: حدود ۹ هزار و ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان با خانواده خود به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند که جزو بازمانده از تحصیل حساب نمی‌شوند، زیرا اکنون در کشور دیگری در حال تحصیل هستند.
 
امسال تکالیف نوروزی نداریم
طریفی حسینی درباره تکالیف نوروزی اظهار داشت: امسال تکالیف نوروزی نداریم و توصیه می‌کنیم معلمان تکالیف رونویسی و با حجم زیاد به دانش‌آموزان ندهند. دانش‌آموزان مهارت‌های متفاوتی دارند که معلم می‌تواند بر اساس آن مهارت‌ها به آنها تکلیف نوروزی بدهد. با توجه به تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان، بهتر است معلمان با حجم تکالیف زیاد خانواده‌ها را درگیر نکنند.وی تأکید کرد: مدارس تا آخرین روز کاری مطابق تقویم دایر هستند و جریان تعلیم و تربیت را تا آخرین روز سال خواهیم داشت.
 
جذب ۲۸ هزار نفر برای آموزش ابتدایی از میان شرکت‌کنندگان در آزمون استخدامی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره آزمون آموزگاری گفت: آزمون استخدامی ۱۴۰۳ که مرحله کتبی آن روز جمعه ۱۸ اسفند برگزار شد، ۶۳۶ هزار نفر شرکت‌کننده داشت که از میان آنها ۲۸ هزار نفر برای آموزش ابتدایی و هزار و ۱۶۸ نفر برای آموزش استثنایی جذب خواهند شد. نتایج اولیه این آزمون ۱۴ تا۲۰ فروردین اعلام خواهد شد. قبل از ۲۸ اردیبهشت، تمام ارزیابی‌های تکمیلی در اختیار سازمان سنجش قرار خواهد گرفت. تلاش ما این است که قبل از آزمون استخدامی دبیری و هنرستان، نتایج آزمون آموزگاری ابتدایی اعلام شود.
طریفی حسینی افزود: تلاشمان این است که شایسته‌ترین معلمان را انتخاب کنیم و از بین ۶۳۶ هزار نفر کارآمدترین افراد انتخاب خواهند شد. ما امسال سازماندهی نیروهای انسانی را انجام دادیم تا برآوردی از کمبود نیروی انسانی داشته باشیم. باید ببینیم چه تعداد از معلمان شرایط این را دارند که خارج از ساعت کاری هم تدریس کنند. همچنین تعدادی از بازنشستگان هستند که تمایل دارند ادامه همکاری داشته باشند، اما تمرکز ما جذب نیروی تمام‌وقت از طریق دانشگاه فرهنگیان است. به طور کل امیدواریم در سال جدید کسری نیرو نداشته باشیم.
 
باید تمامی مهارت‌های شنیدن، صحبت کردن، ادراک و فهمیدن دانش‌آموزان را ارتقا دهیم
طریفی حسینی درباره دوره توانمندسازی معلمان ابتدایی گفت: ۱۸۰ هزار معلم ابتدایی در دوره‌های آموزش ابتدایی شرکت کردند که طول دوره‌های توانمندسازی آنها مطابق یک الگوی ترکیبی و متفاوت بود. معلمان در سطح مناطق، گروه‌هایی تحت عنوان حلقه‌های علمی تشکیل دادند و آموزش‌هایی را که دیده بودند، با هم به اشتراک گذاشتند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت زبان‌آموزی در مدارس گفت: زبان‌آموزی دانش‌آموزان با تأکید بر پایه اول ابتدایی بوده است. از این رو بسته‌های زبان‌آموزی طراحی و در قالب یک برنامه آموزشی از سال گذشته ارائه شد. ۸ هزار مدرسه را تحت پوشش این برنامه قرار دادیم. این برنامه در ذیل طرح «خوانا» بوده است و در قالب آن به دنبال تقویت مهارت خواندن، مهارت زبان فارسی دانش‌آموزان و تقویت زبان و ادبیات فارسی بوده‌ایم. این کار مبتنی بر مطالعات «پرلز» با رویکرد ترمیمی و ارتقایی برنامه‌ریزی است. رویکرد این است که باید تمامی مهارت‌های شنیدن، صحبت کردن، ادراک و فهمیدن دانش‌آموزان را ارتقا دهیم تا نسل فکوری داشته باشیم. رویکرد ترمیمی نیز برای دانش‌آموزانی است که دچار آسیب زبان و گفتار هستند، از این رو طبق استانداردهای تعریف‌شده، مداخلاتی لحاظ خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی