فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد
ضرورت ایجاد قالب های جدید آموزش هنری  برای دختران
فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه جمعه در اختتامیه دو برنامه فرهنگی حضور یافت و صبح شنبه پاتوق بانوان هنرمند تهران را افتتاح کرد. محمدمهدی اسماعیلی در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان از امیدواری به آینده‌ای درخشان با برگزاری جشنواره ملی تئاتر شبستان گفت و سپس با حضور در آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی، تأسیس بنیاد پویانمایی را آغاز فصلی نو در عرصه پویانمایی عنوان کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاح پاتوق بانوان هنرمند تهران نیز بر ضرورت ایجاد قالب‌های نو آموزشی در حوزه هنر به‌ویژه برای دختران تأکید کرد.
 
افتتاح پاتوق بانوان هنرمند تهران
پاتوق بانوان هنرمند تهران صبح روز شنبه (19 اسفندماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان افتتاح شد. محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم گفت: امیدواریم شاهد رویش نسل جدید از هنرمندان عفیف در این مجموعه باشیم. باید کار آموزشی برای حوزه هنر به‌ویژه دختران در قالب‌های نو و رویکردهای جدید صورت گیرد.» وزیر فرهنگ تأکید کرد: «دختران هنرآموز نیاز به کارهای تربیتی و کارهای نو دارند و باید این کارها انجام شود.» اسماعیلی ادامه داد: «خانه دختران در مسیر کارهای خوب هنری، آموزشی و تربیتی پیش رود. امیدواریم سال‌های بعد شاهد رویش نسل جدیدی از هنرمندان خوب و عفیف و باایمان در این مکان باشیم که هنر را با همان تعبیر امام راحل در مسیر اعتلای آرمان‌ها و نگاه متعالی انقلاب و اسلام به کار گیرند.»
 
آغازی برای ورود نیروهای جدید به عرصه هنر
 نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، از ۱۳ تا ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» در سطح مساجد تهران برگزار شد. آیین پایانی این رویداد شامگاه جمعه (۱۸اسفند) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در محل تئاتر شهر برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی در این آیین گفت: «یکی از مهم‌ترین نمودهای شعار نهضت بازگشت به مساجد و اینکه مساجد باید کانون‌های اصلی تربیت نیرو برای فرهنگ، هنر و رسانه باشد، برگزاری جشنواره تئاتر شبستان است.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «به تئاتر، سینما، موسیقی، سرود، هنرهای تجسمی و..‌. به عنوان وسیله‌ای برای تعالی روح و معنویت در جامعه نگاه می‌کنیم؛ حضور پررنگ و همراه با شور و هیجان شما در لحظات پایانی این جشنواره ما را نسبت به آینده‌ای درخشان‌تر امیدوار می‌کند.» اسماعیلی همچنین در جمع خبرنگاران تأکید کرد: «این اقدام آغاز تحولی جدی برای ورود نیروهای جدید و باانگیزه در کنار همه عزیزانی است که در بخش‌های مختلف هنری فعالیت می‌کنند.»
 
 فصلی نو در عرصه پویانمایی
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری گسترده در بخش پویانمایی تأکید داریم، ادامه داد: «این جشنواره در حالی برگزار می‌شود که چند روزی بیشتر از ابلاغ تأسیس بنیاد پویانمایی توسط آقای رئیس‌جمهور نگذشته است. تأسیس بنیاد پویانمایی را براساس پیشنهادی که در شورای هنر به تصویب رسانده بودیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کردیم که در نهایت به تصویب رئیس‌جمهور رسید و فصلی نو در عرصه پویانمایی آغاز شد.» وزیر فرهنگ در عین حال تصریح کرد: «به دنبال تصدی‌گری نیستیم، بلکه به دنبال مجموعه‌ای هستیم تا به رونق حوزه پویانمایی کمک کند و بتوانیم با استفاده از فعالان این عرصه، جریانی قوی و منسجم را در حوزه پویانمایی شاهد باشیم.» اسماعیلی با بیان اینکه پویانمایی را آغاز سررشته‌ فعالیت‌های ترویجی و آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر می‌دانیم، گفت: «امروز هنرمندان ما در این عرصه درخشیده‌اند؛ آخرین نمونه از این آثار به حدود ۶۵ میلیارد تومان فروش و نزدیک به دو میلیون مخاطب دست یافته است. این پویانمایی نشان داد این گزاره که حوزه فروش در سینما به آثار طنز محدود شده است، صحیح نیست.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «در میان 10 شخصیت محبوب کودکان تنها یک شخصیت ساخته شده توسط جریان هنری در حوزه پویانمایی به چشم می‌خورد که باید افزایش یابد و قشر جوان را با مفاخر بزرگ فرهنگی هنری آشنا کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی