صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

«ایران»اهداف پنتاگون از ساخت بندر در غزه را بررسی می‌کند

بندرگاه فریب

طرح مشکوک احداث اسکله از سوی پنتاگون در دریای مدیترانه و در جوار نوار غزه در حالی که ایالات متحده ابزارهای جایگزین بسیاری را برای کمک‌رسانی فوری به مردم در محاصره غزه و توقف جنگ در اختیار دارد، سؤالات زیادی را ایجاد کرده است.

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

طرح مشکوک احداث اسکله از سوی پنتاگون در دریای مدیترانه و در جوار نوار غزه در حالی که ایالات متحده ابزارهای جایگزین بسیاری را برای کمک‌رسانی فوری به مردم در محاصره غزه و توقف جنگ در اختیار دارد، سؤالات زیادی را ایجاد کرده است.
در همین رابطه ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «ایالات متحده یک اسکله دریایی موقت و شناور ایجاد خواهد کرد که می‌توان کمک‌های بشردوستانه را به آنجا ارسال و سپس از آنجا با کشتی‌های کوچک‌تر به غزه منتقل کرد.» او افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از یک هزار نیروی نظامی امریکایی در ایجاد این قابلیت شرکت کنند و 60 روز نیز برای استقرار نیروها و ساخت گذرگاه و اسکله زمان نیاز باشد.» به گفته برخی مقامات دفاعی، این پروژه توسط ارتش ایالات متحده امریکا اجرا خواهد شد که معمولاً از آن به عنوان عملیات لجستیک در ساحل (JLOTS) یاد می‌شود. علاوه بر آن، قرار است، شرکای منطقه‌ای نیز در پروژه کمک‌رسانی همکاری داشته باشند. تایمز اسرائیل در همین رابطه نوشت، رژیم صهیونیستی از پروژه استقبال می‌کند اما تأیید نکرده که امنیت آن را تأمین می‌کند.
 
طرح، زیر ذره‌بین گروه‌های فلسطینی
جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در واکنشی ساخت این اسکله از سوی امریکا را مجهول و تهدید‌آمیز خواند و گفت که این اقدام به قصد کمک به مردم فلسطین نیست و بستری را برای اجرای اهداف نگران کننده دیگر مانند طرح‌های کوچ اجباری از این اسکله فراهم می‌کند. این سازمان همچنین صدور چنین دستوراتی را از سوی رئیس جمهور ایالات متحده، ‌در چهارچوب تلاش برای جلب رضایت افکار عمومی در ایالات متحده و بخشی از تبلیغات انتخاباتی وی دانست. جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تلاش‌ها برای نشان دادن این اقدام به‌عنوان مدرکی دال بر شکاف بین دولت ایالات متحده و نهاد اشغالگر را نادرست تلقی کرد و بر مشارکت بین دو طرف در تجاوز، نسل‌کشی و گرسنگی تأکید کرد. علاوه بر آن، احداث اسکله‌ای پرهزینه در حالی که ایالات متحده می‌توانست به طور مؤثر ورود کمک را از طریق راه‌های ساده و جایگزین، مانند گشودن گذرگاه‌های مرزی و ارائه کمک از طریق مسیرهای زمینی از طریق نهادهای بین‌المللی، بویژه سازمان امداد و سازمان ملل متحد و آژانس آوارگان فلسطینی (آنروا) را به انجام برساند، باعث بدبینی‌ها به طرح امریکا شده است.
آنها تأکید  کردند، مقاومت همچنان هوشیار خواهد بود و با طرح‌های مشکوک امریکا یا هر اقدام دیگری که ممکن است فلسطینی‌ها را مجبور به اخراج برای انحلال آرمان فلسطین کند، مقابله خواهد کرد.
به طور کلی، حمایت‌های همه جانبه و مشارکت ایالات متحده در نسل کشی و همچنین ارسال سلاح‌های مرگبار به رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن مردم در تعارض کامل با نیات انسان دوستانه و کمک به مردم غزه است. به همین روی، چنین طرح‌هایی از سوی کاخ سفید دارای اهدافی خلاف لفاظی‌های ارائه شده از سوی مقامات امریکایی و در جهت اهداف غیرانسانی و فشار به مردم خواهد بود.

هواپیمای امریکایی، عامل کشته شدن مردم در امداد هوایی
اوایل روز جمعه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که یک C-130 امریکایی بیش از 11 هزار و 500 وعده غذایی را در شمال غزه رها کرد و کمک‌های بشردوستانه نجات بخش را در شمال غزه به انجام رساند. یکی از پزشکان بزرگ‌ترین بیمارستان غزه روز جمعه با تأکید بر خطر ارسال کمک‌های هوایی، گفت که این اقدام 5 نفر را کشته و 10 نفر را زخمی کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی