صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هجده - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هجده - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

افزایش 7 درصدی بودجه نظامی چین

 امیر فرشباف/ گزارش بودجه‌ای چین درحالی روز گذشته توسط نخست‌وزیر ارائه شد که براساس آن، چین قرار است هزینه‌های دفاعی خود را 7.2 درصد افزایش داده و آن را به 1.67 تریلیون یوان در سال 2024 برساند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی امریکا، نخست‌وزیر چین «لی چیانگ»، دیروز، نخستین گزارش کار خود را در نشست سالانه کنگره ملی خلق (NPC)، ارائه کرد. در این گزارش کار، پکن متعهد شده که قاطعانه با فعالیت‌های جدایی‌طلبانه به قصد «استقلال تایوان» و مداخلات خارجی برخورد کند. گفتنی است پکن در گزارش بودجه‌ای مذکور، برای سال 2024 رشد اقتصادی 5 درصدی را پیش‌بینی کرده است.
ناظران عقیده دارند مخاطب پیام این افزایش بودجه نظامی، ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای امریکا مانند تایوان، فیلیپین، ژاپن، کره جنوبی و هند هستند. تنگناهای ژئوپلیتیکی و دعاوی ارضی متعدد و متقابل پکن با همسایگان موضوعی است که نگرانی‌های حزب کمونیست چین را افزایش داده و در این میان افزایش دخالت ایالات متحده در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا نیز این نگرانی را تشدید کرده است.
در تازه‌ترین رویداد، روز سه‌شنبه یک درگیری مختصر میان چین و فیلیپین در دریای چین به وجود آمد که دو طرف یکدیگر را مقصر قلمداد کردند. به گزارش گاردین، مانیل، چین را به «مانورهای خطرناک» در بخش‌های مورد مناقشه در دریای چین متهم کرد و مدعی شد که چین به کشتی‌های این کشور آسیب رسانده که بر اثر آن چهار فیلیپینی متحمل جراحات جزئی شدند. در مقابل پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد که گارد ساحلی این کشور اقداماتی را علیه یک کشتی فیلیپینی که به طور غیرقانونی به آب‌های نزدیک جزیره مرجانی (مورد مناقشه طرفین) نفوذ کرده بود، انجام داد. در این بیانیه آمده است که طرف فیلیپینی عمداً مشکلاتی علیه چین ایجاد کرده و به تضعیف صلح و ثبات در دریای چین جنوبی مبادرت کرده است.در این گزارش همچنین آمده است که تحلیلگران هشدار داده‌اند، با افزایش حوادث مشابه، خطر اشتباه محاسباتی وجود دارد که می‌تواند ایالات متحده، متحد فیلیپین را به رویارویی با رقیب خود چین بکشاند.
جستجو
آرشیو تاریخی