صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هجده - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هجده - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

همزمان با هفته درختکاری مطرح شد

لزوم تخصیص اعتبار به طرح سراسری کاشت یک میلیارد درخت

آذرماه امسال بود که اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورآغاز شد. این برنامه در مدت چهار سال اجرا خواهد شد که در سال نخست با کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال کلید خورد. رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی با اشاره به پیشرفت اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور بر لزوم تخصیص اعتبارات در این زمینه تأکید کرد.
سید هاشم موسوی‌نژاد پیش‌بینی کرد که بر اساس این طرح احتمالاً چندین برابر سال‌های قبل درختکاری خواهد شد و گونه‌های مربوط به هر چهار برنامه شامل گونه‌های جنگلی، مرتعی، بیابانی و زراعت چوب کاشته خواهد شد. او از امضای ۱۱۶۴ تفاهمنامه در سطح ملی، استانی و شهرستانی برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال خبر داد و گفت: فرایند تزریق اعتبارات به‌کندی پیش می‌رود. ۴۵۰۰ میلیارد تومان سالانه برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت اعتبار مورد نیاز است.
تا کنون ۸ درصد آن که بالغ بر ۳۷۵ میلیارد تومان می‌شود اعتبار در نظر گرفته شده که هنوز تخصیص نیافته است. این در حالی‌ است که برای کاشت و نگهداری و تأمین آب مورد نیاز نهال‌ها به بودجه نیاز داریم چراکه تا سه سال باید از نهال‌های کاشته شده مراقبت کنیم.
 رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی تطبیق گونه‌های کاشته شده با اقلیم را جزو ضرورت‌ها دانست و افزود: لازم است برای جلوگیری از افت نهال و تثبیت و استقرار آن به سازگاری نهال با اقلیم توجه شود. در اسناد پشتیبان طرح نیز انطباق گونه با محیط و اقلیم منطقه مورد تأکید قرار گرفته است.
این طرح در راستای جلوگیری از بیابانی شدن اراضی کشور کلید خورد. آمارها نشان می‌دهند که سالانه یک میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن قرار دارند. البته، تغییرات اقلیمی فقط منحصر به ایران نیست و اکثر کشورهای دنیا را درگیر کرده است. کشورهای زیادی از جمله عربستان، چین و پاکستان نیز چنین برنامه‌ای را در دستور کار دارند. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور احتمال می‌دهد تولید نهال در کشور از 250 میلیون اصله در سال‌جاری فراتر رود.
جستجو
آرشیو تاریخی