سخنگوی دولت در نشست خبری از کمک‌رسانی دستگاه‌های اجرایی به مردم سیستان و بلوچستان خبر داد

بسیج امکانات برای سیلزدگان

دولت ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان تنخواه اولیه برای جبران بخشی از خسارات ناشی از سیل به این استان اختصاص داده است

علی بهادری‌جهرمی، ضمن همدردی با مردم استان سیستان و بلوچستان و با اشاره به اینکه این سیل خسارت جانی نداشت، اما خسارت مالی در پی داشت، اظهار کرد: بلافاصله پس از انتخابات، وزیر کشور به این استان سفر کرد و وزیر نیرو نیز بلافاصله پس از بازگشت از سفر رئیس‌جمهور به الجزایر به این استان رفت تا نیازها و مشکلات را از نزدیک بررسی کنند. وی با اشاره به اینکه به استاندار نیز اختیارات ویژه داده شده بود که استاندار از این اختیارات برای کمک به سیلزدگان بهره‌ برده است‌، اضافه کرد: نهادهای انقلابی، وزارتخانه‌های راه و بهداشت، نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها درحال امدادرسانی به مردم هستند.

سخنگوی دولت با تشریح اقدامات دولت برای کمک به سیلزدگان استان سیستان و بلوچستان، از جمله بسیج امکانات و نیازمندی‌ها و نیز حضور وزرا در استان، اعلام کرد که دولت
۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان تنخواه اولیه برای جبران بخشی از خسارات ناشی از سیل به این استان اختصاص داده که پرداخت آن نیز آغاز شده است. علی بهادری‌جهرمی، ضمن همدردی با مردم استان سیستان و بلوچستان و با اشاره به اینکه این سیل خسارت جانی نداشت، اما خسارت مالی در پی داشت، اظهار کرد: بلافاصله پس از انتخابات، وزیر کشور به این استان سفر کرد و وزیر نیرو نیز بلافاصله پس از بازگشت از سفر رئیس‌جمهور به الجزایر به این استان رفت تا نیازها و مشکلات را از نزدیک بررسی کنند. وی با اشاره به اینکه به استاندار نیز اختیارات ویژه داده شده بود که استاندار از این اختیارات برای کمک به سیلزدگان بهره‌ برده است‌، اضافه کرد: دولت نیز در گام نخست ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان تنخواه اولیه برای جبران بخشی از خسارات ناشی از سیل به استان اختصاص داد که پرداخت این مبلغ آغاز شده است. بهادری‌جهرمی با اشاره به صدور دستورات لازم از سوی رئیس‌جمهور، گفت: نهادهای انقلابی، وزارتخانه‌های راه و بهداشت، نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها درحال امدادرسانی به مردم هستند. سخنگوی دولت، همچنین از وصل شدن برق 64 روستای استان که به دلیل سیل قطع شده بود، خبر داد و افزود: در کنار این، بخشی از مشکل آبرسانی به روستاها هم برطرف شده است که این تلاش‌ها ادامه دارد.
بهادری‌جهرمی گفت: هزار خانوار سیلزده نیز در چادرهای تعیین‌شده اسکان یافتند و راهداری هم در حال بازگشایی محورهایی است که هنوز باز نشده و در این زمینه تنها 10 درصد محورها همچنان مسدود مانده است.
سخنگوی دولت افزود: در کنار این اقدامات، اقلام خوراکی مورد نیاز در اختیار سیلزدگان استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.
 
کاهش نرخ رشد نقدینگی و تورم
بهادری‌جهرمی در بخش دیگری از اظهارات خود در این نشست، با اشاره به اقدامات دولت در کاهش رشد نقدینگی گفت: هدفگذاری امسال کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۲۵ درصد بود که آخرین آمار بانک‌مرکزی هم این نرخ را ۲۵.۴ درصد اعلام کرده که این امر نشان‌دهنده اثرگذار بودن اقدامات دولت و کاهش ۱۷ درصدی نرخ رشد نقدینگی است.
وی با اعلام اینکه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در بهمن‌ماه به ۳۵ درصد کاهش یافته است، افزود: این آمار بیانگر کاهش حدوداً ۲۵ درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از ابتدای فعالیت دولت است که اثر آن در کاهش تورم سالانه نیز دیده خواهد شد.
 
شکست رکورد تجارت خارجی
 سخنگوی دولت در زمینه تأمین و تخصیص ارز نیز اظهار کرد: آمار گمرک نشان‌دهنده رکوردشکنی تخصیص ارز و شکسته شدن رکورد تجارت خارجی است. وی با اشاره به افزایش حجم تجارت خارجی و نیز درآمدهای ارزی و تخصیص ارز، ادامه داد: جهت‌دهی تأمین و تخصیص ارز به سمت کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات تولیدی بود.
 
رشد 7 درصدی اقتصاد ایران
بهادری‌جهرمی با بیان اینکه پاییز امسال در نفت و گاز نرخ رشد اقتصادی به بیش از ۲۰ درصد رسید، اظهار کرد: همچنین در فصول مختلف در مجموع نرخ رشد اقتصادی کشور به گزارش مرکز آمار ایران به ۷ درصد هم رسید.
وی با اشاره به اینکه نرخ‌های رشد اقتصادی در اکثر فصول بالاتر از 3.5 تا ۴ درصد بود، ادامه داد: امسال در بخش مسکن موفق شدیم وارد فرایند رشد اقتصادی مثبت شویم، ضمن اینکه نرخ رشد در حوزه نفت و گاز رکوردزنی کرد، اما در برخی حوزه‌ها مانند کشاورزی، خشکسالی اجازه نداد به اهداف تعیین‌شده برسیم، هر چند در همین شرایط نرخ خرید تضمینی گندم از ابتدای دولت سیزدهم
۱۲۲ درصد افزایش داشته است.
 
 قرارداد  داخلی تأمین گوشت
سخنگوی دولت درباره برنامه‌های دولت برای تأمین گوشت، اولویت دولت را حمایت از تولید داخل و احیای دام مولد سبک و سنگین برشمرد و در همین رابطه گفت: در این زمینه اقداماتی از جمله قراردادهایی با عشایر برای تولید گوشت پیش‌بینی شده که در این زمینه هم تأمین مواد مصرفی دام پیش‌بینی شده و هم برای ذخیره‌سازی و سفارش‌گذاری، اقدامات لازم انجام شده است. به گفته بهادری‌جهرمی، در عین حال به منظور جبران کمبودها مجوز لازم به وزارت جهادکشاورزی داده شد تا زمانی که نیاز داخلی گوشت از طریق تولید داخل به طور کامل تأمین نشود، واردات گوشت ادامه داشته باشد.
 
برنامه برای مهار انتظارات تورمی
 سخنگوی دولت درباره نوسانات قیمت دلار در بازار، با تأکید بر اینکه دولت و بانک مرکزی سیاست‌های مختلفی را برای تثبیت نرخ ارز اجرا کردند، بهبود انتظارات جامعه از طریق پیش‌بینی‌پذیر کردن وضعیت اقتصادی را یکی از محورهای مهم اقدامات دولت در زمینه کنترل نوسانات بازار ارز دانست. وی اضافه کرد: تلاش شده تا انتظارات تورمی مهار شود. از محورهای جنگ اقتصادی هم ایجاد انتظارات تورمی است. دولت در شهریورماه که کارش را شروع کرد، گفتند بناست در آخر ۱۴۰۰ به این عدد در فلان شاخص اقتصادی برسد، چون این‌گونه نشد، گفتند اردیبهشت ۱۴۰۱ این اتفاق می‌افتد و بعد گفتند شهریور و این همان ایجاد انتظارات تورمی است.

حمایت از سبد امنیت غذایی
دبیر هیأت دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای پایان سال و بازار عید، اظهار کرد: طرح عید تا عید اصلی‌ترین طرح دولت برای حمایت از سبد امنیت غذایی و مصرفی خانوارهاست که شاهد نتیجه‌بخش بودن آن در زمینه تأمین نیازهای مردم هستیم.
بهادری‌جهرمی ادامه داد: عرضه مستقیم کالاها به منظور تنظیم قیمت در بازار در قالب نمایشگاه‌هایی بوده که در همین بازه زمانی عید تا عید هدفگذاری شده است. گسترش این نمایشگاه‌ها در روزهای پایانی سال بیشتر خواهد شد و تا ۳۸۰ نمایشگاه برای فروش بهاره تشکیل می‌شود.
سخنگوی دولت یادآور شد: برای کسانی که امکان پرداخت نقدی ندارند، فروش اعتباری در نظر گرفته شده است. با فعال شدن وزارت صمت، نظارت مؤثری بر بازار و کنترل قیمت‌ها در ایام نوروز و رمضان انجام خواهد شد. در فروشگاه‌ها هم طرح تخفیف یا عرضه با قیمت‌های تنظیم بازاری را اجرا خواهند کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی