صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

درخشش ایرانی‌ها در جام جهانی پاراوزنه‌برداری

یکی به جای سیامند

محسن وظیفه
خبر‌نگار


مسابقات جام جهانی پاراوزنه‌برداری در امارات برگزار می‌شود؛ که با درخشش وزنه‌برداران ایران همراه شده است. شاید مهم‌ترین درخشش هم در وزن +107 کیلوگرم باشد، جایی که امیدها برای پیدا شدن جانشین سیامند رحمان زنده شد. همین چند روز پیش چهارمین سالگرد درگذشت سیامند بود و حالا همزمان با آن یک چهره شاخص آمده که شاید بتواند در چند سال آینده به رکورد افسانه‌ای سیامند برسد.
احمد امین‌زاده دارنده مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی هانگژو، در رقابت‌های جام جهانی با مهار وزنه‌های 250، 260 و 267 کیلوگرم، بهترین عملکردش را ارائه کرد و با رکورد 267 کیلوگرم، صاحب مدال طلا شد و به مقام قهرمانی دست یافت. قهرمانی امین‌زاده در این مسابقات علاوه بر اینکه یک مدال طلا در فوق سنگین نصیب ایران کرد، نوید ظهور یک پدیده جدید را هم در این وزن داد.
پاراوزنه‌برداری ایران سال‌ها به واسطه درخشش سیامند رحمان خیالش از کسب مدال طلای جهان و پارالمپیک راحت بود اما در پارالمپیک 2020 توکیو این مدال طلا از دست رفت؛ اگر چه رکورد سیامند هنوز دست نخورده مانده اما از دست دادن مدال طلای فوق سنگین آن‌هم بعد از سال‌ها افتخارآفرینی برای علاقه‌مندان به ورزش قابل هضم نبود.
در پارالمپیک توکیو منصور پورمیرزایی برای اولین‌بار به جای سیامند رحمان انتخاب شد اما او در رقابت با جمیل الشبلی ورزشکار اردنی کم آورد و در نهایت مدال طلا را به وزنه‌بردار اردنی داد تا داغ نبود سیامند برای ورزش ایران دوباره تازه شود.
حالا کمتر از هشت ماه تا پارالمپیک مانده و نام یک ستاره جدید در دسته فوق سنگین مطرح شده است. ستاره‌ای که با مدال طلای هانگژو نامش بر سر زبان‌ها افتاد اما حالا در فرصتی که تا بازی‌های پاریس مانده توانسته رکورد بسیار بهتری نسبت به پورمیرزایی بزند و با 26 کیلوگرم اختلاف نسبت به رکورد پورمیرزایی در توکیو قهرمان جهان شود. امین‌زاده تا پاریس می‌تواند این رکورد را هم افزایش بدهد. احمد امین‌زاده در هانگژو مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی را با ثبت رکورد 266 کیلوگرم به دست آورد و حالا در فزاغ امارات با افزایش یک کیلوگرمی رکوردش مدال طلای جام جهانی را با 267 کیلوگرم کسب کرد. اگر چه هنوز او با رکورد 310 کیلوگرمی سیامند رحمان فاصله زیادی دارد اما کسب دو طلای پیاپی از امین‌زاده او را به عنوان یک مدعی درجه یک دسته فوق سنگین معرفی کرده و باید منتظر درخشش امین‌زاده در پارالمپیک پاریس بود. البته در پاریس هم نیازی نیست که رکوردشکنی کند، همین که مدال را به ایران برگرداند کار بزرگی است.

جستجو
آرشیو تاریخی