صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دورنما

کایرو ریویو
مصر

 
جنگ غزه جنگی است که اسرائیل توانایی پیروزی در آن را ندارد. زیرا تا زمانی که یک فلسطینی در هر کجای کره زمین وجود داشته باشد، مقاومت فلسطین از بین نخواهد رفت. یکی از علل آن نیز این است که مبنای جنگ اسرائیل علیه غزه، انتقام‌جویی بود و این مسأله را می‌توان براحتی از اهدافی که نتانیاهو برای آن برشمرد، متوجه شد. اما جنگی که مبتنی بر احساسات باشد، به طور قطع شکست خواهد خورد.

 

اسپکتیتور
بریتانیا

 آنچه به عنوان ایده نتانیاهو یا حتی اسرائیل برای آینده غزه ارائه می‌شود، صرفاً فهرستی از 12 بند است که پوچ، مبهم و حتی در مواردی متناقض هستند. اولین اصل که تحت عنوان اصل فوری به آن اشاره شده، جلوگیری از تهدید غزه علیه اسرائیل است که مسأله‌ای زمان پذیر نیست. یا خلع سلاح غزه، مسأله‌ای است که هیچ کارشناسی حتی کارشناسان اسرائیلی به آن باور ندارند و آن را غیر ممکن می‌دانند.

 

پراسپکت
امریکا

آیا سیاستمداران جهان و بویژه انگلیسی‌ها برای دور دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ آماده هستند؟ زیرا بدون اغماض باید گفت، دونالد ترامپ یک سیاستمدار واقعی نیست و همین مسأله می‌تواند یک بار دیگر جهان را با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو کند.حتی سیاست‌های خاص او می تواند باعث افزایش حملات تروریستی در اروپا شود.

 

لوموند دیپلماتیک
فرانسه

چین در حال طراحی نقشه راهی برای دستیابی به قدرت جهانی است و رؤیای گرفتن جایگاه امریکا در اقتصاد و سیاست جهان را دارد. از نظر چین، نظم جهانی کنونی که امریکا طراح آن بوده است، برای جهان مدرن جوابگو نیست و بنابراین می‌خواهد نظمی را به معیارهای خود ایجاد کند. پکن در این راه صبرو حوصله را به عنوان استراتژی نخست خود به کار گرفته است و اتفاقاً این صبر استراتژیک همواره عامل پیروزی آن بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی