صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

اعطای جایزه سال معماری ایران به بهترین پروژه‌های معماری

شانزدهمین دوره جایزه معماری ایران اردیبهشت ماه سال آینده درحالی برگزار خواهد شد که بخش‌های مختلف اعم از معماری منظر، معماری شهر، حفاظت و مرمت و... در این دوره جایزه گنجانده شده است.
احمد زهادی دبیر جایزه معماری در نشست شانزدهمین سال جایزه معماری ایران که با حضور هیأت داوری در خانه شعر و ادبیات برگزار شد، گفت: جایزه معماری ایران از سال ۱۳۸۷ کار خود را آغاز کرد. نخست در حوزه معماری داخلی بود اما مشکل آن بود که توجهات فقط به فضا معطوف شده بود. از این رو تبدیل به جایزه معماری ایران شد. بنابراین معماری منظر، معماری شهر و محله، مرمت و حفظ و احیا و... از هم تفکیک شد.
شهاب میرزاییان یکی از 11 داور جایزه گفت: جوایزی که در حوزه معماری برگزار می‌شود اعتبارشان را از برگزار کنندگان و داوران می‌گیرند. امسال پروژه‌هایی که معرفی می‌شوند در فضای پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار می‌گیرد و آموزش در سطح بزرگ‌تری انجام خواهد شد.
یاسر جعفری، داور نیز درباره بخش حفاظت و مرمت به جایزه معماری، گفت: این بخش درخصوص پروژه‌های تاریخی اجرا می‌شود. هویت فرهنگی یکی از رویکردهای موجود است و این موضوع برای نخستین بار برای جایزه در نظر گرفته شده. در این جایزه، بافت‌های روستایی را نیز مد نظر قرار دادیم. سالهاست روستاهای قدیمی که خالی از سکنه شده‌اند، مورد توجه بخش خصوصی قرار گرفته‌اند. سعی داریم توجه عموم را به فضاهای ارزشمند بافت تاریخی جلب کنیم.
شادی عزیزی، داور بخش شهر و محله گفت: در کشور ما شهر و معماری از هم جدا شده که اشتباه است. از این رو سعی بر آن شد تا به شهر و شهرسازی اهمیت دهیم. تکنولوژی، طراحی، پروژه‌های مشارکتی، ایده‌ و.... در این بخش مورد توجه قرار می‌گیرد.
شیرین صمدیان، یکی دیگر از داوران، شهرسازی مشارکتی را خیلی ارزشمند دانست و گفت: دو نوع شهرسازی برای مردم و با مردم داریم اما شهرسازی ما بدون مردم است و نیازهای مردم در آن در نظر گرفته نشده است. بسیاری از مکان‌ها ساخته می‌شوند اما بعد از چند سال تبدیل به متروکه می‌شوند، چون نیازهای مردم در آن دیده نشده است.
کوروش رفیعی، داور نیز درباره خروجی جایزه معماری ایران گفت: وقتی جوایز نباشد، کارهای خاص دیده نمی‌شوند. معماران را مشتاق می‌کنیم که از معماری‌های خاص پیروی کنند.
مصطفی امیدبخش، داورهم با تأکید بر آنکه نیاز است تا جایگاه معماری را تبیین کنیم، گفت: برای بالابردن آگاهی بین معماران سعی شده از مجلات تخصصی استفاده شود اما ارتباط ما با جامعه بی‌واسطه نبوده و نیاز است تا آگاهی مردم در خصوص معماری افزایش یابد.
او گفت: در سینمای بین‌المللی، معماری بسیار دخیل است اما جامعه معماری ما با سینما چنین ارتباطی ندارد و نیاز است تا ارتباط بهتر و بیشتری برقرار شود.
هومن بالازاده، داور نیز گفت: معرفی پروژه‌ها از جمله اهداف جایزه معماری ایران است. ضمن آنکه برگزیدگان این جایزه در دوره‌های گذشته، توانسته‌اند جوایز بین‌المللی را نیز کسب کنند که نشان از موفقیت آن دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی