صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

با برگزاری مسابقات

هوش مصنوعی کاربردی می‌شود

 ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در راستای برنامه‌های خود برای جهش هوش مصنوعی و قرار گرفتن بین 10 کشور برتر در کاربردسازی هوش مصنوعی، ضمن حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های حوزه هوش مصنوعی با همکاری دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و یک شرکت خصوصی برنامه‌نویسی، سلسله مسابقات هوش مصنوعی را به صورت استانی، ملی و بین‌المللی با جوایز 15 تا 20 هزار دلاری با حامیان مالی بخش خصوصی و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌کند. دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست‌جمهوری روز گذشته در نشست خبری خود که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان مطلب فوق گفت: در دوره جدید معاونت علمی، ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی روی حوزه کاربردی‌سازی هوش مصنوعی بخصوص بحث اقتصادی آن متمرکز شده و کمک به هوشمندسازی دولت از دیگر مأموریت‌های ستاد به شمار می‌رود تا از این طریق مسئولان دولتی بیش از گذشته با مباحث حوزه هوش مصنوعی آشنا شده و از کاربردهای آن بهره‌مند شوند.
ملازاده با اشاره به مسابقات ملی و بین‌المللی در حوزه هوش مصنوعی اظهار کرد: مسابقاتی را با همکاری بخش دانشگاهی و خصوصی در زمینه برنامه‌نویسی با تأکید بر هوش مصنوعی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. این رقابت یک سلسله مسابقات است که از یک ماه پیش آغاز شده و تا پایان سال 1403 ادامه دارد.ملازاده با اشاره به برگزاری دومین مسابقه با همکاری دانشگاه امیرکبیر گفت: این مسابقه نیز در سطح ملی و بین‌المللی و در نهایت این رویداد بین‌المللی در چین برگزار و نتایج در قالب ورک‌شاپ ارائه خواهد شد. یک‌سری مسابقات را دانشگاه صنعتی شریف در سه سطح استانی، ملی (به صورت تیمی) و بین‌المللی برگزار می‌کند. مسابقات ابتدا در سطح استانی در 10 قطبی که تعیین شده برگزار می‌شود و برترین‌ها به بخش ملی راه یافته و در نهایت 40 نفر از برگزیدگان داخلی به همراه 60 نفر از شرکت‌کنندگان خارجی به صورت حضوری در رقابت‌های غرب آسیا که در تهران برگزار خواهد شد با هم رقابت می‌کنند.
حمید ضرابی‌زاده، رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف هم توضیحاتی درباره این رقابت‌ها ارائه کرد و گفت: بخش مقدماتی رقابت‌های بین‌المللی خردادماه و بخش انتخابی آن مردادماه و آخرین مرحله نهایی هم مهر یا آبان‌ماه سال 1403 در تهران برگزار می‌شود و به نفرات اول جایزه 15 هزار دلاری (به همراه هزینه‌های رفت‌و‌آمد، اقامت و بازدید از مکان‌های تاریخی) اهدا می‌شود.
به گفته ضرابی‌زاده، پیش‌بینی می‌شود در مرحله مقدماتی بین 5 تا 8 هزار نفر از کل دنیا در این رقابت‌ها شرکت کنند ولی در نهایت 100 نفر در فینال حضور می‌یابند و سه رتبه برتر مشخص می‌شود.
وی به دیگر مسابقه‌ای که در بخش بین‌المللی به صورت تیمی برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود 500 تیم از کل دنیا در این رقابت‌ها شرکت کنند که 150 تیم برگزیده به مرحله انتخابی وارد شده و در نهایت سه تیم در مرحله پایانی برگزیده می‌شوند و به تیم‌های اول تا سوم به ترتیب 20، 10 و 5 هزار دلار (به همراه هزینه اقامت و سفر) اهدا می‌شود. احمد نیک‌آبادی، دبیر مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر هم از برگزاری هشتمین دوره رقابت‌های هوش مصنوعی در این دانشگاه خبر داد و گفت: مسابقات هوش مصنوعی در این دانشگاه با تأکید حل مسأله و چالش اصلی صنعت و کاربردی کردن آن برگزار می‌شود و اگر تیمی بتواند چالش اصلی را مبتنی بر هوش مصنوعی حل کرده و آن را در صنعت کاربردی کند به عنوان تیم برتر شناخته می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی