صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

به منظور بررسی آخرین تحولات جنگ غزه صورت گرفت

رایزنی‌های تلفنی امیرعبداللهیان با همتایان ترک و قطری

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در تماس‌های تلفنی با همتایان ترک و قطری خود پیرامون آخرین تحولات جنگ غزه و همچنین مسائل دوجانبه رایزنی کرد. امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با «هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه به برگزاری نشست آتی وزرای امور خارجه سازمان همکاری‌ اسلامی اشاره و ابراز امیدواری کرد، کشورهای اسلامی در این نشست به نتایج و اقدامات مؤثر در جهت توقف نسل‌کشی رژیم اشغالگر و آپارتاید اسرائیل نائل شوند.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به توافق‌های صورت گرفته در جریان سفر اخیر رئیسی به آنکارا بر ضرورت استمرار تلاش مشترک برای اجرای توافقات تأکید کرد. «هاکان فیدان» نیز در این تماس تلفنی سفر رئیسی به آنکارا را مهم و تاریخی برشمرد و بر اراده دولت ترکیه برای پیشبرد همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. وزیر خارجه ترکیه همچنین ضرورت هماهنگی بین کشورهای اسلامی برای مقابله و توقف تجاوزات صهیونیست‌ها را مورد تأکید قرار داد. در تماسی دیگر، امیرعبداللهیان و «شیخ محمد بن‌عبدالرحمن بن‌جاسم آل ثانی»، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز روند مناسبات دوجانبه ایران و قطر را مورد بررسی قرار دادند و بر منویات رؤسای دو کشور مبنی بر تقویت همه‌جانبه همکاری‌ها تأکید کردند. در این گفت‌وگو همچنین طرفین آخرین وضعیت تلاش‌ها و تحرکات سیاسی برای توقف جنگ و نسل‌کشی علیه غزه و ابتکارات مطرح‌شده برای برقراری آتش‌بس، تبادل اسرا و ارسال محموله‌های کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به مردم غزه را مورد تبادل‌نظر و بررسی قرار دادند.

واکنش تهران
به کشتار سبعانه اسرائیل
همزمان با این رایزنی‌ها، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به جدیدترین کشتار مردم فلسطین توسط نظامیان صهیونیستی واکنش نشان داد. نظامیان صهیونیستی پنجشنبه گذشته به سمت هزاران شهروند فلسطینی از شمال نوار غزه و از شهر غزه، جبالیا و بیت حانون که در منطقه «شیخ عجلین» در غرب غزه منتظر رسیدن کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه بودند، حمله کردند که در آخرین آمار، ۱۰۹ نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر مجروح شده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این جنایت سبعانه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بیش از ۱۰۰ شهروند فلسطینی که در صف انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه در خیابان الرشید شهر غزه بودند، بر اثر حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و بیش از ۸۰۰ نفر زخمی شدند.» دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: زخم غزه از حافظه انسان‌های آزاده جهان و ننگ حمایت و سکوت نسبت به کشتار جمعی و نسل‌کشی از پیشانی مدعیان دروغین حقوق‌بشر در امریکا و اروپا پاک نخواهد شد.
 جدیدترین حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطینی در حالی صورت گرفته است که منابع پزشکی در غزه اعلام کردند، از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه این باریکه، بیش از ۳۰ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی