صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

خبر

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد

کاهش ۲۲ درصدی مسمومیت
با گاز منوکسیدکربن در کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: براساس جدیدترین داده‌های آماری، میزان مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در ۱۵۹ روز گذشته از پاییز و زمستان سال‌جاری، ۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
به گزارش ایرنا، طبق آمارهای موجود، در پاییز و زمستان امسال، ۳۰۵ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن فوت کرده‌اند.
تعداد افراد فوت شده در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد کاهش داشته است.
 بر اساس این آمار، در مجموع، ۶ هزار و ۴۲۴ نفر به عنوان مصدومان این گاز در کشور شناسایی شده‌اند که 4 هزار و ۳۱۲ نفر از آنان به مراکز درمانی و بیمارستانی در سراسر کشور
اعزام شده‌اند.
 در این بخش کاهش ۲۳ درصدی را شاهد بوده‌ایم. هزار و ۸۰۷ نفر از مصدومان گاز منوکسیدکربن در کشور، در محل وقوع حادثه درمان شده‌اند که این آمارها نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل
۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بیشترین افراد مسموم و فوتی گاز منوکسیدکربن مربوط به تهران است
براساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیشترین افراد مسموم شده بر اثر گاز منوکسیدکربن در کشور مربوط به استان تهران با هزار و ۷۹ نفر، خراسان رضوی با ۶۵۱ نفر و استان فارس با ۴۵۳ نفر بوده است.
همچنین بیشترین آمار فوتی ناشی از این گاز نیز مربوط به استان تهران با ۶۰ نفر فوتی، پس از آن خراسان رضوی با ۲۸ و اصفهان با ۲۷ نفر بوده است.

۵۲ درصد مسمومیت ‌گاز منوکسیدکربن مربوط به بانوان است
آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که ۵۲ درصد مسمومیت‌های ناشی از منوکسیدکربن را بانوان به خود اختصاص داده‌اند. مردان ۴۱ درصد و کودکان کمتر از پنج سال 7 درصد مسمومان این گاز به شمار می‌روند.

وقوع بیشترین مسمومیت در منازل مسکونی
براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، منازل مسکونی با ۸۶ درصد، بیشترین موارد مسمومیت براثر این نوع گاز در کشور را در مدت یادشده به خود اختصاص داده است.
پس از مسمومیت در منازل مسکونی، مراکز صنعتی و کارگاهی با 3 درصد، داخل خودرو ۲ درصد، مراکز تجاری ۲ درصد، چادر مسافرتی ۲ درصد و مراکز آموزشی یک درصد به عنوان دیگر مکان‌های مسموم شدن افراد با گاز منوکسیدکربن در کشور ثبت شده است.


رئیس سازمان امداد و نجات خبر داد
امدادرسانی به ۲۰ هزار نفر در برف و کولاک هفته گذشته
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از امدادرسانی این جمعیت به بیش از ۲۰ هزار نفر گرفتار شده در برف و کولاک هفته گذشته خبر داد.
به گزارش ایرنا، بابک محمودی اظهار داشت: «در عملیات امداد و نجات در سوانح جوی (کولاک برف/ آبگرفتگی) از پنجم تا یازدهم اسفند و تا ساعت ۶ و ۳۰ دیروز، ٢٦ استان (بجز ایلام، بوشهر، خوزستان، کردستان و کرمانشاه) از این پدیده جوی متأثر شده‌اند.»
وی افزود: «تاکنون به ۱۱۵ منطقه شامل ۶۱ محور کوهستانی، ٣ شهر و ۵۱ روستا امدادرسانی شده است. در این مدت به ۲۰ هزار و ۵۷۹ نفر امدادرسانی شده است، ۷۸۰۳ نفر اسکان اضطراری یافته‌اند و ۱۰۵ نفر نیز به مناطق امن منتقل شده‌اند.»  رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، با اشاره به اینکه ۱۲ بیمار یا مصدوم توسط کادر هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، افزود: «۱۵۰۱ دستگاه خودرو از برف رهاسازی شده و آب و گل‌ولای از ۶۸ واحد مسکونی تخلیه شده است.»

فعالیت ۵۰۳ تیم عملیاتی در امدادرسانی
محمودی افزود: «۵۰۳ تیم عملیاتی شامل ۲۰۲۴ نفر در عملیات امدادرسانی در این استان‌ها فعالیت داشته‌اند.» رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: «تاکنون ۲۴۰ دستگاه چادر، ۵۱۰۲ تخته پتو، ۶۹۸ تخته موکت، ٢٨٤٩ کیلوگرم نایلون، ۱۰۳ ست بهداشتی، ۱۱۴۰ بسته غذایی، ۲۰۲۰ قوطی کنسرو، ۷۱۲ بطری آب معدنی و ۴۹۵۰ قرص نان بین متأثران توزیع شده است.» وی خاطرنشان کرد: «به دلیل بروز سیل و آبگرفتگی در سیستان‌وبلوچستان یک اردوگاه اسکان اضطراری در شهر چابهار برای امدادرسانی به متأثران از سیل و آبگرفتگی برپا شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی