صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۴

اخبــار

جزئیات تشکیل دولت «تکنوکرات»
«حسام زملط»، سفیر فلسطین در انگلیس در گفت‌و‌گو با گاردین، در بیان جزئیاتی از تشکیل دولت تکنوکرات تأکید کرد، چنین دولتی با کمک قطر و مصر ممکن خواهد شد و شامل مشاوره با همه جناح‌های سیاسی فلسطین از جمله حماس خواهد بود. به گزارش ایسنا، وی توضیح داد: جنبش حماس در دولت جدید تکنوکرات هیچ عضوی نخواهد داشت، اما این واقعیت که طرف مشورت قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که تلاش‌هایی درحال انجام است تا معلوم شود آیا وحدت فلسطین بین حماس و فتح قابل دستیابی است یا خیر. وی گفت: «چشم‌انداز سیاسی تغییر کرده است. این زمان شنیدن صدای مردم ماست، نه زمان جناح‌های سیاسی. ما وظیفه داریم دولتی تأمین کنیم که بتواند مردم خودش را تأمین کند، مردم ما و سیستم سیاسی ما را متحد کند. وظایف چندگانه دولت، ارائه پشتیبانی بشردوستانه، آماده‌سازی برای انتخابات و همچنین اصلاحات اقتصادی است.» حسام زملط ابراز امیدواری کرد که دولت تکنوکرات جدید، که به آن دولت فن‌سالار هم گفته می‌شود، پس از بهبود زخم‌ها، دو انتخابات پارلمانی فلسطین و ریاست تشکیلات را دنبال کند. او جدول زمانی دقیق تعیین نکرد، اما گفت که  این حرف چند ماه است، نه چند سال. فلسطین از ژانویه سال ۲۰۰۶ انتخابات برگزار نکرده است و ایالات متحده اصرار دارد که به‌عنوان بخشی از یک دولت فلسطین احیا شده، انتخابات جدید باید برگزار شود و طی آن محمود عباس از ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین کنار برود. درحال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حماس پیروز خواهد شد، نه حزب فتح که حسام زملط هم به آن وابسته است.

عملیات گردان‌های قسام در جنوب لبنان
روز گذشته گردان‌های قسام در جنوب لبنان، ‌پادگان غیبور و پادگان فرودگاه در بیت هیلل در شمال اراضی اشغالی را با ۴۰ موشک گراد در پاسخ به ادامه کشتار غیرنظامیان در غزه و ترور فرماندهان و برادران‌شان در ضاحیه‌جنوبی بیروت هدف قرار داده است. ارتش رژیم صهیونیستی نیز تأیید کرد شلیک ۱۰ موشک به شهرک‌هایی در اصبع الجلیل را رصد کرده که تعدادی از موشک‌ها به داخل کریات شمونا سقوط کردند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که طی این حمله خسارت‌های مادی رخ داده است.

پیشتازی پیرمردها
در میشیگان
جو بایدن و دونالد ترامپ، رؤسای جمهوری کنونی و پیشین امریکا در رأی‌گیری درون حزبی ایالت میشیگان بر رقبای خود غلبه کردند. به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، شمارش ۶۶ درصد آرا نشان می‌دهد بایدن ۸۱ درصد و رقیبش ویلیامسون ۳ درصد آرای رأی‌دهندگان دموکرات را به دست آورده‌اند. گفتنی است دموکرات‌های ناراضی که اغلب مسلمانان هستند و از غزه حمایت می‌کنند نیز گزینه «غیر متعهد» را انتخاب کرده و ۱۲ درصد از مجموع آرا را به خود اختصاص دادند. ترامپ نیز با کسب ۶۸ درصد آرا، بار دیگر بر تنها رقیبش نیکی هیلی که 26 درصد آرا را به خود اختصاص داد، پیروز شد.

جستجو
آرشیو تاریخی