صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با «ایران» عنوان کرد

بازی با سلامت مردم برای سودجویی کلان

دکتر مرتضی مجاهدی، معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص تبلیغات کذبی که برای مصرف نمک تصفیه نشده و... می‌شود، گفت: آنچه از نظر پزشکی بدن با مصرف نمک تأمین می‌کند، یون‌های (NaCl) حاوی سدیم و کلر است که همه ما آن را با مزه معروف شور می‌شناسیم. بدن انسان در طول روز حدود دو تا سه گرم نمک نیاز دارد و بیش از آن یعنی زیاده‌روی در مصرف نمک.
غذاهای شور در گروهی از افراد که دچار بیماری‌هایی همچون پرفشاری خون، مشکلات قلب و عروق یا مشکلات کلیوی هستند، می‌تواند زیانبار باشد. وی افزود: اخیراً در جامعه دیده شده تبلیغات بسیاری درخصوص مضر نبودن این نوع نمک‌ها برای بیماران قلبی، عروقی و فشارخونی می‌شود که اساساً کذب و دروغ است و اگر دست‌اندرکاران این تبلیغات مستندات علمی برای گفته‌هایشان دارند باید به مراجع رسمی ارائه و اعلام کنند برپایه کدام مقاله علمی معتبری این توصیه‌ها را برای مردم دارند.

تبلیغات علیه نمک تصفیه شده یددار
به گفته این متخصص طب ایرانی هرکسی که برای تبلیغ محصولی روپوش سفید بر تن می‌کند، پزشک نیست و نباید به صحبت‌هایی که از منابع غیررسمی منتشر می‌شود، اعتماد کرد. حال سؤالی که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند این است که چرا برخی این چنین با تبلیغات گسترده مردم را برای خرید سنگ نمک، نمک دریا و... ترغیب می‌کنند که در یک کلام باید بگویم فقط منفعت شخصی و سود سرشاری است که به جیب می‌زنند. آنان تبلیغاتی علیه نمک تصفیه شده یددار انجام می‌دهند تا بتوانند نمک‌های مضر خودشان را به مردم قالب کنند. وی با بیان مثالی توضیح داد: افراد نمک تصفیه نشده را مثلاً تنی 10 هزار تومان می‌خرند و کیلویی 10 هزار تومان به مردم می‌فروشند پس برایشان صرفه اقتصادی دارد تا این حجم از تبلیغات دروغین را در فضای مجازی و غیررسمی و نامعتبر، منتشر کنند. دکتر مجاهدی با اشاره به نقش مسئولان برای خاتمه دادن به این شیادی‌ها تأکید کرد: مسئولان سازمان غذا و دارو باید وارد میدان شوند و بساط کذب و دروغ این نمک‌ها را از جامعه پاک کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی