صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و یازده - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و یازده - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر در خبر

مهر

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص ۵.۵ میلیارد یورو برای بهبود وضعیت هوا و کاهش مازوت‌سوزی در کشور خبر داد و گفت: دولت گام‌های اساسی نسبت به رفع دغدغه محیط زیستی مردم برداشته است و در همین راستا ۹ پالایشگاه کشور در زمره بهینه‌سازی سوخت و کیفی‌سازی قرار گرفت.

 

ایسنا

  حشرات با وجود اینکه معمولاً کوچک هستند، اما بر سیاره زمین حکومت می‌کنند. حشرات بیش از دوسوم از ۱.۵ میلیون گونه جانوری شناخته شده و ستون فقرات زنجیره غذایی را در کره زمین تشکیل می‌دهند. دانشمندان تخمین می‌زنند که ۴۰ درصد از گونه‌های حشرات رو به زوال باشند و یک‌سوم آنها نیز در معرض مواجه شدن با خطر انقراض قرار دارند.

 

مهر

  امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از راه‌اندازی نوروزگاه‌ها در شهرهای مختلف استان با هدف پذیرایی از مسافران نوروزی و زائران رضوی طی ایام نوروز سال آتی خبر داد.

 

ایسنا

  مجتبی ذوالجودی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حقابه هامون باید از افغانستان وارد هامون ایران شود، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل اجرای سیاست‌های آبی از سوی افغانستان، از ساخت سدها و آب‌بندها گرفته تا اقدامات انجام شده برای هدایت و انحراف آب هیرمند به داخل افغانستان، دریافتی ایران از هیرمند خیلی کم شده است. بنابراین، خشکسالی و کم‌بارشی مشکل هامون را دو چندان کرده است که در این زمینه لازم است مدیریت کامل‌تری داشته باشیم.

 

ایسنا

  امسال سطح دریاچه ارومیه با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدامات‌ نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه باوجود سه سال پی‌درپی خشکسالی و بارش‌های اندک پاییز، به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و حجم موجود در آن به بیش از ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است. احمد قندهاری، رئیس حوضه آبریز رودخانه در این زمینه گفت: بر اساس آخرین وضعیت بارش‌ها در سال‌جاری تاکنون، نسبت به متوسط بلندمدت حوضه دریاچه ارومیه ۲۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این شرایط رهاسازی آب از سدهای مهاباد، بوکان و از سد ساروق ۱۰ میلیون مترمکعب در فاز اول برنامه‌ریزی و در سوم اسفندماه جاری آغاز شد.

 

ایسنا

   نتایج تحقیق جدید مرکز میکروبیولوژی و علوم سیستم‌های محیطی در دانشگاه وین اتریش، نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در درک ما از چگونگی تأثیر فعالیت میکروبی در خاک بر چرخه جهانی کربن و مکانیسم‌های بازخورد احتمالی در آب‌وهوا است. تاکنون دانشمندان تصور می‌کردند که دمای بالاتر خاک، رشد میکروب‌ها را تسریع می‌کند و در نتیجه انتشار کربن در جو را افزایش می‌دهد. با این حال، این افزایش انتشار کربن در واقع به‌دلیل فعال شدن باکتری‌هایی است که پیش از این غیرفعال بودند.

 

ایسنا

   محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی، طبیعی و تعیین حرایم کشور در شیراز در حال برگزاری است و در این جلسه نزدیک به ۱۴۲ پرونده استان فارس در حوزه‌های میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی حرایم و میراث معنوی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

ایلنا

  سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: بدون شک باید رقم بودجه سازمان حفاظت محیط‌زیست افزایش یابد و حداقل ۱۰ برابر اعداد و ارقام کنونی شود.

 

میراث آریا

 حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از برگزاری تور «ایران سلام» با حضور 11 نفر از جوانان فعال در شبکه‌های اجتماعی شرق آسیا بویژه چین که درزمینه گردشگری فعال هستند و بیش از ۲۰ میلیون نفر دنبال‌کننده در این شبکه‌ها دارند در اصفهان خبر داد.

جستجو
آرشیو تاریخی