صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و ده - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و ده - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

فهرست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری با دو سرلیست منتشر شد

آقاتهرانی در کنار قالیباف

دو تشکل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) به ریاست غلامعلی حدادعادل و طیفی از اعضای جبهه پایداری که در حلقه نزدیک‌تر به دبیرکل این جبهه یعنی صادق محصولی تعریف می‌شوند پس از مدت‌ها رایزنی و تلاش برای حل اختلاف‌نظرها به فهرست مشترک رسیدند. فهرست مشترکی به سرلیستی محمدباقر قالیباف رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی که نسخه اولیه آن روز جمعه منتشر شد اما اعتراض یکی از منتخبانش سبب شد نسخه نهایی آن با تجدید نظر در حضور برخی چهره‌ها شامگاه روز شنبه در سومین روز از مهلت تبلیغات انتخاباتی انتشار پیدا کند؛ فهرستی که مورد حمایت تشکل‌هایی همچون جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی، جمعیت ایثارگران، رهپویان، جمعیت جانبازان و جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی قرار دارد.
این فهرست مشترک محصول رویکردی بود که تلاش داشت جریان‌های مختلف اصولگرا را به وحدت برساند، اما نهایت آن در رایزنی‌های ائتلاف شانا و بخشی از جبهه پایداری خلاصه شد؛ دو گروهی که برای رسیدن به ائتلاف از دست‌انداز حل اختلاف‌نظرها بر سر شیوه انتخاب نامزدهای مورد حمایت و توافق درباره سرلیستی عبور کردند.
با این حال یکی از چالش‌های پیش‌بینی نشده‌شان روز شنبه زمانی مطرح شد که مالک شریعتی نیاسر نماینده کنونی مجلس پس از انتشار فهرست اولیه در اعتراض به حضور سیدمحسن دهنوی در آن ضمن توئیتی نوشت«روز قبل از بستن فهرست تهران اتمام حجت کرده بودم اگر آقای دهنوی در فهرست باشد ماندنم فاقد حجت و بی‌صداقتی با مردم است. لذا از فهرست انصراف می‌دهم و صلاح نیست انجام تکلیف را به موقف اعتبارنامه موکول کنم.» تدوین‌کنندگان فهرست مشترک در دو راهی انتخاب میان این دو نامزد در نهایت جانب مالک شریعتی را گرفتند.
انتخابی که به نحوی تلاش آنها برای مبرا ساختن فهرست اعلامی‌شان از هر گونه شائبه و ابهام درباره عملکرد نامزدهای مورد حمایت بود. با این حال در همین فرصت علاوه بر دهنوی دو فرد دیگر عضو فهرست نیز تغییر کردند. در حالی که حجت‌الاسلام محمود نبویان از چهره‌های عضو پایداری جایگزین دهنوی شد؛ محمود دهقانی و شکری هم جای خود را به رضا تقی‌پور و میلاد میرزایی دادند. در نهایت سهم جبهه پایداری‌ها از 7 به 8 نامزد افزایش یافت. دهنوی هم پس از انتشار فهرست جدید با اجتناب از دامن زدن به ماجرای پیش آمده البته به فاصله‌ای کوتاه از انتشار لیست در توئیتی مدعی شد:«به درخواست بزرگان شورای ائتلاف جهت حفظ وحدت نیروهای انقلاب، از حضور در لیست انصراف داده و حمایت خود را از فهرست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری به عنوان لیست اصلی اعلام می‌کنم.» تغییرات دقیقه نودی فهرست با بمب خبری دیگری هم همراه بود، چه اینکه مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری در گفت‌و‌گویی اعلام کرد که لیست واحدشان با شانایی‌ها دو سرلیست مشترک دارد: آقاتهرانی و قالیباف. در نهایت بر اساس آنچه ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اعلام کرد، فهرست 30 نفره‌ای اعلام شد که از چهره‌های شاخص آن باید به محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، زهره طبیب‌زاده، اسماعیل کوثری، علیرضا سلیمی، عبدالحسین روح‌الامینی، مالک شریعتی نیاسر، محمود نبویان و علی خضریان اشاره کرد.
محمدحسین بحرینی، زهرا قلن‌بر، فاطمه قاسمپور، فاطمه حائری شیراز، الهه عطایی، زهره‌سادات لاجوردی، حسن خجسته باقرزاده، حسین نجابت، امیرابراهیم رسولی، رضا تقی‌پور، علی‌اصغر پورمحمدی، سعید احدیان، بابک نگاهداری، مرتضی کامل نواب، غلامحسین رضوانی، مجتبی صفایی، مصطفی غفاری، سعید آجرلو، مجتبی زارعی، مهدی شریفیان(اسلامشهر) و میلاد میرزایی(شهر ری) از دیگر چهره‌های معرفی شده در این فهرست هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی