ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مجلس یازدهم امروز با حضور روحانی، رئیسی و جنتی آغاز به کار میکند
افتتاح زیر سایه کرونا
گروه سیاسی/ یک مجلس تازه با رویکرد تازه؛ امروز خیلی چیزها در بهارستان تغییر میکند، مهمتر از همه چیز گرایش طیف اکثریت نمایندگان. مجلس یازدهم امروز زیر سایه کرونا کار خود را در مراسمی که قرار است خلوتتر از قبل برگزار شود، شروع خواهد کرد. از امروز تا هفته آینده اما مسألهای که خود نمایندگان منتخب را درگیر کرده بحث تعیین تکلیف ترکیب هیأت رئیسه و خصوصاً رئیس مجلس است. جایی که باید دید آیا جبهه پایداری و گروه مدیران احمدینژاد دست بالا را میگیرند یا اصولگرایان میانه روتر به رهبری قالیباف.
دیروز غلامرضا نوری، معاون اجرایی مجلس در نشست خبری خود درباره مراسم افتتاحیه دوره یازدهم توضیح داد که این مراسم بر خلاف مراسم مشابه ادوار قبل، بهدلیل پروتکلهای بهداشتی با کمترین میزان میهمان و بدون حضور «اعضای هیأت دولت، استانداران، پیشوایان مذاهب، اقلیتهای دینی، علما، هنرمندان، ورزشکاران، نمایندگان صنوف و...» برگزار خواهد شد. بجز این به گفته نوری، بر خلاف ادوار قبلی مجلس، برنامه حضور نمایندگان در حرم حضرت امام(ره) نیز لغو شده است. آنطور که نوری خبر داده در این مراسم رئیس جمهوری، رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای نگهبان حاضر خواهند بود. ترکیب هیأت رئیسه سنی مجلس هم که اداره جلسه اول را بر عهده دارد به این شرح است؛ سیدرضا تقوی منتخب تهران بهعنوان رئیس، سیدمصطفی میرسلیم دیگرمنتخب تهران بهعنوان نایب رئیس، روحالله نجابت منتخب شیراز بهعنوان دبیر اول و محسن فتحی منتخب سنندج بهعنوان دبیر دوم. بهدلیل تغییر آییننامه داخلی مجلس در سالهای اخیر، دوره یازدهم مجلس اولین دورهای خواهد بود که در آن هیأت رئیسه موقت تشکیل نمیشود و مجلس در همان قدم اول هیأت رئیسه دائمی خود را انتخاب میکند. آنطور که غلامرضا نوری گفته، قرار است در دومین جلسه مجلس یازدهم انتخابات هیأت رئیسه برگزار و ترکیب آن مشخص شود. بهگفته نوری «قرار است پس از مراسم افتتاحیه رأیگیری استمزاجی انجام شود تا بر پایه آن مشخص شود که جلسه دوم روز پنجشنبه برگزار شود یا خیر.»
جلسات موازی اصولگرایان
مسأله مهم برای 274 نمایندهای که امروز مجلس یازدهم با آنها کارش را آغاز میکند، مسأله انتخابات رئیس و هیأت رئیسه مجلس است. اتفاقی که تمام جلسات اخیر منتخبان مجلس یازدهم معطوف به آن بوده. دیروز در آخرین دور این تلاشها دو جلسه با محوریت دو جریان رقیب بر سر کرسی ریاست تشکیل شد؛ یکی نشست «همافزایی برای مجلس قوی، کارآمد و انقلابی» که قالیباف سخنران آن بود و جلسه دیگر هم نشست «هماندیشی تراز انقلاب اسلامی» در سالن اجتماعات مسجد امام صادق(ع) بود با حضور حمیدرضا حاجی بابایی. خبرآنلاین گزارش داده که جلسه حامیان قالیباف با حضور حدود 170 منتخب برگزار شده و شلوغتر از جلسه ائتلاف پایداریها و احمدینژادیها بوده که در آن بین 70 تا 80 منتخب حاضر شده بودند. بر اساس فهرستی که از حاضران این جلسات در رسانهها و از جمله سایت «خبرآنلاین» منتشر شده نکته جالب توجه جلسه حامیان قالیباف حضور برخی چهرههای نزدیک یا عضو جبهه پایداری مانند امیرحسین قاضیزاده هاشمی، ذوالنور، کریمی قدوسی و زاکانی و همچنین برخی مدیران دولت احمدینژاد مانند رضا تقیپور و عبدالرضا مصری بوده. چهرههایی که پیشبینی میشد در جلسه طرفداران ریاست حاجیبابایی حضور داشته باشند. جلسهای که در آن خود حاجیبابایی طیف رقیب خود را صراحتاً متهم به اقداماتی به ضرر خویش و به نفع قالیباف کرد. موضوعی که فارغ از بحث رقابت پیش رو برای ریاست مجلس، میتواند آینده فراکسیون «انقلاب اسلامی» بهعنوان فراکسیون فراگیر اصولگرایان و ائتلاف این جریان در مجلس یازدهم را با تهدید مواجه کند.
از توصیههای قالیباف تا انتقادات حاجیبابایی
در نشست «همافزایی برای مجلس قوی، کارآمد و انقلابی» محمدباقر قالیباف که یک قطب انتخابات ریاست مجلس است، از باید و نبایدهای اقدامات مجلس یازدهم سخن گفت و تأکید کرد: «ما باید در تصویب قوانین به گونهای عمل کنیم که دو قوای دیگر هم بتوانند مشکلات کشور را مرتفع کنند، البته در این زمینه تحت هیچ شرایطی نباید از منافع کشور بگذریم.»
او درباره فعالیتهای مجلس در حوزه قانونگذاری هم گفت: «از مجلس ششم تاکنون صرفاً ۳۸ درصد طرحها و لوایح تبدیل به قانون شدند، مابقی تصویب نشدهاند و صرفاً وقت مجلس برای این موضوع گرفته شد، ما باید لایحهمحوری را مدنظر قرار دهیم و در صورتی که دولت لایحه ارائه نداد، باید از ابزارهای قانونی خود در این راستا استفاده کنیم.» در جلسه همزمان دیگر که حامیان ریاست حاجیبابایی ترتیب داده بودند بحثها و سخنرانیها خیلی بیشتر رنگ و بوی رقابت ریاست مجلس را داشت.
از جمله فریدون عباسی که در روزهای اخیر نامی از او بهعنوان نامزد ریاست مجلس مطرح نبود در این جلسه اعلام کرد: «بنده هم کاندیدای ریاست مجلس هستم و هم میتوانم در کمیسیونهای مختلف بهعنوان رئیس و عضو عادی حضور داشته باشم.» در مقابل شمسالدین حسینی و علی نیکزاد که قبلاً نامزد ریاست بودند بر توافق خود با حاجی بابایی تأکید کردند و گفتند همچنان از وی برای رسیدن به کرسی ریاست حمایت خواهند کرد.
البته علی نیکزاد اعلام کرد که وارد رقابت برای کسب کرسی نایب رئیسی مجلس خواهد شد. بهگفته نیکزاد «شمسالدین حسینی قبول نکرد در هیأت رئیسه باشد». اما حاجیبابایی، سخنران اصلی این جمع و نامزد آنها برای ریاست مجلس در سخنانش ضمن اینکه به بیان شاخصههای یک مجلس قوی پرداخت، انتقاداتی هم به روند تشکیل مجلس یازدهم وارد کرد و گفت که تشکیل جلسه روز پنجشنبه بلافاصله بعد از افتتاحیه مجلس برای برگزاری انتخابات هیأت رئیسه «شتابزده» است.
او نسبت به علیرضا زاکانی هم بابت پیشنهاد او برای تشکیل جلسه فراکسیون «انقلاب اسلامی» در بعدازظهر چهارشنبه انتقاد کرد. حاجیبابایی البته در سخنانی صریحتر گفت: «شتابزدگیها این شائبه را در ذهنها ایجاد نکند که ما داریم بسرعت چیزهایی را رقم میزنیم و چشممان را باز کنیم ببینیم اتفاقاتی افتاده است.» او در پایان خطاب به دیگر شرکای اصولگرای مجلس یازدهم توصیه کرد: «سعی کنیم اخلاقمداری کنیم، وحدت را حفظ کنیم و همه ما کنار یکدیگر باشیم و برادری کنیم.»
جای خالی توضیح درباره هزینه کردهای منابع ارزی صداوسیما
گروه سیاسی/ پیگیری ماجرای قطع پخش برنامههای شبکه الکوثر از ماهواره یوتلست از سوی رسانهها راه را بر فرافکنی برخی مدیران سازمان صداوسیما در این باره بست. حالا مدیرانی که از قطع پخش برنامههای شبکه الکوثر بهانهای برای هجمه و بهانه تراشی علیه دولت و متهم کردن آن به «سهلانگاری»، «سیاسی کاری» و «گروکشی» ساخته بودند، خود با این سؤال رسانهها مواجهاند که با بودجههای ارزی و ریالی هنگفتی که طی سالهای اخیر حتی بیش از بودجه مصوب به این سازمان پرداخت شده چه کردهاند؟
خبرهایی که حکایت از آن دارند دولت در 10 سال اخیر در مجموع یک میلیارد و 597 میلیون دلار و 430 میلیون یورو کمک ارزی در اختیار رسانه ملی گذاشته است. اما گزارشی که نشان دهد این مبالغ تا چه حد در راستای هدفگذاریهای پیشبینی شده مصرف شده است وجود ندارد.
با وجود این بودجههای ارزی 250 میلیون دلاری در سال 97 و 150 میلیون یورویی در سال 98 گویا کفاف پرداخت هزینههایی همچون هزینه پخش ماهوارهای شبکه الکوثر را نداده است.
یک هفته پیش بود که خبرگزاری برنا با انتشار گزارشی از جزئیات دریافت بودجه یک میلیارد دلاری صداوسیما موضعگیری مدیران این سازمان و انداختن مسئولیت مشکلات پیش آمده برای شبکه الکوثر بر دوش دولت را فرافکنی توصیف کرد و با اعلام اینکه «باوجود محدودیت منابع، با توجه به جهش ارزی سال ۹۸ دولت ۱۶۰ درصد اعتبارات مقرر(۶۰ درصد مازاد بر قانون بودجه) را به این سازمان تخصیص داد»، نوشت: صدا وسیما هنوز با دستگاه نظارتی مسئول رسیدگی به محل و چگونگی مصرف پرداختهای انجام شده در سالهای ۸۸ تا۹۲ هیچگونه همکاری نداشته است. پساز این گزارش روابط عمومی صداوسیما جوابیهای در تکذیب آن گزارش منتشر کرد. جوابیهای که با این تهدید آغاز میشد که رسانهها «پیش از ضرورت پیگیری حقوقی با بازتاب این جوابیه خطای احیاناً ناخواسته خود را جبران کنند» و با این حال نه تنها نتوانست موضع سازمان را نزد رسانهها موجه سازد بلکه ابهامات جدیدی ایجاد کرد.
از جمله «برنا» بهعنوان مخاطب اصلی این جوابیه با اشاره به بخشهایی از آن و در جواب این موضع صداوسیما که «پیگیری گزارشگیری هزینه صورت گرفته در دو دوره گذشته مدیریتی سازمان و طرح مکرر آن در رسانهها چه ارتباطی به این دوره دارد؟» نوشت: بر اساس منطق و خردمایه برنامهریزی مالی دولت اعتبارات باید بر اساس گزارشهای اجرایی و پیشرفت عملیات اختصاص یابد... دولت باید بداند کدام قسمت از اهداف اعتبار ارزی 947 میلیارد دلاری پرداختی محقق شده و چه مقداری از اهداف باقی مانده؟ آیا این اهداف همچناندارای اهمیت و اولویت است؟ و برای تحقق کامل اهداف به چه میزان اعتبار نیاز است؟ روشن است اینکه این اعتبار در دوره مدیریت کدام رئیس پرداخت شده و الآن رئیس سازمان کیست، جایگاهی در این خردمایه و نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد ندارد. این خبرگزاری با طرح این سؤال که «آیا صداوسیما برای انجام وظایف خود، نیاز به دو بودجه جدا دارد؟ یک بودجه رسمی مصوب و یک بودجه فوقالعاده ارزی خارج از قوانین بودجه؟»، نوشت: کدام سوءتدبیر موجب شده سازمان صداوسیما برای فعالیتهای جاری سازمان، نیاز به بودجه فوقالعاده خارج از ضوابط بودجه داشته باشد؟
طرح این سؤالات در حالی است که بهگزارش ایرنا، سازمان صداوسیما از حدود 11 سال پیش برای انجام فعالیتها و اجرای پروژه کلان خود بودجه ارزی مازاد بر اعتبارات مصوب درخواست کرده است که به پرداخت ۹۴۷ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی طی سالهای ۸۸ تا ۹۲ منتهی شد. در سال ۱۳۹۳ رئیس جمهوری اگر چه با پرداخت قسط آخر این اعتبار موافقت کرد اما خواستار ارائه گزارش عملکرد منابع تخصیص داده شده از سوی صداوسیما شد.
بر اساس گزارش ایرنا رئیس سازمان صداوسیما در مهر ماه سال 98 در مکاتبه جدیدی با رهبر معظم انقلاب درخواست دریافت حدود ۳۱۰ میلیون دلار منابع جدید از صندوق توسعه، مازاد بر بودجه سازمان را مطرح کرد. تخصیص اعتباری که در جریان مکاتبات منوط به بررسی از سوی دولت شده و به دستور رئیس جمهوری به یکی از دستگاههای نظارتی برای بررسی نحوه هزینه کرد بودجه ۹۴۷ میلیون دلاری منتهی شد.
بررسیهایی که به گفته دستگاه نظارتی مأمور در پیچ و خم فقدان همکاری سازمان صداوسیما قرار گرفته و این تحلیل را به دست داده است که سرشکن کردن قطع شبکه الکوثر بر سر دولت تلاشی برای فشار به دولت برای چشمپوشی از نظارت است.
«فورچون» نماد آزادی ملتهای ایران و ونزوئلا
تعدادی از مقامات ونزوئلایی و سفیر ایران در این کشور، در کنار نفتکش ایرانی «فورچون» حامل فرآوردههای نفتی صادراتی کشورمان به مقصد ونزوئلا که در حال تخلیه بار خود است، حضور پیدا کردند.
به گزارش ایسنا، ساعاتی بعد از رسیدن اولین نفتکش ایرانی به مقصد خود در شمال ونزوئلا، دومین نفتکش بهنام «فارست» که دومین شناور از ناوگان پنج فروندی نفتکشهای جمهوری اسلامی ایران است که فرآوردههای نفتی را به مقصد ونزوئلا حمل میکند، یکشنبه شب حدود ساعت ۲۴:۰۰ به محل اسکورت رسید و با همراهی ناوهای نظامی ونزوئلا عازم بندر تخلیه شد. به گزارش نورنیوز، سومین نفتکش ایرانی به نام «فاکسون» نیز طبق برنامه قرار است امروز ساعت ۱۴:۰۰ به وقت محلی (۲۲:۳۰ به وقت تهران) به موقعیت اسکورت وارد شود. نفتکشهای چهارم بهنام «پتونیا» و پنجم بهنام «کلاول» نیز در حال پیمودن مسیر خود به سمت سواحل ونزوئلا هستند. نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا هم با انتشار تصاویری در پی ورود دومین نفتکش ایرانی حامل سوخت ایران به کشورش در پیامی توئیتری درباره این کشتی نوشت: فورچون روز دوشنبه 25 مه [5 خرداد] به نماد آزادی و شجاعت دو ملت ونزوئلا و ایران تبدیل شد.
انتظارات از مجلس یازدهم
ادامه از صفحه اول
و اگر موفق نشود، در صدد راهاندازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران است. این در حالی است که تحریم تسلیحاتی ایران براساس برجام حدود شش ماه دیگر لغو میشود و امریکا که از برجام خارج شده است صلاحیت راهاندازی مکانیسم ماشه را ندارد و فقط ممکن است سه کشور اروپایی امضاکننده برجام او را در این امر یاری رسانند. بنابراین نوع رفتار ما با امریکا و اروپا در چند ماه آینده از حساسیت زیادی برخوردار است. از سوی دیگر بهبود روابط ما با کشورهای منطقه، علاوه بر آثار مثبت اقتصادی میتواند در نوع نگاه غربیها به ایران مؤثر باشد. امروز برخی از کشورهای عربی بیش از آنکه از اسرائیل بترسند، بواسطه برخی اظهارنظرها یا جوسازیها از ایران میترسند و همین امر باعث شده است که بیشتر به دامان امریکا و اسرائیل پناه ببرند. لذا باید این ترس از طریق دوری از فرقهگرایی و عمل به وحدت واقعی اسلامی زدوده شود. مجلس یازدهم باید به این موضوعات در سیاست خارجی توجه داشته باشد. اما در سیاست داخلی، مجلس یازدهم باید توجه لازم را به فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت داشته باشد. معمولاً بخشی از اصولگرایان توجه کمتری به احترام به آزادی ها و حقوق شهروندی دارند و برخی از آنها برای حفظ نظام استفاده از هر وسیلهای را مجاز میشمارند. در آخرین نطقم در مجلس خطاب به نمایندگان مجلس دهم و یازدهم گفتم شما نماینده مردم هستید نه نماینده نظام. در جایی که تزاحمی میان حق مردم و حق نظام پدید میآید باید منصفانه قضاوت کنید و حق را به حقدار برسانید. در مجالس هشتم و نهم این مشکل را با اکثریت داشتیم که به این مسائل اهمیت نمیدادند و برخی از آنها ورود به این امور را موجب تضعیف نظام میپنداشتند و برخی نیز این طور توجیه میکردند که اگر لازم باشد خود رهبری وارد میشوند، در حالی که هرکس وظیفه خود را دارد.
مجلس یازدهم نباید طوری عمل کند که برخی عناصر تندرو احساس آزادی عمل پیدا کنند و احیاناً حقوق ملت پایمال شود.
اقدام سوم مجلس یازدهم روشن است که باید در حوزه اقتصاد برای کاهش فشار تورم و گرانی بر مردم باشد. درست است که کشور هیچ گاه تا این حد تحت فشار مالی از خارج نبوده و دست دولت از نظر بودجه بسته است ولی نظارت بر هزینهکرد دولت و رعایت اولویتها و اینکه در شرایط فعلی میتوان از بودجه برخی بخشها کاست و به بخشهای دیگر اضافه کرد، میتواند کارگشا باشد. مثلاً افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف معین، قانون دارد و نیازی به قانون جدید نیست ولی دولت بعد از چند سال هنوز به طور کامل اجرا نکرده و میگوید بودجه ندارم. مجلس میتواند با رایزنی با دولت، او را راضی به ارسال لایحه اصلاح بودجه نماید. در دوره دهم موفق به این کار نشدیم. همین طور است مسأله حقوق معلمان.
اقدام لازم دیگر مجلس یازدهم از نظر اینجانب مربوط به خارج از مجلس است. مجلس یازدهم باید دخالتهای غیرضروری نهادهای خارج از مجلس در مصوبات مجلس را از بین ببرد. بهعنوان نمونه، کاری که مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیراً انجام میدهد که مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاستهای کلی نظام بررسی و اظهارنظر میکند و به نوعی مجمع وارد روند قانونگذاری شده و به مثابه مجلس سنا عمل میکند باعث شده است که برخی مصوبات مجلس مدتها متوقف بماند. در قانون اساسی فقط یک نهاد است که میتواند مصوبه مجلس را بررسی کند آن هم فقط از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی و او شورای نگهبان است. مجلس یازدهم باید این مشکل را با رایزنی با مقامات عالی کشور رفع کند. همینطور گاهی ایرادهایی که شورای نگهبان تحت عنوان مغایرت با شرع میگیرد مبهم است و نیاز به توضیح دارد. اینها با گفتوگو قابل حل است. بهتر است هیأت رئیسه مجلس یازدهم از همان ابتدا وارد این مسائل شود.
اما مجلس یازدهم موضوع فرهنگ را نیز نباید کوچک شمارد، موضوعی که مورد توجه رهبر انقلاب است. بهعنوان مثال اینجانب سه بار سه وزیر ارشاد را به خاطر رواج کلمات انگلیسی در تابلوها و مطبوعات و بستهبندیها به صحن مجلس آوردم و از آنها سؤال کردم و هر سه وزیر کارت زرد گرفتند. ولی در عمل پیشرفت محسوسی حاصل نشده است. اینگونه مسائل باید پیگیری شود. خلاصه اینکه مجلس یازدهم نباید یک بعدی و تک ساحتی شود، بلکه باید به همه حوزهها مانند سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد، فرهنگ، صنعت، مدرسه و دانشگاه به موازات هم بپردازد.
پیام تهران به واشنگتن در دریای کارائیب
ادامه از صفحه اول
با کمک ونزوئلا فضای جدیدی تجربه کرد و به نزدیکترین سطح مناسبات رسید. از این رو صادرات بنزین تولیدی ایران به ونزوئلا در مقطع کنونی علی رغم تحریمهای کاخ سفید، پاسخی به همان روابط دوستانه است.
امروز تهران و کاراکاس هر دو تحت تحریمهای حداکثری امریکا قرار گرفتهاند و ونزوئلا تحت تأثیر این تحریمها به بحران کمبود سوخت دچار شده است و ایران نیز که در فروش نفت خام خود به دلیل تحریمهای یکجانبه آمریکایی با محدودیت روبهرو شده است، در جست وجوی راهکاری است تا بنزین و دیگر فرآوردههای نفتی خود را صادر و از این طریق درآمد ارزی مورد نیاز کشور را تأمین کند.
قابل انتظار بود که چنین اقدامی از سوی دو کشور تحت تحریم امریکا با واکنش مقامهای این کشور روبهرو شود. این در حالی است که گستره تنش میان تهران و واشنگتن هر روز بیشتر شده و ابعاد جدیدی مییابد. ایالات متحده امریکا با خروج از برجام و اعمال تحریمهای حداکثری علیه ایران دنبال به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است. این تحریمها تنها توسط امریکا صورت گرفته است، به این معنا که جز واشنگتن هیچ کشور دیگری نمیتواند تا این اندازه بر تجارت نفتی ایران تأثیرگذار باشد، البته امریکا از ابزار مختلف برای فشار بر کشورهایی که با ایران همکاری دارند، استفاده میکند اما از نظر حقوقی، این امریکاست که به طور یکجانبه مسیر صادرات نفت ایران را تحریم کرده است.
در چنین شرایطی بود که تردد نفتکشهای حامل سوخت ایران به ونزوئلا در معرض تهدیدات نظامی امریکا در دریای کارائیب قرار گرفت و دولتمردان امریکایی تلاش کردند با ممانعت از همکاری اقتصادی میان این دو کشور، سطح تنشها را تا ورود به یک نبرد نظامی هم بالا ببرند. البته مقامهای این کشور بخوبی واقف بودند که اگر از طریق ناوهای نظامی خود و رویکرد سخت افزاری مانع عبور نفتکشهای ایرانی میشدند، ایران نیز طبق موازین حقوق بینالملل و دکترین دفاع مشروع، تلاش میکرد مقابله به مثل کند. چنان که تجربه تنشهای اخیر نظامی میان ایران و امریکا در منطقه خلیج فارس نشان داده است که جمهوری اسلامی قادر است چنین رفتارهایی از سوی واشنگتن را به سرعت پاسخ دهد. بدون تردید کوچکترین اقدام نظامی امریکا علیه نفتکشهای ایرانی در دریای کارائیب به تشدید درگیری تهران و واشنگتن در خلیج فارس میانجامید و مقامهای امریکایی با علم به این موضوع و در حالی که عملاً با اعزام ناوهای جنگی خود به دریای کارائیب، درصدد ایجاد تهدیدات مستقیم بودند، با هشدار تهران عقبنشینی کرده و عملاً نظارهگر عبور نفتکشهای ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی شدند. اقدام ایران به صادر کردن سوخت به امریکای لاتین در شرایطی که خود تحت تحریمهای شدید امریکایی قرار گرفته است نمونه آشکاری از پیام اقتدار از سوی یک کشور مستقل است. ایران در نتیجه این اقدام به بازیگران عرصه بین الملل و افکار عمومی دنیا نشان داد که برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی خود و تأمین منافع ملی خود آماده رویارویی مستقیم با یکی از بزرگ ترین قدرتهای نظامی جهان است و از حق خود به عنوان یک کشور مستقل استفاده خواهد کرد.
اخبــــار
رئیس جمهوری سوئیس در تماس تلفنی روحانی اعلام کرد
تلاش برای فعالتر شدن سازوکار مالی
رئیس جمهوری با اشاره به نقش حساس و با اهمیت سوئیس در روابط بینالملل، گفت: انتظار ما از سوئیس در این شرایط حساس که شاهد افزایش تحریمهای غیرقانونی و غیرانسانی امریکا علیه ایران هستیم، این است که نقش مؤثرتری ایفا کند. بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی در تماس تلفنی با رئیس جمهوری سوئیس با استقبال از اقدام این کشور در راهاندازی سازوکار مالی، بر لزوم فعالتر شدن این سازوکار مالی تأکید کرد و افزود: ایجاد این سازو کار میتواند در این شرایط سخت تأثیرگذار باشد و انتظار داریم با فعالتر شدن این سازوکار مالی، مواردی از منابع مالی ایران در برخی کشورها از این مسیر عملیاتی شود.روحانی همچنین خواستار تلاش بیشتر اروپا برای حفظ برجام شد و بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط با سوئیس در زمینههای اقتصادی، علمی و بهداشتی، به اشتراک گذاشتن تجربیات در زمینه مقابله با ویروس کرونا تأکید کرد. خانم «سیمونتا سوماروگا» هم با بیان اینکه سوئیس همچنان تلاش خود برای فعالتر شدن ساز وکار مالی سوئیس نسبت به ایران را انجام خواهد داد، گفت: وام درخواستی ایران از صندوق بینالمللی پول برای مقابله با بیماری کووید19 میتواند از طریق این سازوکار مالی عملیاتی شود. رئیس جمهوری سوئیس با ابراز تأسف از خروج امریکا از برجام بر ضرورت حفظ این توافق بینالمللی تأکید کرد و گفت: برای حفظ برجام همه تلاش خود را انجام خواهیم داد و سایر طرفهای اروپایی را نیز بر این امر و عمل به تعهدات ترغیب خواهیم کرد.
تکذیب ادعای علی باقری از سوی کمال خرازی
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهارات نقل شده از سوی علی باقری معاون پیشین شورای عالی امنیت ملی در دولت دهم را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، شورای راهبردی روابط خارجی در اطلاعیهای اعلام کرد: مطلب نقل شده از آقای دکتر علی باقری در مورد ارسال نامهای از سوی دولت هشتم به دولت امریکا در مورد گروههای مقاومت بیاساس است. از ایشان که منتسب به خانوادهای مکرم و متدین است، انتظار میرود نظرات خویش را مستند به مدارک معتبر و نه شایعات یا ادعاهای بیگانگان ابراز دارند. انتظار میرود ایشان از نسبت دادن چنین اقدام نادرستی به دولتی که کمکهای آن به حزبالله در مقایسه با سایر دولتها همواره مورد توجه و تقدیر سید مقاومت، جناب آقای سید حسن نصرالله قرار داشته است، احتراز کنند. علی باقری در یک برنامه تلویزیونی مدعی ارسال نامهای از سوی دولت هشتم به دولت امریکا در مورد گروههای مقاومت شده بود.
دیدار فرماندهان ارشد نظامی با علی لاریجانی
فرماندهان سپاه، ارتش و نیروی انتظامی با علی لاریجانی دیدار و گفتوگو کردند. بهگزارش تسنیم، در این دیدار سرلشکر باقری رئیس ستاد مشترک، سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس، امیر موسوی فرمانده ارتش، سردارسلامی فرمانده سپاه، سردار حاجیزاده فرمانده هوافضای سپاه و سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی حضور داشتند. همچنین رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی از تلاشهای علی لاریجانی در دوران ریاست مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد. در بخشی از این پیام آمده: بیشک امنیت پایدار و مثال زدنی کشور و مصاف مقتدرانه ملت ایران با تهدیدات متنوع فراروی، که طی 12 سال اخیر همزمان با طوفان حوادث، فتنهها و جنگهای نیابتی و تروریستی طراحی شده توسط رژیم منفور و تروریستی امریکا و متحدان منطقهای و فرامنطقهای آن در غرب آسیا حاصل شده است، به پشتوانه ارتقای ارکان قدرت بازدارندگی نظام و قدرت دفاعی حداکثری است که نقش جنابعالی و مجلس شورای اسلامی در آن برجسته و انکارناپذیر است.
همایش ملی بازخوانی اندیشههای امیر ناصر کاتوزیان
معاونت حقوقی رئیس جمهوری برای برگزاری همایش ملی بازخوانی اندیشههای استاد امیر ناصر کاتوزیان در حقوق عمومی فراخوان مقاله داده است. این همایش با محورهای فلسفه، مبانی و مفاهیم حقوقی عمومی- حقوق عمومی و آزادیها- حقوق عمومی هنجاری و حقوق عمومی نهادها درآذر سال جاری برگزار میشود. فرصت نهایی برای ارسال اصل مقالات 15 شهریور است. امیر ناصر کاتوزیان حقوقدان، استاد ممتاز دانشکده حقوق دانشگاه تهران و از نویسندگان نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود. جزئیات بیشتر همایش در تارنمای معاونت حقوقی رئیس جمهوری http://lvp.ir آمده است.
فصل همدلی
حمیدرضا نیکومنش / کارشناس مسائل اجتماعی: تحریمهای خارجی و مشکلات دیرپای اقتصادی و اجتماعی، باعث شده دولت با مشکلات زیادی در مدیریت و سیاستگذاری مواجه باشد. در کنار اینها باید به وقوع بحرانها و بلایایی همچون سیل، زلزله و بیماری کرونا نیز اشاره کرد که نقش زیادی در مصرف منابع مادی و تحلیل سرمایههای اجتماعی داشته است. در چنین شرایط دشواری میبینیم که دولت تمام تلاش و هم و غم خود را بر مدیریت تورم، کنترل رکود و توزیع عادلانه و کافی اقلام مورد نیاز مردم قرار داده است و تلاش میکند با عادلانه سازی نظام دریافت مالیات و تکیه بر صادرات غیر نفتی و پیشگیری از خام فروشی مواد اولیه علاوه بر قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، به اشتغالزایی در دیگر حوزههای اقتصادی نیز به صورت پایدار کمک کند.
این کار شاید در کوتاه مدت به کاهش فشار بر طبقه متوسط جامعه نینجامد ولی در بلندمدت به کاهش فقر، افزایش تولید و کاهش تورم و بیکاری منجر میگردد که تأثیر مستقیمی بر کاهش فاصله طبقاتی و افزایش سرانههای رفاهی جامعه دارد. با توجه به تبلیغات گسترده رسانههای معاند و وابسته که هدف اصلی آنها جدایی میان دولت و ملت و تضعیف حاکمیت است، خوشبختانه مردم با در نظر گرفتن شرایط دشوار پیش رو متوجه دستهای پشت پرده در تخریب دولت و زیر سؤال بردن حاکمیت هستند چون طبق ارزشها و آرمانهای مذهبی و بیانات امام راحل و فرمایشات مقام معظم رهبری، عدم پذیرش سلطه و زبان تهدید و زورگویی یکجانبه مهمترین خط قرمزی است که اگر از آن رد شویم، روی خوشبختی و آرامش را نخواهیم دید.
با این همه، سختیها و دشواریهای پیش آمده روزی به پایان خواهد رسید و زورگویانی که با تمامی ابزارهای موجود خواهان تحقیر این ملت بزرگ هستند، سر تعظیم پیش ارادهاش فرو خواهند آورد. سرفصل این اتفاق بزرگ اتخاذ زبان همدلی و همراهی است. اینکه در کنار تمام انتقادات بجا یا نابجا، خوبیها و تلاشها را نیز ببینیم و اقدامات سنجیده را نیز ارج بگذاریم. خیلی از اتفاقاتی که در حال حاضر در کشور ما در حال روی دادن است، نه محصول سیاستهای این دولت بلکه ناشی از سلسله مسائل و مشکلاتی است که بعضاً ریشه آن به قبل از انقلاب برمیگردد و حل آن بسیار زمانبر و نیازمند انجام اصلاحات ساختاری و اساسی است که اگر نسنجیده عمل شود، میتواند به وقوع بحرانهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز بینجامد. نخبگان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و رسانهای ما باید بپذیرند که انتقادهای غیر سازنده از اقدامات دولت نه تنها کمکی به حل مسائل جامعه نمیکند بلکه با تشویش اذهان عمومی برای جامعه و حاکمیت که درگیر مقابله با بحرانهای طاقتفرسا است، هزینههای غیر قابل جبرانی ایجاد میکند. امیدوارم در سال جدید همه جریانها و گروهها و تمام کارشناسان و نخبگان مسیر اتحاد، همدلی و یاری را انتخاب کنند و دست یاری دولت محترم را به گرمی بفشارند که تحریمها و بحرانها، ما را هرگز به زانو درنخواهد آورد مگر اینکه اتحاد و دوستی جای خود را به تفرقه و جدایی بدهد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
افتتاح زیر سایه کرونا
-
جای خالی توضیح درباره هزینه کردهای منابع ارزی صداوسیما
-
«فورچون» نماد آزادی ملتهای ایران و ونزوئلا
-
انتظارات از مجلس یازدهم
-
پیام تهران به واشنگتن در دریای کارائیب
-
اخبــــار
-
فصل همدلی
اخبارایران آنلاین