مردم بی توجه به فراخوان ضدانقلاب

اعتصابات زورکی آذر هم جواب نداد


گروه سیاسی/ بررسی‌های میدانی خبرنگاران و گزارشگران از بازارهای سراسر کشور از شکست سنگین پروژه اعتصاب اجباری  و اتفاقاً رونق بازارها در آستانه شب یلدا حکایت دارد. روز گذشته اکثر قریب به اتفاق کسبه‌ و مغازه‌داران سر کار خود حاضر شده، کرکره‌ها را بالا زده و در مغازه‌های خود پاسخگوی مشتریانی بودند که مانند روزهای قبل برای تأمین نیازهای خود به آنان مراجعه می‌کردند. به گزارش سرویس‌ استانی تسنیم، در بازارهای تهران، شهرری، تبریز، ارومیه، اردبیل، مشهد، یاسوج، بجنورد، اصفهان، بوشهر و کرمانشاه، آنچه دیده نمی‌شد، اعتصاب به اصطلاح سراسری بود. حتی در زاهدان که در اغتشاشات اخیر چند جمعه ناآرام را از سر گذراند، بازار رسولی این شهر فعال و کسبه و مردم مشغول داد و ستد بودند. 
یک روز عادی در تهران
با وجود تبلیغات گسترده رسانه‌های خارج از کشور برای اعتصاب سراسری در روزهای ۱۴ ،۱۵ و ۱۶ آذر، روز گذشته خیابان‌های مرکزی شهر تهران از جمله میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر تا عصر شرایطی آرام را پشت سر گذاشتند. به گزارش ایسنا، عموم مغازه‌ها باز بود و رفت و آمد مردم به شکل معمول یک روز بارانی جریان داشت. دانشگاه تهران با وجود بسته بودن در اصلی‌اش و رفت ‌و آمد دانشجویان از درب‌های جانبی در آرامش ۱۴ آذر را سپری کرد. کسبه چهارراه امیراکرم، خیابان جمهوری و میدان بهارستان تهران نیز در مسیری مخالف با فراخوان‌های اعلامی باز بوده و به کسب و کار معمول‌شان مشغول بودند. 
فراخوان با چاشنی تهدید
رونق روز گذشته بازارهای شهرهای مختلف کشور در حالی بود که ضدانقلاب در چند روز پیش، جریان رسانه‌ای گسترده‌ای به راه انداخته و فراخوان‌های خود را در سطحی وسیع منتشر کرده بود. مطابق این فراخوان‌ها، قرار بود جریان اعتصابات به اصطلاح سراسری، از روز گذشته، یعنی 14 آذرماه آغاز شود و تا 16 آذرماه ادامه داشته باشد. اما درست در همان روز نخست این فراخوان و چه بسا حتی در ساعات اولیه صبح دیروز، شکست این برنامه ضدملی و به بادرفتن سرمایه گذاری‌های رسانه‌ای همراه با آن روشن شد. این درحالی است که این جریان‌ها، برای به کرسی نشاندن اقدام ضدمردمی خود از هیچ کوشش ضدامنیتی و ضداخلاقی فروگذار نکردند. تهدید مغازه‌داران و کسبه و فراخوان برای آتش زدن یا تخریب مغازه‌هایی که به فراخوان آنها بی اعتنایی کردند، از جمله راهکارهای این جریان برای جلب همراهی اجباری و زورکی کسبه بود. در یک نمونه، اغتشاشگران در بجنورد داخل قفل مغازه‌ها چسب ریختند تا مردم نتوانند مغازه‌ها را باز کنند. یکی از کسبه بازار بجنورد در این باره گفت: تهدیدمان کردند که اگر مغازه‌مان را باز کنیم، آن را آتش خواهند زد.
البته تهدید مغازه‌داران به آتش زدن، امر غریبی نیست. در سفر پنجشنبه گذشته رئیس جمهور به سنندج، استقبال یک مغازه‌دار از رئیس جمهور و تعارف شکلات به آیت‌الله رئیسی، سبب حمله، توهین و تهدید ضدانقلاب علیه این شهروند کرد سنندجی شد که در نهایت ناچار شد با انتشار یک ویدیو و عذرخواهی از این اقدام، خطر را از خود، خانواده و کسب و کار خود دور کند.
در عین حال، تهدید و تخریب، حربه‌ای بود که علیه کامیونداران هم به‌کاربرده شد. به دنبال بی اعتنایی کامیونداران به فراخوان اعتصاب، برخی با سنگ و چماق به آنها حمله کرده و در یک مورد در شهر دهگلان، حتی کامیون پست به آتش کشیده شد. یا در موردی دیگر، فرمانده پلیس لرستان اعلام کرد با گزارش یک کامیوندار به پلیس ۱۱۰، دو موتورسواری که در جاده خرم‌آباد-پلدختر به کامیون‌های عبوری سنگ می‌زدند، بازداشت شدند.
به این ترتیب، با فعالیت و چه بسا رونق روز گذشته بازارهای سراسر کشور، این دومین بار است که پروژه اعتصاب زورکی و اغتشاش ضدانقلاب با شکست مواجه می‌شود. این برنامه پیش از این برای روزهای 24 تا 26 آبان ماه هم تدارک دیده شد، برنامه‌ای که نه فقط با ارعاب، بلکه با ترور همراه بود. به گزارش نهادهای امنیتی، در سه روز مورد اشاره در آبان ماه، 14 نفر به دست تروریست‌ها به شهادت رسیدند که از یک برنامه‌ریزی توأم با خشونت و تروریسم برای اعتصابات و شکل‌گیری اغتشاشات گسترده حکایت داشت. 
جعل اخبار پس از ناکامی در پروژه اعتصاب
به نظر می‌رسد شکست پروژه اعتصاب و بستن زورکی مغازه‌ها، پیامدهایی برای جریان رسانه‌ای ضدانقلاب به همراه داشته است. این پیامد، یا ناشی از سردرگمی بوده یا مشوش شدن ذهن، موجب بروز گاف‌های سنگینی در این رسانه‌ها شده است. به عنوان مثال، روز گذشته بی‌بی‌سی فارسی با انتشار یک ویدیو، ادعا کرد که کلیه کسبه بازار تبریز تعطیل کردند؛ این درحالی بود که حتی شعبه بانک ملی هم بسته بود! آن هم در ساعت 10 و 30 دقیقه صبح دوشنبه. گویا شدت ناکامی به حدی بوده که تهیه‌کنندگان و گزارشگران این رسانه انگلیسی، متوجه نبودند که شعب بانک‌ها تنها در روز تعطیل بسته هستند و در سایر روزها فعالیت عادی خود را دنبال می‌کنند. البته می‌توان این برداشت را هم داشت که این فیلم در روز جمعه تهیه شده تا پس از ناکامی در میدان استفاده شود. به هر رو، آنچه روز گذشته در بازارهای سراسر کشور و از جمله در تهران دیده شد، نشان دهنده عمق شکست این جریان است و از شدت این شکست، می‌توان برداشت کرد که روزهای آینده نیز شاهد گاف‌های رسانه‌‌ای دیگری از این جریان باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8071/5/635770/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها