فعالان اقتصادی با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس از عملکرد یکساله فاطمی‌امین حمایت کردند

مخالفت 40 تشکل صنفی با استیضاح وزیر صمت


گروه اقتصادی/ 40 اتحادیه، انجمن و سندیکا طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کردند که استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اشتباه است و این امر در تضاد با سیاست‌های اصلاحی و توسعه‌ای در بخش صنعت، معدن و تجارت است. در نامه‌های مخالفت با استیضاح وزیر صمت که به‌صورت جداگانه به بهارستان رفته، از عملکرد فاطمی امین طی یکسال اخیر تقدیر شده است. فعالان اقتصادی اظهار داشتند که وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از 8 سال افول به روزهای اوج برگشته است و می‌‌تواند فضای مناسبی را برای تولیدکنندگان فراهم کند. در نامه‌های ارسالی به اقدامات مهم این وزارتخانه اشاره شده است که مهم‌ترین آن حذف برخی از قوانین زائد و ضد تولید است که در دولت گذشته به تصویب رسیده بود.
 وزیر چه اقداماتی انجام داد؟
تسهیل قوانین کسب و کار، حمایت از صنایع کوچک، دیده شدن بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی، تأمین مواد اولیه، اهتمام ویژه به حل مشکلات صنایع، احیای صنایعی که به سمت کاهش تولید و تعطیلی رفتند، رواج پاکدستی در بدنه وزارت صمت، تخصص‌گرایی، جلوگیری از اقدامات نسنجیده که در دولت گذشته پرشمار تکرار شد، توجه به داخلی‌سازی، جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل تولید دارد، برگشت رونق به واحدهای صنعتی، سمت و سوی تسهیلات بانکی به سمت تولید، تلاش برای افزایش صادرات کشور، حمایت همه‌جانبه از صادرکنندگان، تلاش برای ثبات قیمت کالاها در بازار، جلوگیری از نوسان قیمت مواد اولیه، سیاست‌های جدید جلوگیری از قاچاق کالا و عرضه کالاهای تقلبی به بازار، توجه به تمام بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و همچنین تشویق فعالان اقتصادی به حضور در نمایشگاه‌های خارجی، بخشی از موضوعاتی بود که فعالان اقتصادی در نامه‌های خود خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کردند.
نویسندگان نامه به رئیس مجلس اعلام کردند که موضوع استیضاح وزیر صمت بشدت آنها را نگران کرده است چرا که بیم آن را دارند اتفاقی که در دولت گذشته برای وزارت صمت رخ داد، در این دولت هم تکرار شود. این وزارتخانه در دولت گذشته یکی از پرچالش‌ترین وزارتخانه‌ها بود. در دولت گذشته این وزارتخانه در مدت 8 سال بیش از 7 وزیر و سرپرست به خود دید و همین امر سبب شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار تضعیف شده و برنامه‌های توسعه‌ای متوقف شود. از طرفی سیاست‌های غلط دولت گذشته خسارت مالی سنگینی به بخش خصوصی وارد کرد چرا که در ماه‌های مختلف به جهت تغییرات گسترده در وزارت صمت (به جهت تغییر وزیر و حضور سرپرست) تصمیم‌ها و بخشنامه‌های جدید ابلاغ می‌‌شد و هر بخشنامه، بخشنامه وزیر قبلی را باطل و یا بی اثر می‌‌کرد. همین امر سبب شد که بخش خصوصی نتواند شاهد ثبات در سیاست‌های این وزارتخانه باشد و در نهایت دیدیم که تعدد و تکرر تصمیمات منجر به کاهش تولید، افت شدید کیفیت کالاها، گرانی محصولات، کمبود مواد اولیه، تنزل صادرات و بیکاری شد. فعالان اقتصادی در نامه‌هایی که به رئیس مجلس ارسال کردند خواستار توقف استیضاح وزیر صمت شدند و اذعان داشتند که حرکت به این سمت موجب چالش‌های جدی در حوزه صنعت، بازرگانی و معدن خواهد شد و کارهای بزرگی که از سال گذشته آغاز شده، متوقف می‌‌شود.
 ما از عملکرد وزیر صمت راضی هستیم
فرامرز اختراعی، رئیس هیأت مدیره سندیکای دارو در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی از اقدام ارزنده فاطمی امین در صنعت تولید دارو قدردانی کرد و گفت: این سندیکا مراتب قدردانی و رضایت خود را از فعالیت وزارت صمت با مدیریت فاطمی امین که در جهت حمایت از صنعت تولید ملی داروی کشور اقدامات با ارزشی را ابراز داشته‌اند، اعلام می‌دارد. امید است در جهت ارزیابی این چهره خدوم نظر این سندیکا ملحوظ نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
ایراداتی که به وزیر صمت وارد شده ساختاری است
در این میان ابوالقاسم شانه‌ساز، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک درباره نامه این انجمن به رئیس مجلس گفت: با توجه به سلامت کار فاطمی‌امین، وی بهترین شخصی است که در شرایط کنونی می‌تواند سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد. استیضاح فاطمی‌امین در شرایط کنونی به صلاح صنعت کشور نیست. او افزود: ایراداتی که به وزیر صمت وارد شده ساختاری است و از ۵۰ سال پیش تاکنون وجود دارد، بنابراین انتظار اینکه در یک مدت زمان کوتاه به نتیجه مطلوب برسد غیرممکن است. شانه‌ساز ادامه داد: فاطمی‌امین پیش از این حدود ۶ سال در وزارت صنایع و معادن سابق حضور داشته و آشنایی کامل با ساختار این وزارتخانه و ایرادات آن داشته است، بنابراین تغییر وی و آمدن افراد جدید دست‌کم یک سال اتلاف وقت را به دنبال خواهد داشت. او خاطرنشان کرد: در حوزه لوازم‌ خانگی در یک سال اخیر شاهد جهش در تولید و صادرات و همچنین مبارزه با قاچاق بودیم که همه اینها مرهون حمایت بی‌نظیر وزیر صمت از این صنعت است.
 وزیر صمت مانع از سردرگمی تولیدکنندگان شد
در نامه جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران نیز آمده است: فاطمی امین پس از پذیرفتن مسئولیت خطیر هدایت وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تغییرات قابل‌توجهی در توسعه صنایع مختلف از جمله بهبود فرایند تولید صنایع شیرینی و شکلات با استفاده از پیگیری تأمین بموقع مواد اولیه مورد نیاز این صنعت  ایجاد کرده و موجبات رشد و پیشرفت منابع دانش‌بنیان و پیشرو و صادرات سایر صنایع با استفاده از تولید حداکثری و حمایت از تولید داخل را در وزارت صمت فراهم کرده است.
او ادامه داد: بدین‌وسیله اعلام می‌شود که تولیدکنندگان این حوزه کاملاً پشتیبان وی بوده و درخواست ابقا و ماندگاری‌اش در مسند فعلی به‌عنوان وزیر صمت را دارند و خاطرنشان می‌سازد که پس از سال‌ها وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در پی احصا و اجرای عملیاتی و قانونی وظایف ذاتی سازمانی خود بود و مطابق قانون در حال حرکت است که قطع به‌یقین در ثبات وضعیت کشور اثرگذار و مانع از سردرگمی تولیدکنندگان خواهد بود.
فاطمی امین قوانین را بر اساس منافع شخصی تنظیم نمی‌کند
حسن سلیمی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنف صباغان و گل‌زنان استان تهران نیز در نامه ارسالی به رئیس مجلس عنوان کرد: مشکلات و مسائل گوناگون وزارت صمت به اقدامات نسنجیده سال‌های قبل برمی‌گردد و در طول یک سال اخیر باید از نو زیرساخت‌های اقتصادی تخریب شده در دولت قبل اصلاح شده تا وزیر صمت بتواند بر اساس آن کارهای جدیدی صورت داده و آرام‌آرام بخش‌های مختلف اقتصادی را توسعه دهد. دولت و وزیر صمت توجه و اهتمام ویژه‌ای به رفع مشکلات واحدهای تولیدی و رونق تولید در کشور داشته و مشکلات را به‌صورت جدی پیگیری کردند که با توجه ‌به شرایط کشور نباید انتظار داشت تمامی موانع به این سرعت و سریع برطرف شود. او خاطرنشان کرد: فاطمی امین، شخصی متعهد و کاربلد و پاک‌دستی است که قوانین را بر اساس منافع شخصی وضع نمی‌کند چرا که دارای تجربه و تخصص است و مانند برخی از وزرای قبلی، به طور خانوادگی از رانت استفاده نکرده است. وزیر صمت برنامه بلندمدت و چندساله دارد؛ اما با طرح موضوع استیضاح دچار حاشیه شده و از برنامه‌ریزی کلان غافل می‌شود چرا که هرچند وقت یکبار استیضاح مطرح می‌شود و عملاً زمان کافی باانگیزه بالا برای خدمت گرفته می‌شود. در شرایط کنونی تغییر وزیر صمت به نفع کشور نیست، اکنون وزیر به امور وزارتخانه مسلط شده است، تا فرد جدید انتخاب شود و بخواهد امور را به دست بگیرد فرصت زیادی از دست می‌رود و مشخص نیست وزیر جدید عملکرد بهتری از وزیر فعلی داشته باشد.
 وزارت صمت بحرانی‌ترین شرایط را داشت
در نامه دیگری که به مجلس شورای اسلامی ارسال شده، عبدالرضا یعقوب‌زاده، رئیس هیأت مدیره و دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران، گفت: عملکرد درخشان این وزارتخانه علی‌رغم تحویل سکان‌دار آن در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی کشور و در مدت ‌زمان اندک مأموریت ایشان اجتناب‌ناپذیر بوده و سیاست‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه بویژه در حوزه صنعت تجهیزات پزشکی با ایجاد ساختار مستقل و متمرکز دفتر صنایع تجهیزات پزشکی در زیرساخت آن وزارتخانه که حاکی از بینش و درایت شخص وزیر بر رفع بنیادی مشکلات حاکم بر این صنعت و حمایت از تولید داخل است، امری بسیار بزرگ و درخور شایسته است.
او درنامه ارسالی  تأکید کرده است: با وجود مشکلات و دغدغه‌های موجود در جامعه صنعت کشور با توجه‌ به شرایط فعلی و تحریم‌های ظالمانه، حمایت و فرصت‌دهی به دولت خدوم سیزدهم و ذیل آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه ‌به ریل‌گذاری‌های صورت‌ گرفته، بسیار ضروری است.
انجمن‌هایی که حمایت کردند
بر این اساس 39 انجمن، تشکل، سندیکا و اتحادیه که در ادامه به اسامی آن پرداخته خواهد شد، حضور فاطمی امین در وزارت صمت را ضروری دانستند. نامه‌هایی از سوی انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور؛ انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران؛ سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی؛ انجمن صنایع پلیمر ایران؛ انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری؛ انجمن صنایع لوازم خانگی ایران؛ انجمن تولیدکنندگان اتانول ایران؛ سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه ایران؛ اتحادیه صنفی نساجی؛ اتحادیه صباغان و گلزنان تهران؛ انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین، ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی؛ انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و تأمین کنندگان تراکتور و کمباین؛ انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان ماشین‌آلات راهسازی؛ انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران؛ اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی؛ تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌های کشور؛ اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران؛ انجمن صنایع همگن نساجی استان البرز؛ اتحادیه صنف چاپخانه‌داران تهران و فدراسیون واردات ایران (این فدراسیون شامل 19 مجموعه از جمله :انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک؛ انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده ایران؛ انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی؛ انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی؛ انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا و فرآورده‌های سلولزی؛ انجمن واردکنندگان کالاهای خانگی و صوتی و تصویری ایران؛ اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران؛ گروه واردکنندگان و نمایندگان شرکت‌های خارجی؛ اتحادیه واردکنندگان دارو؛ اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران؛ انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی؛ انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی؛ انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران؛ انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران؛ انجمن واردکنندگان کالا و تجهیزات رایانه‌ای؛ اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های رژیمی، ویتامینی و غذایی؛ انجمن حبوبات؛ واردکنندگان مواد شیمیایی و واردکنندگان برنج) به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و نگارندگان نامه امیدوار هستند که نمایندگان ملت به این نامه‌ها و درخواست‌ها توجه کنند و اجازه ندهند که این وزارتخانه تضعیف شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8039/1/631531/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها