7 نماینده مجلس در گفت‌وگو با «ایران» استیضاح فاطمی امین را در این شرایط غیرمنطقی دانسته و به صلاح اقتصاد نمی‌دانند

استیضاح وزیر صمت رأی نمی‌آورد


گروه اقتصادی / طبق اعلام قبلی مجلس، قرار است این هفته موضوع استیضاح سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صمت در صحن علنی مجلس توسط نمایندگان بررسی شود. پیگیری های خبرنگار روزنامه ایران نشان می دهد که نمایندگان مخالف وزیر صمت، مسائل و چالش‌های مربوط به صنعت خودرو و همچنین تنظیم بازار را به عنوان دو موضوع اصلی استیضاح فاطمی امین دنبال می کنند؛ با این حال نمایندگان موافق ادامه فعالیت فاطمی امین می گویند که هرچند بخشی از مسائل نمایندگان مخالف وزیر صمت درست است، اما سؤال اساسی این است که آیا چالش های صنعت خودرو یک شبه  یا در یک سال اخیر ایجاد شده که با تغییر وزیر صمت، رفع شود؟ مسائل مربوط به قیمت ها و تنظیم بازار نیز بدون در نظر گرفتن مشکلات تحریم ها، نرخ ارز، لزوم هماهنگی سایر بخش‌ها و ... درست نیست و چون در شرایط فعلی، استیضاح وزیر صمت به زیان بخش صنعت، معدن و تجارت بوده و هزینه آشفتگی ها و بی ثباتی ها را مردم خواهند پرداخت، بنابراین با استیضاح فاطمی امین مخالفند. 
عملکرد فاطمی امین خوب بود
جواد حسینی‌کیا؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: از نظر نمایندگان، وزارت صمت در سه بخش خودرو، معادن و بازار عملکرد مناسبی نداشته، از این جهت خواهان استیضاح وی شده‌اند.
حسینی‌کیا با بیان اینکه بخشی از دلایل استیضاح‌کنندگان وزیر صمت مطالبه بحقی است، افزود: ولی فاطمی امین توانسته است در مدت یک‌سالی که از عمر وزارتش می‌گذرد، اقدام‌های خوبی انجام دهد.
نماینده مردم کرمانشاه افزود: یکی از مطالبه‌های مردم و رهبری درباره ساماندهی بازار خودرو بود که هنوز کامل به سرانجام نرسیده و وزیر صمت باید بیش از این تلاش می‌کرد و زحمت می‌کشید تا خودرو باکیفیت شده و بحث عرضه و تقاضا بهبود یابد.
وی در ادامه به بحث معدن اشاره و بیان کرد: کشور ما ظرفیت بالایی برای استخراج و فرآوری محصولات معدنی دارد و باید این بخش تقویت شود.
حسینی کیا با بیان اینکه امروز صبح (شنبه ۷ آبان ماه) فراکسیون انقلاب اسلامی درباره استیضاح وزیر صمت تشکیل جلسه خواهد داد، گفت: قرار است وزیر در این جلسه گزارشات خود را ارائه دهد و نمایندگان را قانع کند تا با چالش مواجه نشود.
تغییر وزرای دولت مشکلی را حل نمی‌کند
الله‌وردی دهقانی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: من از مخالفان استیضاح وزیر صمت هستم، چرا که من نیز معتقدم برای به نتیجه رسیدن برنامه‌ها و طرح‌های وزیر در زمینه‌های صنایع مانند خودرو یا معادن و … به زمان و وقت بیشتری نیاز است و با تغییر فرد اوضاع بهتر نخواهد شد.
دهقانی با بیان اینکه یکی از مواردی که نمایندگان به دنبال استیضاح وزیر صمت هستند، بحث خودرو است، افزود: هر چند طبق گزارشاتی که از این بخش خودرو رسیده، روند کار در این بخش خوب است اما اقدام‌های لازم انجام شده کافی نیست.
وی با بیان اینکه بحث خودرو و بازار آن بسیار پیچیده است، افزود: بحث خودرو یک شبه قابل حل نبوده و این انتظار منطقی نیست، چرا که این بخش فقط به وزارت صمت ارتباطی ندارد و به دلیل وجود پیچیدگی‌های زیادی که در این بخش وجود دارد برای ساماندهی آن اراده حاکمیتی نیاز است و دولت نیز باید به کمک این وزارتخانه بیاید.
دهقانی محور دیگر استیضاح وزیر صمت را بحث معادن عنوان کرد و ادامه داد: باید برنامه‌هایی در پیش گرفته شود که بتواند سهم صنایع معدنی را در کشور افزایش داده و منجر به اشتغال و توسعه شود.
به اعتقاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره تنظیم بازار از آنجایی که فاکتورهای مختلفی مانند نرخ ارز، تحریم، برجام، تورم، اتفاقات بین‌المللی و … در آن نقش دارد، کنترل آنها در اختیار وزیر و حتی دولت نیست، ولی آنها در تلاش هستند تا بتوانند در این بخش هم تغییراتی ایجاد کنند.
استیضاح وزیر صمت در مجلس رأی نمی‌آورد
یعقوب رضازاده؛ نماینده مردم سلماس نیز در این باره گفت: من به شخصه به دلایل مهمی که دارم مخالف استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) هستم و مطمئنم که استیضاح وی رأی نخواهد آورد، چرا که وی با جدیت و صلابت در وزارتخانه در تلاش است و روند کاری وی رو به رشد و مثبت است.
دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: وی در مدت یک‌سال و اندی که عهده دار وزارت صمت شده، عملکرد خوبی را بخصوص در ماه‌های اخیر داشته است.
وی در ادامه گفت: باید قبول کرد که وزارت صمت بدترین وزارت دولت قبل بود و زیرساخت‌ها و سیستم‌های آن اشکالات بسیاری داشت؛ بنابراین اصلاح چنین ساختاری زمان و فرصت کافی نیاز دارد، هرچند در مدت یک سال که وی عهده دار مسئولیت این وزارتخانه شده توانسته اصلاحات خوبی را انجام دهد، ولی انجام اصلاحات کافی نیازمند فرصت بیشتری است.
رضازاده بیان کرد: وزارت صمت، وزارتخانه سنگینی است، با این حال عملکرد فاطمی امین در حوزه خودروسازی، معادن و توسعه صادرات غیرنفتی خوب است. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وی موفق شد دست سوءاستفاده‌کنندگان از معادن در کشور را بسته و مانع رانت شود. در حوزه خودرو نیز توانسته به بیشتر وعده‌هایی که داده مانند پایان قرعه کشی خودرو و...  عمل کند.
تجربه تلخ تغییر وزرا در گذشته را تکرار نکنیم
اردشیر مطهری؛ نماینده مردم گرمسار هم گفت: از عمر مسئولیت وزیر صمت یک‌سال و اندی می‌گذرد و در این مدت زمان، برای اینکه این وزیر به امور وزارتخانه مسلط شود و به کل امور آن اشراف کافی پیدا کند، هزینه شده است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: باید به وی فرصت داد تا بتواند اقدام‌هایی را که در این مدت آغاز کرده، به نتیجه برساند. این وزیر اکنون در فرصت‌های طلایی خود بسر می‌برد و با کنار رفتن او از این سمت، این فرصت‌ها از بین می‌رود.
مطهری افزود: استیضاح و در صورت برکناری وی، هزینه زیادی دوباره به کشور وارد خواهد کرد و فرد جدیدی که سر کار بیاید و وزیر شود، همین میزان زمان نیاز دارد تا بر وزارتخانه‌ای که عریض و طویل است، اشراف پیدا کرده و برنامه‌هایش را اجرایی کند.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه باید به عملکرد این وزیر با عینک خوش‌بینی نگاه کرد، افزود: دوم اینکه در خودروسازی سایپا شاهد تحولات خوبی هستیم و خودروهای ناقص این شرکت امروز به صفر رسیده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه روند عملکرد این وزارتخانه رو به جلوست، بیان کرد: وزارت صمت افسارگسیخته‌ترین وزارتخانه در دولت قبل بود و همه به این موضوع اذعان دارند.
تغییر در وزارت صمت به صلاح نیست
علی جدی؛ نماینده مردم شیروان بیان داشت: فاطمی امین در مدت یک‌سال که از کارش می‌گذرد توانسته ساختارها را در این وزارتخانه اصلاح کند؛ بنابراین تغییرات به صلاح نیست و باعث آشفتگی در این وزارتخانه می‌شود. وی افزود: عملکرد او در حوزه تولید، سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال صنعتی، تجارت، تنظیم بازار و تنظیم قیمت‌ها، در برخی موارد کاهش قیمت‌ها و بویژه در حوزه صادرات مثبت و قابل قبول بوده‌ است.
به گفته وی، با رفتن وزیر صمت باز شاهد تغییرات در این وزارتخانه خواهیم بود و خود آسیب‌هایی را به این بخش که مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارد، خواهد زد.
به اعتقاد نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بر اساس آمار و راستی‌آزمایی پاسخ‌های وزیر همواره برای اعضای کمیسیون قانع کننده بوده است.
هزینه ایجاد بی‌ثباتی در وزارت صمت را مردم می‌پردازند
رضا حسینی قطب آبادی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز اعلام کرد: من مخالف استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت هستم و مطمئنم که با اقدام‌هایی که انجام داده، از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد.
نماینده مردم شهربابک افزود: من که بیشترین انتقاد را به دولت داشته‌ام می‌گویم که امروز هیچ دلیلی برای استیضاح وزیر صمت نمی‌بینم و به عنوان عضو کمیسیون صنایع و معادن هر وقت سؤالی از وزیر صمت داشته‌ایم به سرعت در مجلس و کمیسیون حاضر شده و پاسخگوی سؤالات نمایندگان بوده است.
وی با تأکید بر اینکه وزارت صمت بزرگترین و گسترده‌ترین وزارتخانه‌ای است که با زندگی اقشار مردم هم مرتبط است، گفت: باید به وزیری که به درستی وظایف این وزارتخانه را طراحی و مدیریت کرده، فرصت لازم داده شود.
رفع یک‌شبه مسائل صنعت خودرو امکانپذیر نیست
جلیل میرمحمدی؛ نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: به دلیل گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، من مخالف استیضاح وزیر صمت هستم و این موضع قطعی من درباره ایشان است.
وی افزود: شاید بگوییم که گزارشی که خود وزارتخانه از عملکردش ارائه می‌دهد، ممکن است حاوی اغراق و تعریف و تمجید افراطی باشد، اما گزارش‌های دو مرکز دیگر یعنی مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار حاوی این دسته از اغراق‌ها نیست و واقعی است. نماینده تفت و یزد در مجلس گفت: آمار و تحلیل‌های این دو مرکز معتبر نشان می‌دهد که عملکرد وزیر صمت در یک سال اخیر خوب بوده و قابل دفاع است.
به اعتقاد میرمحمدی، وی توانست در حوزه خودرو عملکرد قابل قبولی از خود بجا بگذارد، به‌طوری که پارکینگ‌های شرکت‌های خودروسازی را از خودروهای تولید شده ناقص خالی کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8038/13/631333/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها