مسأله زن 1401


ریحانه منزوی‌پور
خبرنگار
 برنامه ی تلویزیونی شیوه، برنامه ای گفت وگو محور که با شیوه ای نوین به مسائل حقوقی و سیاسی می‌پردازد، در چهارمین قسمت خود میزبان فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی فریبا علاسوند عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده حوزه علمیه قم در رابطه با «مسأله زن 1401» است. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را
می خوانیم.
علاسوند درابتدای صحبت از جریان تسلط بر داده به عنوان مهم ترین مسأله امروزه نام برد و گفت:«ما با حجم زیادی از بازخوردها و واکنش‌ها بعد از فوت خانم امینی مواجه شدیم که اصلا متناسب با این اتفاق نبود، ما قطعاً قبل از این اتفاق با حوادث بزرگتری مواجه بودیم ولی این چنین واکنش‌هایی را ندیدیم. ما در این جریان افرادی را می‌بینیم که به پلیسی که تا یک هفته ی پیش فرد قابل احترامی برایشان بوده است، صدمه وارد می‌کنند».
 فاطمه قاسم پور نیز ضمن عرض خسته نباشید به افرادی که این روزها برای حفظ امنیت می‌جنگند، فراگیر نبودن مسأله زنان را بزرگترین مشکل سیاست‌های امروزه خواند و گفت:« ما در این حوزه دچار فقدان گفت و گو هستیم، باید گفت و گو کنیم تا به اجماعی برسیم و بتوانیم آن را اجرا کنیم اما متأسفانه با بی‌توجهی‌های زیادی روبه رو هستیم».
 قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی افزود:«در این فضاها همیشه دو قطبی‌هایی به وجود می‌آید و همین باعث می‌شود که مسأله اصلی بر زمین بماند. مشکل ما این است که مطالبه گری برای زنان نداریم، کسی را نداریم که میانجی گری اجتماعی کند، ما حتی مسأله‌ای به اسم اعتراض نداریم و این اتفاق خیلی سریع به اغتشاش تبدیل می‌شود».
علاسوند در ادامه ی صحبت‌های قاسم پور به فیلتر کردن فضای مجازی اشاره کرد و این راه را به عنوان کنترل کردن مردم، اشتباه  خواند و گفت:« این شیوه جواب نمی دهد و بالاخره افراد راهی را پیدا می‌کنند که بتوانند به رسانه دسترسی داشته باشند».
 علاسوند عضو هیأت علمی پژوهشکده زنان و خانواده از جایگاه مهم خانواده در تربیت جوانان صحبت کرد و گفت:« اولین داده‌هایی که یک انسان در زندگی اش دریافت می‌کند از خانواده است. در واقع اولین داده‌ها در اختیار خانواده‌هاست. امروزه باید بدانیم عفاف مسأله مهم تری نسبت به حجاب است. این اتفاق زمانی افتاد که خانواده‌ها انتخاب کردند از آموزش این مسائل عقب بکشند. شبیه شعار فمنیستی بدن من_انتخاب من که خیلی شنیده می‌شود. ما الان به یک جوان شانزده ساله بگوییم ایران تجزیه  می‌شود می‌گوید خب بشود! چه زمانی نگاه جوانان این گونه بوده است؟ باید بگویم که خانواده‌ها به شدت فردگرا شده اند. شاید اشتباه خانواده‌ها این بوده که فکر کردند آموزش و پرورش قرار است همه چیز را به فرزندانشان یاد بدهد».
رئیس فراکسیون زنان در ادامه به تأثیر رسانه‌ها پرداخت و گفت: «ما در مدت دو سالی که من توفیق داشتم در خدمت مردم باشم برای حل هر مسأله‌ای افکار سنجی کردیم، در این افکار سنجی‌ها شاهد بودیم که چقدر مطالبه مردم در رابطه با یک موضوع با چیزی که در رسانه‌ها بازتاب می‌شود، فرق می‌کند. این نشان می‌دهد ما نسبت به واقعیت‌های اجتماعی غریبه‌ایم». در نهایت وی به استفاده از ظرفیت‌ها اشاره کرد و گفت: «ما خانم‌های محجبه‌ای داریم که با موضوع گشت ارشاد مخالف بودند و هشتگ‌هایی را می‌دیدم از قبیل اینکه من محجبه‌ام ولی با گشت ارشاد مخالفم! ما می‌توانیم یک سری از این افراد را که خیلی‌هایشان تحصیلات آکادمیک هم دارند به عنوان کنشگر دعوت کنیم و بگوییم پیشنهاد شما برای نظارت اجتماعی چیست؟ ولی این اتفاق نمی افتد. چون ما آن سپهر عمومی یا همان مطالبه گر را نداریم».

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8025/8/629439/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها