روایت فرهاد حدادیان از شور دهه هشتادی ها در هیأت رایة العباس

جوانان در هیأت ها درس زندگی می آموزند


«تأثیرگذاری جوانان دهه 80 به مراتب بیشتر از دهه‌های 40، 50 و 60 است. این جوانان، انقلاب و جنگ را تجربه نکرده‌اند ولی عاشق اهل بیت(ع) و کشورشان هستند. عشق به امام حسین(ع) و میهن‌پرستی در وجودشان نهادینه شده است. آنها در همین هیأت‌ها درس می‌‌آموزند و به گفته امام(ره) جوانان به ملکوت اعلی نزدیک‌تر هستند.» این بخشی از صحبت‌های فرهاد حدادیان پدر شهید محمدحسین حدادیان است که در راه امنیت کشور توسط فرقه‌دراویش به شهادت رسید. فرهاد حدادیان از اعضای تولیت آستان امامزاده علی‌اکبر(ع) تهران است و می‌‌گوید سال‌ها است با جوانانی که عاشقانه برای اقامه عزا و یا مولودی‌خوانی به هیأت رایة‌العباس می‌‌آیند، نشست و برخاست می‌‌کند. به اعتقاد او کسانی که ادعا می‌‌کنند جوانان دین گریز شده‌اند در واقع هیچ شناختی از نسل جوان ندارند. با این پدر شهید که فرزندش در 22سالگی در راه برقراری امنیت به شهادت رسید، درباره ویژگی‌های هیأت رایة‌العباس در جذب جوانان و عشق نسل متولد دهه 80 به ائمه اطهار گفت‌وگو کردیم.

 هیأت رایة‌العباس چه جاذبه‌هایی دارد که هر سال جوانان زیادی به این هیأت جذب می‌شوند و به ‌نظر شما که از نزدیک با جوانان سروکار دارید چه رمز‌ورازی در این جذب نهفته‌ است؟
به‌ نظر من اولین عامل جذب جوانان در این هیأت، قرار داشتن آن در کنار امامزاده واجب‌التعظیم و تعداد زیادی از شهدای دفاع مقدس است. این شهدا راهنمای ما و چراغ راه جوانانی هستند که دشمن ادعا می‌کند آنها دین ‌گریز شده‌اند و یا از دین فاصله گرفته‌اند. افرادی که چنین ادعایی می‌کنند با جوانان ارتباط  نداشته و از دل آنها خبر ندارند. در جامعه امروزی با وجود اینکه فاصله طبقاتی وجود دارد و شاید در جاهایی هم بدسلیقگی یا کج‌سلیقگی باشد اما خدا را شکر جوانان به دین و کشورشان عشق می‌ورزند و به شهدا ارادت دارند. من با جوانان زیادی در ارتباط هستم که بیشتر آنها دهه هشتادی هستند. به تک‌تک آنها می‌گویم تأثیرگذاری شما به‌ جرأت از یک جوان دهه‌ ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ خیلی بیشتر است. جوانان ما با توجه به مشکلاتی که در ازدواج یا کار دارند و شاهد بدسلیقگی‌ها و کج‌سلیقگی‌ها هستند اما هنوز هم پای دین ایستاده‌اند.
 چه ویژگی‌های خاصی در هیأت رایة‌العباس است که جوانان از نقاط مختلف شهر تلاش می‌کنند در ایام محرم و ماه‌های دیگر خودشان را به اینجا برسانند؟
 در این هیأت قال الباقر(ع) و قال الصادق (ع) خالصانه گفته می‌‌شود. دشمن و افراد تنگ‌نظر شاید حرف‌های ناروا درباره این هیأت  بزنند که دور از واقعیت است. حتی درباره جلسات هیأت یا مداح با اخلاص آن چیزهایی می‌گویند  یا در فضای مجازی انتشار می‌دهند ولی به‌ نظر من مشکل آنها با مداح و هیأت نیست. مشکل آنان با دستگاه و صاحب دستگاه هیأت یعنی ائمه اطهار(ع) است. خیلی‌ها می‌گویند مگر این هیأت چه چیزی دارد؟ من همیشه پاسخ می‌‌دهم این هیأت هیچ‌ چیز ندارد جز یکسری جوان پاک که جمع می‌شوند و نفس می‌زنند. همین نفس‌های اینها ما را به خیلی جاها می‌رساند. سال‌ها است افتخار خادمی این هیأت را دارم و به اعتقاد من جاذبه‌ هیأت همین جوان‌هایی هستند که بهترین سرمایه‌های نظام و کشور محسوب می‌شوند. امام(ره) می‌گفتند جوانان به ملکوت اعلی نزدیک‌تر از ما هستند. این جوانان با عشق به این هیأت می‌آیند و راه زندگی‌شان را پیدا می‌کنند.
 شخصیت حاج محمود کریمی چقدر در جذب نسل جوان تأثیرگذار است؟
سال‌ها است حاج محمود را از نزدیک می‌شناسم و به اعتقاد من از طرف خداوند به ایشان نظر شده که اینجا می‌آید و نفس می‌زند. ایشان بسیار تأثیرگذار است. شاید خیلی‌ها اطلاع نداشته باشند که وقتی حاج محمود اینجا می‌آیند و یک مراسم سه‌ ساعته را برگزار می‌کنند از ساعت‌ها قبل مطالعه دارند . روی اشعار و سبک کار تمرین می‌کنند تا جلسه را به بهترین شکل برگزار کنند. اگر این کارها خالصانه و صادقانه نبود به جایگاه امروز نمی‌رسید. شاید خیلی‌ها از پشت پرده‌ها و زحماتی که همه برای یک جلسه هیأت انجام می‌دهند مطلع نباشند. حاج محمود از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی برای محرم را شروع می‌کند و حتی کوچک‌ترین مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهد تا به‌نحو شایسته انجام شود. در کنار آن مسئولان هیأت و برگزارکنندگان مراسم مدت‌ها قبل شروع به برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند تا به بهترین شکل برنامه اجرا شود . همه دغدغه حاج محمود این است جوان‌هایی که اینجا می‌آیند با دست پر و بهره‌مند بیرون بروند. می‌گویند ما اجازه نداریم وقت جوانان را به بطالت بگذرانیم و اجازه نداریم جلسه بدون محتوا برگزار کنیم. باید جلسه‌ای برگزار کنیم که جوان بیاید و تغییری در او ایجاد شود.
 با توجه به اینکه از نزدیک شاهد عشق و فضای معنوی حضور جوانان هستید نظم و برگزاری هیأت به چه شکل است؟
از مدت‌ها قبل برای برگزاری هرچه بهتر مراسم برنامه‌ریزی می‌شود و شما می‌بینید جمعیتی که اینجا می‌آیند با نظم در جای خود می‌نشینند و مراسم به بهترین شکل برگزار می‌شود. برای برگزاری چنین مراسمی تعداد زیادی از خود این جوانان مسئولیت نظم را برعهده می‌‌گیرند و همیشه هم پای کار هستند. جلسات هیأت رایة‌العباس کاملاً مردم‌نهاد است و به هیچ ارگانی وابسته نیست. یک جلسه مردمی که به لطف خداوند و این جوان‌ها به بهترین شکل برگزار می‌شود. میانگین سن جوانانی که به هیأت می‌‌آیند ۱۶ تا ۲۳ سال است که انقلاب و جنگ را تجربه نکرده‌اند ولی به ائمه اطهار عشق
می‌‌ورزند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7968/8/621317/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها