رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با «ایران» خبر داد

سفر هوایی اربعین 6 میلیون تومان


گروه اقتصادی/ سفر به عتبات در دهه اول محرم و اربعین بیشترین تقاضا را دارد. در این ایام زائران با حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی جابه‌جا می‌شوند. مشکلی که هر سال در زمان اوج تقاضا برای سفر به کربلا و نجف بروز می‌کند، افزایش قیمت‌ها و نبود نظارت بر بلیت‌فروشی است.

 پرواز چارتری نداریم
مشکلات مربوط به هزینه بلیت در ایام محرم و اربعین مربوط به فروش بلیت پروازها به نجف است. همچنین بیشترین تخلف در فروش بلیت پروازهای محرم و اربعین به عتبات به‌خاطر فروش بلیت به‌صورت چارتری است که باعث ایجاد بازار سیاه و افزایش نجومی قیمت پروازها به عراق می‌شود. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دومین نشست هماهنگی کمیته حمل و نقل اربعین که به‌منظور بازنگری در وظایف محول‌شده به سازمان‌ها و دستگاه‌ها برگزار شد‌، گفته بود: قیمت بلیت‌های هواپیما برای ایام اربعین در سایت سازمان هواپیمایی مشخص می‌شود، ‌هیچ نوع بلیتی در این ایام به‌صورت چارتری به فروش نمی‌رسد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، نباید هیچ پیش‌فروشی برای بلیت‌های هواپیما در‌ ایام اربعین انجام شود، ‌آمادگی داریم تا در حوزه حمل و نقل شرایط مناسبی برای سفر زائران کربلا فراهم کنیم.
قاسمی به این موضوع نیز اشاره کرده بود که سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشور عراق برای زوار اربعین و امکان سفر فقط از طریق بخش هوایی، فشار زیادی روی بخش هوایی بود اما امسال ظرفیت سفر در سایر بخش‌های حمل و نقلی از جمله ریلی و جاده‌ای افزایش یافته و با توجه به وجود ۲۲ فرودگاه آماده پرواز در سرتاسر کشور، سفرهای هوایی را با ظرفیت معقول، قیمت مناسب و همچنین خدمات شایسته برای زائران امکان‌پذیر می‌‌کنیم. ‌به منظور مذاکره درباره خدمات سفرهای هوایی به زوار اربعین با مسئولان عراقی سفری به این کشور خواهیم داشت و با ایجاد سامانه‌های مختلف و تمهیدات لازم، اجازه نمی‌دهیم هیچ بازار سیاهی برای فروش بلیت‌های هواپیما در ایام اربعین تشکیل شود.
محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی، در گفت‌وگو با «ایران»، از تشکیل قرارگاه نظارت بر پروازهای عتبات از هفته آینده خبر داد. وی گفت: همچنین از هفته آینده حداکثر ظرفیت پروازهای نجف را خواهیم داشت، فرودگاه‌های بیشتر در کشور پرواز نجف را انجام خواهند داد. وی افزود: تلاش ما کاهش قیمت پرواز به عتبات است اما هزینه فرودگاهی در نجف همچنان هزینه بالا و حدود 2،5 میلیون تومان است ما به دنبال این هستیم قیمت متعادلی را برای پروازهای نجف طراحی کنیم. زائران باید دقت کنند از سایت‌ها یا آژانس‌های متفرقه بلیت تهیه نکنند. خرید بلیت بصورت مستقیم از ایرلاین‌ها توصیه ما به متقاضیان پروازهای عتبات است. وی درخصوص تعیین قیمت بلیت گفت: قیمت پروازهای رفت و برگشت به نجف برای فروش ایرلاین‌ها 6 میلیون تومان تعیین شده است. اما چون برخی روزها پرواز در رفت یا برگشت تقاضای کمی دارد یا پر می‌رود و خالی بر‌می‌گردد، باید برای جبران هزینه شرکت‌ها برنامه دقیقی اجرا کنیم. اما در روزهایی که تقاضا در هر دو سر پرواز وجود دارد قیمت بلیت رفت و برگشت 6 میلیون تومان خواهد بود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: فروش بلیت یک‌طرفه، برنامه ما را برای نظارت بر قیمت‌ها با مشکل مواجه می‌کند چون قیمت بلیت رفت یا برگشت به‌تنهایی بیشتر از قیمت بلیت بصورت رفت و برگشت خواهد بود. این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا شرکت‌ها یا مردم متضرر نشوند.
محمدی بخش افزود: برنامه این است که برای جلوگیری از تخلف در بلیت‌فروشی یا جلوگیری از فروش چارتری، بیشتر بلیت‌ها در ایام محرم و اربعین به‌صورت مستقیم از ایرلاین‌ها فروخته شود که جزئیات آن در هفته آینده اعلام ‌می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر به‌صورت میانگین هفته‌ای 120 تا 130 پرواز به نجف داریم و اگر فرودگاه نجف و بغداد مجوز افزایش پرواز را برای ما صادر کنند پروازها به حداکثر ظرفیت برسد. در حال حاضر حداکثر ظرفیت 150 پرواز روزانه است و تلاش می‌کنیم در روزهای پرتقاضا حداکثر ظرفیت را افزایش دهیم. البته این تعداد فقط برای ایرلاین‌های داخلی است و اگر ایرلاین‌های عراقی نیز اعلام کنند برای پروازهای اربعین آماده هستند از نظر ما هیچ منعی ندارد.
وی گفت: در حال حاضر حداکثر ۱۵۰ پرواز درهفته از کشور به عتبات برقرار است و از تمام شهرهایی که درخواست باشد و زائر وجود داشته باشد پرواز برقرار می‌‌شود. همچنین با توجه به اینکه در ایام اربعین  پیک یک هفته‌ای داریم قطعاً تمهیدات لازم انجام خواهد شد.
 سفرهای جاده‌ای به عراق
آن‌طور که داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرده است، پیش‌بینی‌ این است که امسال در ایام اربعین 6 میلیون زائر در بازه زمانی ۳۰ تا ۴۰ روزه توسط ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری جابه‌جا شود.
به گفته امانی در حال حاضر ۱۴ هزار اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی کشور فعالیت دارد که ۱۰ هزار اتوبوس آن برای زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است که از ظرفیت بخش خصوصی هم برای خدمات‌دهی بهتر استفاده می‌‌شود.
امانی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۴۰ میلیون مسافر با حمل و نقل جاده‌ای در سطح کشور جابه‌جا شدند، بیان کرد: خدمات این مجموعه هیچ‌گاه تعطیلی ندارد و راهداری شبانه‌روز خدمات ارائه می‌کند.

 240 هزار تومان هزینه بلیت اتوبوس
داریوش باقر جوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری نیز در گفت‌وگو با «ایران»، از سفرهای چارتری جاده‌ای در ایام محرم و بویژه در اربعین از ایران به عراق خبر داد.
وی افزود: ناوگان عمومی داخلی زائران را تا مرزها و مبادی خروجی انتقال می‌دهند اما ممکن است چارتر وسیله نقلیه مانند اتوبوس انجام گیرد و زائران را به‌صورت رفت و برگشت جابه‌جا کند. هزینه این اتوبوس‌ها با توافق شرکت‌ها و زائران تعیین می‌شود اما قیمت بلیت اتوبوس‌هایی که زائران را به مرز منتقل می‌کنند بر اساس قیمت‌های مصوب است و شرکت‌ها موظف هستند این قیمت را اعمال کنند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری افزود: قیمت مصوب بلیت اتوبوس برای مثال از تهران تا مرز مهران 240 هزار تومان برای سفر رفت تعیین شده است و در سفر برگشت نیز از مرز تا تهران بلیت با این قیمت فروخته می‌شود.
وی گفت: سوخت اتوبوس‌هایی که زائران را تا مرزها می‌برند بر اساس پیمایش تأمین می‌شود اما اگر اتوبوس‌ها از مرز بگذرند و به داخل خاک عراق وارد شوند، تأمین سوخت آنها بر عهده کشور عراق و مطابق با مقررات آنجا خواهد بود.
باقرجوان گفت: از عید قربان، تقریباً سفر‌های جاده‌ای به مقصد کربلا و نجف آغاز شده است اما این سفرها در ایام اربعین به اوج خود می‌رسد که نظارت بر بلیت‌فروشی در این ایام مانند ایام پرتقاضا افزایش می‌یابد. همچنین در سفر با وسایل نقلیه عمومی، تمام پروتکل‌های مربوط به رعایت بهداشت کرونا لازم‌الاجرا است و تغییر در این مقررات نداریم.
 
جابه‌جایی زوار با قطار
با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و افزایش قابل‌توجه مسافران نسبت به سال‌های گذشته بعد از پایان یافتن دوران محدودیت ناشی از بیماری کرونا تقاضا در بخش‌های مختلف حمل و نقلی برای سفر به کربلا و نجف از هفته آینده بیشتر خواهد شد. 
در همین راستا،  شرکت راه‌آهن موظف شده ‌علاوه بر راه‌اندازی قطارهای فوق‌العاده و افزایش ظرفیت صندلی و ریل باس، نسبت به عدم پیش‌فروش 100 در صدی بلیت‌های قطار به‌منظور افزایش پاسخ‌دهی به تقاضای سفر زائران بویژه در هنگام برگشت مسافران اقدام کند.
دوره زمانی ایام اربعین ۱۶ شهریور (۱۰ صفر) تا ۳۱ شهریور (۲۵ صفر) تعیین شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7964/1/620914/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها