رکوردشکنی صادرات در سومین ماه سال جاری ادامه داشت و تراز مثبت 204 میلیون دلار ثبت شد

بهار تجارت


درخرداد ماه امسال، سهم صادرات از تجارت خارجی غیر نفتی10 میلیون و 650 هزار تن کالا و به ارزش چهار میلیارد و 553 میلیون دلار بود و واردات نیز سهم دو میلیون و 972 هزار تن کالا به ارزش  چهار میلیارد و 349 میلیون دلار داشته است.

​​​​​​​گروه اقتصادی / تازه‌ترین آمارها از تجارت خارجی در سومین ماه سال جاری حاکی از تراز تجاری مثبت و رکوردشکنی در تجارت کل و صادرات دارد. براساس گفته‌های سخنگوی گمرک، تجارت خارجی غیر نفتی کشور در خردادماه با رشد 3 درصدی به 8.9 میلیارد دلار رسید که با پیشتازی صادرات کشور از واردات در این ماه، تراز تجاری کشور مثبت 204میلیون دلار را نشان می‌دهد. آن طور که سید روح‌الله لطیفی در مورد کارنامه یک ماهه  تجارت غیرنفتی کشور در خردادماه امسال اعلام کرده است، تجارت غیرنفتی کشور در سومین ماه سال با 13 میلیون و 622 هزار تن کالا به  هشت میلیارد و 902 میلیون دلار رسید. این درحالی است که بررسی اعداد و ارقام تجارت خارجی در خردادماه سال‌های 1398 تاکنون نشان می‌‌دهد که تجارت خرداد در بالاترین سطح قرار دارد. طبق آمارهای گمرک ایران، در خرداد سال 1398، ارزش تجارت خارجی ایران 6 میلیارد و 490 میلیون دلار بوده است که این رقم در خرداد سال 1399 به 4 میلیارد و 643 میلیون دلار کاهش یافته است. اما پس از فروکش کردن کرونا در خردادماه سال گذشته ارزش تجارت خارجی کشور به 8 میلیارد و 55 میلیون دلار رسیده است. با وجود این، تجارت خارجی 8 میلیارد و 902 میلیون دلاری در خرداد امسال نسبت به تمام این سال‌ها بالاتر ایستاده است.
 
رکوردزنی در صادرات
 براساس اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک ایران، درخرداد ماه امسال، سهم صادرات از تجارت خارجی غیر نفتی،10 میلیون و 650 هزار تن کالا و به ارزش چهار میلیارد و 553 میلیون دلار بود و واردات نیز سهم دو میلیون و 972 هزار تنی کالا به ارزش  چهار میلیارد و 349 میلیون دلار داشته است. بدین ترتیب با تداوم  پیشتازی صادرات بر واردات، در خردادماه  تراز تجاری کشور مثبت 204 میلیون دلار بوده است.
رصد ارزش صادرات غیرنفتی در خردادماه سال‌های 1398 تاکنون نیز نتیجه مشابهی با تجارت خارجی کشور دارد، به طوری که صادرات سال جاری از تمام سال‌های مورد بررسی بیشتر بوده است. براین اساس در خردادماه سال 1398، 2 میلیارد و 972 میلیون دلار صادرات صورت گرفته است که این رقم در خردادماه سال 1399 به 2 میلیارد و 64 میلیون دلار افت کرده است. درخرداد سال گذشته نیز شاهد صادرات 4 میلیارد و 380 میلیون دلاری هستیم که در تمام این سال‌ها صادرات غیرنفتی از رقم 4 میلیارد و 553 میلیون دلار خرداد امسال کمتر بوده است.
در بخش واردات نیز همان گونه که اشاره شد، درخرداد ماه سال جاری 4 میلیارد و 349 میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است که این رقم از  واردات در خردادماه سال‌های 1398 تاکنون بیشتر بوده است. اما دلیل این رشد افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی به علت جنگ روسیه و اوکراین و تورم این بخش بوده که به رشد قیمت تمام کالاها منجر شده است. بر همین اساس در سال گذشته ارزش واردات کشور 3 میلیارد و 675 میلیون دلار بوده است. در خرداد 1399 نیز 2 میلیارد و 579 میلیون دلار و درخرداد 1398  برابر با 3 میلیارد و 518 میلیون دلار واردات صورت گرفته است. طبق اظهارات سخنگوی گمرک ایران، میزان ترانزیت خارجی در خرداد ماه امسال نیز یک میلیون و 114هزار تن کالای خارجی در این ماه از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به خرداد سال گذشته 213هزار تن بیشتر بوده و با رشد  24درصدی همراه  بوده است.
 
تراز تجاری مثبت ۶۰۵ میلیون دلاری در بهار امسال
برپایه اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک، درمجموع درسه ماهه نخست سال جاری، تجارت غیرنفتی کشور به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسیده که با پیشتازی سه‌ماهه صادرات نسبت به واردات در سال جدید تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شده است. در بهار امسال نزدیک به ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که شاهد رشد ۱۹.۵ درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال بودیم. سهم صادرات ایران از این میزان تجارت، ۲۷.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است. همچنین واردات ایران در این مدت نیز با هشت میلیون و ۱۵۴ هزار تن به ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.
​​​​​​​

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7946/1/618575/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها