وقوع زمین لرزه به قدرت ۶.۱ در مقیاس ریشتر در شرق افغانستان صدها کشته و زخمی برجا گذاشت

سوگ همسایه


اعلام آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان افغانستان
زلزله‌ای با قدرت ۶.۱ ریشتر بامداد چهارشنبه جنوب شرق افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان را به لرزه درآورد. در همین راستا، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشورمان عصر چهارشنبه به ایرنا گفت: طبق دستور وزیر کشور تیم‌های مدیریت بحران کشور در آماده‌باش کامل بسر می‌‌برند که در صورت نیاز تیم‌هایی به کشور افغانستان اعزام شوند. همچنین وزارت امور خارجه ضمن ابراز همدردی با مردم افغانستان در پی وقوع زلزله در این کشور، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به زلزله زدگان خبر داد و مراتب تأسف و اندوه فراوان دولت و مردم ایران را به ملت دوست و برادر افغانستان اعلام کرد. 
ارسال 2 هواپیمای حاوی کمک‌های اولیه از سوی ایران
سفارت ایران در کابل نیز دیروز در توئیتی نوشت: «مع‌الاسف وقوع زلزله در افغانستان تلفات سنگینی را به جا گذاشته و منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان این کشور شده است.
 این سفارت ضمن ابراز تسلیت و همدردی با ملت شریف افغانستان، اقدامات کمکی لازم از جمله ارسال دو هواپیما حاوی کمک‌های اولیه را به عمل آورده است.»
​​​​​​​گروه حوادث/وقوع زمین لرزه به قدرت ۶.۱ در مقیاس ریشتر در شرق افغانستان صدها کشته و زخمی برجا گذاشت.
به گزارش رسانه‌های محلی افغانستان،  این زمین لرزه  ساعت ۱:۲۴ بامداد  حدود ۴۴ کیلومتری شهر خوست در جنوب شرقی افغانستان و در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داده است. «شرف‌الدین مسلم» معاون وزارت دولت طالبان در امور رسیدگی به حوادث طبیعی در یک نشست خبری اعلام کرد که تلفات زلزله در شرق افغانستان به هزار کشته و هزار و 500  زخمی افزایش یافته است.
مقامات محلی به خبرگزاری دولتی «باختر» گفتند که اگر دولت مرکزی کمک‌های اضطراری ارائه نکند، احتمال افزایش تلفات وجود دارد.
منابع محلی می‌گویند که خسارات ناشی از این زلزله ویرانگر در مناطق دورافتاده و فقیرنشین به طور ویژه شدیدتر بوده است و خانه‌های گلی مردم ویران شده و در برخی مناطق نیز خانه‌های مردم در حاشیه کو‌ه‌ها بر اثر ریزش کوه تخریب شده است.
«عبدالغنی برادر» رئیس کمیسیون رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان نیز در جلسه‌ای فوری به  ادارات ذیربط دستور داده است تا نهادهای ذیربط با استفاده از تمامی امکانات هرچه زودتر به کمک آسیب‌دیدگان بشتابند.
به‌گفته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارات افغانستان قدرت زمین لرزه در ولایت پکتیکا بیش از سایر مناطق بوده است.
مرکز اروپایی لرزه‌نگاری مدیترانه (EMSC) در توئیتی آورده است که حدود ۱۱۹ میلیون نفر در پاکستان، افغانستان و هند در شعاع ۵۰۰ کیلومتری اطراف کانون زلزله آن را احساس کردند.شبکه خبری بی بی سی به نقل از مرکز لرزه‌نگاری ایالات متحده اعلام کرد: ساعات اولیه چهارشنبه زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر مناطق پرتراکمی از افغانستان و پاکستان را لرزاند و مقامات افغانستان اعلام کرده اند که احتمال تلفات قابل ملاحظه ناشی از این حادثه وجود دارد.همچنین بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، تاکنون گزارشی از تلفات و خسارت‌های احتمالی این زمین لرزه در پاکستان منتشر نشده است.تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ساکنان مناطق زلزله زده در ولایت «پکتیکا» را روی برانکارد و آوارهای به جا مانده از ریزش ساختمان‌ها نشان می‌دهد.
ارسال کمک های اولیه ایران به افغانستان 
در پی زلزله مرگبار افغانستان، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با انتشار پیامی ضمن ابراز تسلیت و همدردی با ملت افغانستان از  ارسال 2 فروند هواپیمای حاوی کمک‌های اولیه به قربانیان این حادثه خبر داد.

​​​​​​​

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/1/617651/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها