رکوردشکنی‌های دولت سیزدهم در حوزه صادرات ادامه دارد

25/5 میلیارد دلار تجارت در بهار


در سه ماهه نخست امسال تجارت خارجی ایران 5/ 19 درصد و صادرات غیرنفتی 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است

گروه اقتصادی / رکوردشکنی در تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم ادامه دارد. با فاصله اندکی از آغاز به کار دولت سیزدهم، ثبت رکوردهای تاریخی در تجارت خارجی نیز شروع شد به طوری که برآیند آن در کل سال گذشته به تجارت بی‌سابقه 101 میلیارد دلاری و صادرات نزدیک به 50 میلیارد دلاری منجر شد. در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری نیز تراز مثبت تجاری حفظ شد. بر اساس آمار اعلام شده گمرک، تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال ارزش تجارت خارجی کشور به ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار رسید که سهم صادرات کالاهای غیرنفتی با رشد ۳۷ درصدی به ۸ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار رسید و تراز تجارت خارجی کشور ۴۰۱ میلیون دلار مثبت شد.
در دوماهه نخست سال ۱۴۰۱، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به‌استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۱۷ هزار و ۱۴ تن کالا به ارزش 8میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افزایش ۱,۶ درصدی در وزن و ۳۷ درصدی در ارزش داشته است.
میزان واردات کشور در 2ماهه نخست سال نیز با کاهشی ۳,۳۷ درصدی در وزن و افزایش ۲۴ درصدی در ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به رقم 5 هزار و ۱۸۲ تن به ارزش 8میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار رسید.
با توجه به صادرات 8میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلاری و واردات 8میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلاری در 2ماه نخست امسال، صادرات از واردات پیشی گرفت و تراز تجارت خارجی کشور بیش از ۴۰۱ میلیون دلار مثبت شد.
تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی گمرک ایران نشان از بهار تجارت خارجی ایران دارد. به طوری که در 3ماهه نخست امسال ارزش تجارت خارجی به 25 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید.
درهمین زمینه رئیس کل گمرک از تجارت غیرنفتی ۲۵,۵ میلیارد دلاری کشور در 3ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: با پیشتازی 3ماهه صادرات نسبت به واردات در سال جدید تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد.
علیرضا مقدسی درخصوص کارنامه تجارت خارجی غیرنفتی کشور در فصل بهار اظهار داشت: در 3ماهه امسال نزدیک به ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵,۵ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که شاهد رشد ۱۹,۵ درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال بودیم.
وی افزود: سهم صادرات ایران از این میزان تجارت، ۲۷,۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است.
رئیس کل گمرک درخصوص میزان واردات 3ماهه کشور تصریح کرد: واردات ایران در این مدت نیز با 8میلیون و ۱۵۴ هزار تن به ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.
وی افزود: با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد که این پیوستگی 3ماهه برای ایران بی‌سابقه بوده است.
مقدسی درخصوص مقاصد صادرات کالاهای ایرانی در فصل بهار گفت: در 3ماه نخست امسال کشورهای چین با 4میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار و هند با ۴۲۴ میلیون دلار، 5مقصد اول کالاهای صادراتی ایران بودند.
رئیس کل گمرک ایران درخصوص کشورهای نخست طرف معامله با ایران در فصل بهار تأکید کرد: کشورهای امارات با 3میلیارد و ۴۲۶ میلیون دلار، چین با 3 میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار، هند با ۵۱۲ میلیون دلار و آلمان با ۴۵۶ میلیون دلار، 5کشور نخست تأمین‌کننده کالاهای موردنیاز ایران در فصل بهار بودند.
وی درخصوص میزان ترانزیت خارجی در فصل بهار خاطرنشان کرد: در 3ماه نخست امسال 3میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل، با رشد ۳۲ درصدی همراه بوده است، این روند رو به رشد ترانزیت خارجی، یکی از دستاوردهای مهم کشور به شمار می‌آید.
مقایسه 3بهار
درحالی که در بهار سال جاری شاهد رشد قابل توجه تجارت و صادرات غیرنفتی کشورمان هستیم، مقایسه آن با بهار سال‌های 1400 و 1399 گویای روند صعودی آن است.
بر اساس اعلام گمرک ایران، در 3ماهه بهار سال ۱۴۰۰  تجارت خارجی ایران ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است. طبق آمار، رقم تجارت خارجی در بهار سال 1399 نیز 13 میلیارد و 984 میلیون بوده است. روایت گمرک از صادرات 3ماهه نخست سال گذشته نیز نشان می‌دهد که در این فصل ۳۰ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از گمرکات کشور به نقاط مختلف جهان صادر شده است. حال گزارش‌ها نشان می‌‌دهد که در بهار سال 1399 نیز ارزش صادرات کشور 6 میلیارد و 364 میلیون دلار بوده است.
درخصوص آمار واردات کالا در بهار سال‌ گذشته نیز ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است. در بهار سال 1399 نیز واردات کشور 7 میلیارد و 620 میلیون دلار اعلام شده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/1/617648/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها