نظامیان اسرائیلی یک روز بعد از شهادت خبرنگار شبکه الجزیره، خبرنگاران را در جنین بازداشت کردند

کمین صهیونیست ها برای خبرنگاران


گروه جهان/ نظامیان اشغالگر بامداد دیروز در جریان عملیات 6 ساعته دستگیری یک جوان فلسطینی و یورش به اردوگاه جنین دست کم 13 نفر را مجروح و خبرنگاران حاضر در صحنه را بازداشت کردند. این در حالی است که پس لرزه‌های شهادت خبرنگار زن شبکه خبری الجزیره هراس به جان صهیونیست‌ها انداخته و در آستانه انتقال پیکر او به قدس، برای کنترل شرایط مجبور به افزایش نیروهای خود شدند.
به گزارش روزنامه القدس فلسطین، صهیونیست‌ها از ساعت 6 صبح جمعه با شلیک خمپاره‌هایی به منطقه الهدف در جنین و اطراف خانه «محمود الدبعی»، مبارز تحت تعقیب فلسطینی حمله خود را آغاز کردند و قصد یورش به اردوگاه جنین را داشتند که با ممانعت نیروهای مقاومت روبه‌رو شدند و در این درگیری سه نظامی صهیونیست مجروح شدند که یک تن از آنها به هلاکت رسید. این درگیری‌ها تا ساعت 12 و 15 دقیقه ظهر دیروز ادامه داشت و اشغالگران با دستگیری الدبعی عقب‌نشینی کردند. بنا بر گزارش کانال 13 شبکه تلویزیونی اسرائیل، افسر کشته شده صهیونیست از افسران گروه ویژه «یمام»، یگان اجرایی ترورها بود. به گفته منابع فلسطینی، با وجود مجروح شدن دست کم 13 فلسطینی در این حملات، نیروهای اشغالگر با هدف قرار دادن یک آمبولانس، اجازه ورود امدادگران به اردوگاه جنین را ندادند و خبرنگاران حاضر در صحنه را نیز بازداشت کردند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد یکی از مجروحان با نام «زکریا الزبیدی»، از اسرای آزاد شده صهیونیست‌ها به گونه ای از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود که احتمال ترور او بعید به نظر نمی‌رسد.
در همین حال گروه‌های مقاومت حماس و جهاد اسلامی این حملات را محکوم کردند. «حازم قاسم»، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جنین همچون تیغی در گلوی اشغالگران خواهد بود. نیروهای مقاومت تا شکست صهیونیست‌ها و بیرون راندن آنها از سرزمین فلسطین آرام نخواهند گرفت.» «طارق عزالدین»، سخنگوی جهاد اسلامی نیز گفت: «آنچه اشغالگران انجام می‌‌دهند غیر قابل بخشش است. بدون شک بمباران خانه‌های مسکونی جرم جنگی است و اشغالگران باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.»
هراس صهیونیست‌ها از تشییع پیکر «ابوعاقله»
شهادت خبرنگار فلسطینی-امریکایی شبکه خبری «الجزیره» که در جریان پوشش خبری یورش روز چهارشنبه  صهیونیست‌ها به جنین با شلیک گلوله جنگی صهیونیست‌ها به سرش جان باخت، در چند روز گذشته هجمه‌های سنگینی را از سراسر جهان بر سر سران اسرائیل آوار کرده است. اما آنچه بیش از پیش صهیونیست‌ها را به هراس انداخته، خروش مردم فلسطین در مراسم تشییع پیکر «شیرین ابوعاقله» از جنین تا قدس بود. موضوعی که به نوشته «العالم»، نیروهای اشغالگر را با افزایش تعداد نیروها به حال آماده‌باش درآورده بود. از سوی دیگر از آنجا که نیروهای ملی و گروه‌های مقاومت اسلامی در قدس نیز دیروز را به عنوان «روز ضربه و عزاداری عمومی» اعلام کردند نگرانی‌ها از قیام بزرگ فلسطینیان شکل جدی‌تری به خود گرفته است. در همین حال خبرگزاری «وفا»ی فلسطین اعلام کرد نظامیان صهیونیست در جریان همین اقدامات پیشگیرانه مانع از ورود جمعیت تشییع کنندگان به ورودی قدس شرقی شدند و لباس خونین «ابوعاقله» و پرچم فلسطین را توقیف کردند.
تلاش تل آویو برای رهایی از اتهام قتل
در حالی که به نظر می‌‌رسد صهیونیست‌ها برای خلاصی از محکومیت‌های جهانی، چاره ای جز پاک کردن رد پای خونین خود در به شهادت رساندن «شیرین ابوعاقله» ندارند، روزنامه قدس در گزارشی فاش کرد، اشغالگران با وجود تأکید به شهادت «ابوعاقله» در جریان رد و بدل شدن گلوله میان نظامیان صهیونیست و فلسطینی‌های مسلح،  بخشی از نتایج کالبدشکافی را محرمانه کرده است. در همین حال به نوشته «نیویورک تایمز»، «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان گفت: «ما حاضر به پذیرش تحقیقات مشترک با اسرائیل نیستیم چراکه آنها مرتکب این جنایت شده‌اند و ما اعتمادی به آنها نداریم. بدون شک ما این پرونده را در دادگاه بین‌المللی کیفری مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.»
در این میان از آنجا که گلوله اصابت کرده به «شیرین ابوعاقله»، مهم‌ترین سرنخ برای اثبات جرم علیه صهیونیست‌ها است، سران این رژیم بلافاصله پس از این اتفاق، تصاویر دوربین‌های پهپادی همراه نظامیان و گلوله‌ها را جمع آوری کرده و مدعی شدند، خواهان انجام آزمایش گلوله شناسی هستند تا اسلحه‌ای که با آن شلیک شده است را شناسایی کنند. موضوعی که با انتقاد فلسطینی‌ها و سازمان های حقوق بشری همراه شده است. همزمان 229 سازمان و شبکه عرب و حقوق بشری بین‌المللی با محکومیت شدید ترور خبرنگار شبکه الجزیره، خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در این باره شده‌اند. همچنین «رشیده طلیب» و «ایلهان عمر»، دو نماینده مسلمان کنگره امریکا نیز با تأکید بر محاکمه این رژیم، خواهان قطع کمک‌های امریکا شدند. «عمر» با انتشار توئیتی نوشت: «شیرین ابوعاقله به دست ارتش اسرائیل کشته شد در حالی که حضور یک خبرنگار در آن محل کاملاً آشکار بود. امریکا بدون هیچ محدودیتی سالانه 3 میلیارد و 800 میلیون دلار به اسرائیل کمک نظامی می‌‌کند. آیا نباید با این کمک‌ها در قبال چنین نقض حقوق بشری متوقف شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/1/612718/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها