جانشین معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌و‌گو با «ایران» تشریح کرد

درآمد، ملک، خودرو و تراکنش بانکی معیار شناسایی


مریم آریایی
خبرنگار
پرداخت یارانه در طرح مردمی‌سازی یارانه به 9 دهک بر مبنای داده‌های پایگاه رفاه ایرانیان بوده و 10 درصد جمعیت کشور در دهک دهم قرار گرفته و مشمول دریافت یارانه نبوده‌اند؛ اینکه معیار و شاخص‌های این دهک‌بندی چه بوده، چه میزان این اطلاعات به روز است و چه خطاهایی ممکن است در مسیر این دهک‌بندی رخ داده باشد را از یک مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرسیده‌ایم. علی شهیدی، جانشین معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره دهک‌بندی خانوارها بر مبنای اطلاعات پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، توضیح داد: نزدیک به 40 شاخص و مواردی همچون اطلاعات مسکن، خودرو، تراکنش بانکی، حقوق و بعضاً اطلاعات بورس در این شاخص‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بر مبنای آن خانوارها ضریب خورده و در یکی از دهک‌های دهگانه قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: فقط برخورداری از یک یا دو شاخص در دهک‌بندی خانوارها دخیل نبوده بلکه مجموع اطلاعات اقتصادی خانوارها مبنای محاسبه دهک بوده است.
خطاهای احتمالی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان
این مقام مسئول در وزارت کار درباره خطاهای احتمالی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان هم گفت: در پایگاه خطای نوع یک زیاد و خطای نوع دو کم است؛ به این معنا که ممکن است فردی ثروتمند بوده و نتوانسته باشیم تشخیص دهیم و دارایی‌هایی داشته باشد که قابل رصد نباشد اما عموماً درباره تشخیص دهک‌های بالا خطا کمتر است.
شهیدی مهم‌ترین معیار در تشخیص دهک را حقوق، تراکنش‌های بانکی، اموال و خودرو عنوان کرد و ادامه داد: در این مورد 2 خطا وجود دارد که یکی از موارد که در اعتراضات بیشتر به چشم می‌خورد این بود که افراد حقیقی از حساب شخصی خود برای شخص حقوقی و شرکت استفاده کرده‌اند که می‌توانند با استناد به نامه با مهر و امضای شرکت یا شخصیت حقوقی اعتراض کنند و 4 ماه فرصت خواهند داشت که حساب را تفکیک کنند.
وی اضافه کرد: خطای دیگر مربوط به افرادی است که ازدواج کرده‌اند اما هنوز در اطلاعات خانوار، عضو خانواده پدری هستند و در این مورد هم چون تعداد افراد حقوق بگیر خانواده بیشتر می‌شود ممکن است خانواده در دهک پردرآمد قرار گیرد که در این مورد هم مقرر شد سازمان هدفمندی یارانه‌ها امکان جدا شدن این خانوارها را فراهم کند.
سفر خارجی ملاک دهک‌بندی نبود
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افراد مجرد شاغلی که همچنان در خانواده پدری تعریف شده‌اند، گفت: درباره این افراد پیشنهاد ما این است که اگر سازمان هدفمندی امکان و توانایی لازم را داشته باشد، این افراد با ارائه اسناد مربوط به برخورداری از شغل و محل سکونت جدا بتوانند یارانه خود را از خانوار قبلی جدا کنند.
خطای اطلاعات خودرو برطرف شد
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره گلایه‌مندی برخی افراد از به روز نبودن اطلاعات نقل و انتقال خودرو، توضیح داد: در این مورد همین چهارشنبه گذشته اطلاعات به روز درباره خودرو از نیروی انتظامی به ما رسید و اطلاعات به روز نشده خودرو بر همین مبنا اصلاح می‌شود.
جانشین معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره دوره زمانی به روز‌رسانی اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان هم تأکید کرد: عمده اطلاعات این پایگاه به روز است؛ مهم‌ترین اطلاعات مربوط به اطلاعات بانکی است که به روز و در لحظه است، اطلاعات حقوق و بیمه‌پردازی هم به‌صورت به روز از تأمین اجتماعی و صندوق‌ها دریافت می‌کنیم، اطلاعات خودرو همین چهارشنبه گذشته به روز شد.
وی درباره تعداد معترضان به عدم دریافت یارانه در این دوره گفت: تا روز چهارشنبه 100 هزار نفر به سامانه مراجعه کردند که سعی می‌کنیم با توجه به اطلاعات به روز دهک‌بندی را مورد بررسی قرار دهیم، ممکن است افراد دیگری مشمول دریافت یارانه شوند.

بــــرش

حجت الله عبدالملکی،‌ وزیر کار: برای شناسایی مشمولان یارانه، وضعیت مالی خانوارها طی دوره ۳ تا ۵ ساله بررسی شد و 10 متغیر و شاخص برای دهک‌بندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است که شامل گردش حساب، حقوق، سود سهام و سود حساب، خودرو، سفرهای خارجی و سایر موارد مدنظر است. یکی از شاخص‌ها سفرهای خارجی است که کاری بوده است. از این‌رو افراد می‌توانند در سامانه اعتراض‌شان را ثبت کنند که بعد از بررسی و ارائه مستندات، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. امکان دارد فردی به خاطر گردش مالی بالا یارانه‌اش قطع شده باشد که می‌تواند اعتراض کند؛ به‌عنوان مثال بعضی از روحانیون و طلاب وجوهات شرعی را دریافت می‌کنند که این امر مال این افراد نیست و برای مرجعیت است که این امر قابل اعتراض است. توصیه می‌کنیم حساب‌های شخصی از کاری جدا شود ضمن اینکه در سامانه با ثبت اعتراض و ارائه مستندات، یارانه در صورت مستحق بودن اختصاص می‌یابد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/13/612640/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها