دختری که عملیات برادرش را تکمیل کرد


19 مه‌2003- عفوله
هبه دراغمه در هنگام شهادت فقط 19 سال داشت. او در روستای طوباس واقع در جنین متولد شد و در میان سه خواهر و چهار برادر خود، کوچک‌ترین فرزند خانواده بود.
دوران ابتدایی تا دبیرستان را در طوباس پشت سر گذاشت و پس از آن برای ادامه تحصیل در رشته زبان انگلیسی وارد دانشکده ادبیات دانشگاه قدس شاخه جنین شد. پیش از پایان دوره دبیرستان و پیوستن به دانشگاه حادثه‌ای به وقوع پیوست که نقطه عطفی در حیات هبه بود و وی را به شدت تحت تأثیر قرار داد. برادرش بکر تصمیم به اجرای عملیات شهادت‌طلبانه در اسرائیل گرفت اما با تمام احتیاط‌های لازم دستگیر شد و به زندان صهیونیست‌ها افتاد.
این ماجرا عزم هبه را برای ورود به عرصه مبارزه جدی کرد و تصمیم گرفت تا هرطور که شده عملیات برادرش را تکمیل کند.
او برای تحقق آرزویش با مشکلاتی مواجه شد چرا که ارتش اشغالگر حمله گسترده‌ای را علیه گروه‌های مقاومت در تمام شهرها، روستاها و اردوگاه‌های کرانه باختری آغاز کرده بود که در جریان آن، بسیاری از اعضای این گروه‌ها دستگیر شده یا به شهادت رسیدند و به این ترتیب هسته‌های مقاومت، بسیاری از نیروهای‌شان را از دست دادند.
تا اینکه گروه‌های مقاومت پس از گذشت چند ماه توانستند خود را بازسازی کرده و نیروی از دست رفته‌شان را بازیابند و فعالیت‌ نظامی خود علیه اشغالگران بار دیگر آغاز کنند.
سرانجام پس از مدت‌ها تلاش مداوم و تماس با گروه‌های مقاومت فلسطین، وی موفق شد نظر مثبت فرماندهان را جلب کند.
روز دوشنبه 19 مه ‌2003 هبه برای آخرین بار با خانواده و دوستانش خداحافظی کرد؛ کمربند انفجاری بسیار قوی را به خود بست و به سمت هدف راهی شد.
هدف در شهر عفوله واقع در مناطق اشغالی سال 1948 قرار داشت. هبه تصمیم گرفت از ورودی شرقی مجتمع تجاری «هکعیم» وارد شده و خود را در نزدیکی در ورودی منفجر کند.
در این عملیات قهرمانانه حداقل 3 نفر کشته و 70 نفر زخمی شدند.
البته آمار تلفات می‌توانست بسیار بالاتر از این باشد، اما پیش از انفجار، نگهبان مجتمع به وی مظنون شد و اجازه ورود به هبه نداد. لذا او مجبور شد خود را در نزدیکی ورودی منفجر کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7896/13/611161/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها