اولین زن


27 ژانویه 2002- قدس
هنوز اولین ماه سال 2002 به پایان نرسیده بود که یک انفجار در قدس رخ داد. این انفجار موجب کشته‌شدن یک صهیونیست و زخمی شدن نزدیک به 100 نفر شد. آنچه در این واقعه بیشتر جلب توجه می‌کرد این بود که کسی از هویت عامل این انفجار خبری نداشت. سه روز بعد، هویت این شخص معلوم شد تا شوک جدیدی به جامعه اسرائیلی وارد شود و اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی را نیز به تعجب وا دارد. عامل عملیات یک زن بود.
***
«وفا علی ادریس» 11 فوریه 1973 در اردوگاه الامعری در نزدیکی رام‌الله در کرانه باختری به دنیا آمد. خانواده‌اش اهل الرمله بودند که با فشار صهیونیست‌ها برای اشغال مناطق فلسطینی نشین به رام‌الله مهاجرت کردند. وفا تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خود را در همان اردوگاه الامعری گذراند و برای طی دوره عالی وارد دانشکده پرستاری دانشگاه ملی «النجاح» در نابلس شد تا پس از آن به‌عنوان داوطلب در جمعیت هلال احمر به‌عنوان افسر امداد برای نجات و مداوای مجروحان فلسطینی که روزانه در نبرد با صهیونیست‌ها مجروح می‌شدند، شروع به کار کند.
دو سال از انتفاضه بزرگ فلسطینیان در سال 2000 می‌گذشت و مناطق مختلفی از سرزمین‌های اشغالی شاهد مبارزات بی‌امان فلسطینیان بودند. در این میان زنان نقشی در عملیات‌های شهادت‌طلبانه که عموماً توسط مردان جوان فلسطینی صورت می‌گرفت نداشتند. تا اینکه وفا ادریس تصمیم گرفت این خط را بشکند.
او برای عملی کردن این برنامه، بمبی قوی را در یک چمدان دستی جاساز کرد و به سمت یکی از مناطق تجاری در قدس به راه افتاد. موانع امنیتی و ایست و بازرسی‌های نظامی را رد و شاید از آنجا که سابقه نداشت گروه‌های مبارز فلسطینی برای انجام عملیات‌های شهادت طلبانه از زنان استفاده کنند، کمتر توجه‌ها را به خود جلب کرد. او ساعتی بعد در زمان تعیین شده، اقدام به انفجار بمب همراه خود کرد که نتیجه آن کشته شدن یک صهیونیست و زخمی شدن حدود 140 نفر بود. نام و هویت مجری عملیات تا مدتی مشخص نشد و این سردرگمی که چه کسی این عملیات را انجام داده است تا 3 روز طول کشید.
عصر روز چهارشنبه 30 ژانویه 2002 در حالی که همه اعضای خانواده وفا به‌خاطر 3 روز بی‌خبری به‌دنبال او می‌گشتند، زنگ خانه‌شان به صدا درآمد و خبر شهادت وی به آنها داده شد.
صهیونیست‌ها پس از نمونه‌گیری از خون برادران وفا و تطبیق آن با نمونه‌گیری‌هایی که از پیکر متلاشی این زن استشهادی صورت داده بودند مطمئن شدند که خواهر آنها وفا ادریس عامل عملیات استشهادی بوده است.
گردان‌های الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت اما خانواده شهید و برخی از همسایگان وی تأکید کردند تا جایی که اطلاع دارند وفا عضو هیچ جنبش فلسطینی نبوده است. جدای از همه بحث‌ها و تحلیل‌هایی که بعد از عملیات در مورد نیت «وفا» از به شهادت رساندن خود مطرح شد، حسن انجام این عملیات و شایستگی والای او همچنین عبور از موانع جدید رژیم صهیونیستی برای مهار و کنترل مقاومت موجب شد تا مسیر مقاومت فلسطینی وارد دوره جدیدی شود و تحولی جدید و قابل توجه در مقاومت فلسطین پدید آید و این تحول نتایج و بازتاب‌هایی به‌دنبال داشت که به سبب بنیانگذاری راهی نو و اقتدای دیگران به آن ارزشی بس والاست.
زنان وارد عرصه مبارزه شده بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7896/11/611158/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها