شکارچی جاسوسان


24 نوامبر 1993- محله شجاعیه
«عماد عقل» را یکی از اعضای هسته اولیه‌ای می‌دانند که شاخه نظامی حماس یعنی گردان‌های شهید عزالدین قسام را بنیان گذاشتند. هسته‌ای که نام شهیدان «یحیی عیاش»، «صلاح شحاده» و فرمانده این روزهای «عزالدین قسام» یعنی «محمد ضیف» نیز در آن به چشم می‌خورد.
این مردان با طراحی بزرگترین عملیات‌های شهادت طلبانه، بیشترین کشته را روی دست اشغالگران گذاشتند تا سران رژیم صهیونیستی را متقاعد کنند که برای حذف فیزیکی آنها چاره‌ای جز صرف هزینه‌های فراون مالی و انسانی ندارند. در این میان عماد عقل، یحیی عیاش و صلاح شحاده با ترفندهای مختلف و به طرق گوناگون هدف جوخه‌های ترور صهیونیست ها قرار گرفته و به شهادت رسیدند.
خانواده «عماد حسن ابراهیم عقل» بعد از جنگ 1948 از روستای برعیر واقع در مجدل به نوار غزه مهاجرت کرد و عماد در تاریخ 19 ژوئن سال 1971 در اردوگاه «جبالیا» متولد شد. او تحصیلات ابتدایی خود را در اردوگاه جبالیا و مقطع راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه الفالوجه و بیت حانون و المخیم به پایان رساند؛ مدارک تحصیلی و علمی خود را برای تحقیق و بررسی در زمینه دارو به آکادمی الامل در شهر غزه ارسال کرد و هنوز ضوابط و اصول ثبت‌نام را کاملا انجام نداده بود که نیروهای اشغالگر او را بازداشت کردند. این اولین بازداشت او به جرم همکاری با گروه‌های مبارز فلسطینی بود.
یکبار دیگر عماد عقل در تاریخ 23 سپتامبر 1988 به اتهام عضویت در حماس و مشارکت در انتفاضه محاکمه و زندانی شده و پس از گذراندن 18 ماه اسارت، از زندان آزاد می‌شود.
پس از آزادی از زندان، علی رغم قبولی در رشته فقه دانشگاه حطین در اردن، به‌دلیل ممانعت رژیم صهیونیستی از خروج وی به‌دلیل فعالیت و مشارکت در انتفاضه موفق به ادامه تحصیل نمی‌شود.
ابتدای سال 1991 برای عماد عقل، شروع یک دوران جدید است؛ دورانی که با عضویت در مجموعه شهدا، اولین تیم عملیاتی را برای شناسایی و شکار جاسوسانی تشکیل می‌دهند که کار آنها وطن فروشی از طریق همکاری با جوخه‌های ترور اسرائیل بود.
این گروه بعدها با مسلح شدن تمام اعضا، وارد نبرد مسلحانه با گشتی‌ها و سربازان اشغالگر نیز می‌شود.
عماد عقل، مغز متفکر گردان‌های نظامی حماس، در تاریخ 26 دسامبر 1991 به‌دنبال اعترافات برخی دوستانش که تحت شکنجه شدید صورت گرفته بود، از طرف صهیونیست‌ها تحت تعقیب قرار گرفته و در تاریخ 22 می‌1992 به کرانه باختری نقل مکان کرده و در تشکیل و راه‌اندازی گروه‌های جهادی به فعالیت می‌پردازد. در پی بازداشت دهها تن از مبارزان گردان‌های قسام توسط صهیونیست‌ها، عماد عقل که اکنون به یکی از فرماندهان اصلی حماس و یکی از دشمنان سطح یک اسرائیل تبدیل شده، در تاریخ 13 نوامبر 1992 مجبور به بازگشت به غزه شد.
نبرد با اشغالگران ادامه داشت تا اینکه در روز چهارشنبه 24 نوامبر 1993 میلادی، شهید عماد که روزه‌دار بود با دوستانش در محله الشجاعیه افطار می‌کند و هنگام خروج از منزل متوجه محاصره خانه توسط نیروهای صهیونیستی می‌شود.
دقایقی بعد، درگیری میان او و سربازان صهیونیست آغاز شده و بعد از چند دقیقه تبادل آتش و کشته شدن چند تن از سربازان اسرائیلی، عماد عقل نیز به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت در خاک فلسطین می‌رسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7896/10/611156/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها