عملیاتی برابر با حمله 30 جنگنده


22 ژانویه 1995- نتانیا، بیت لید
دو جوان 24 ساله فلسطینی از جنبش جهاد اسلامی، درحالی که لباس نیروهای اسرائیلی را بر تن داشتند، وارد ترمینال اتوبوس‌های نظامی در شمال‌شرقی تل‌آویو (منطقه نتانیا) موسوم به «بیت لید» شدند. آنها مقادیر قابل توجهی مواد منفجره را با خود حمل می‌کردند.
این ترمینال بزرگ‌ترین مرکز تجمع ارتش در فلسطین اشغالی بود که از آنجا مهمات و نظامیان خود را به پادگان‌هایشان در کرانه باختری، نوار غزه و جنوب لبنان ارسال می‌کردند.
به منظور حفظ جان نیروها، ترمینال اتوبوس بیت لید به‌صورت 24 ساعته تحت شدیدترین تدابیر بود و هیچ فردی حتی شهروندان اسرائیلی اجازه ورود به آن را نداشتند.
با این حال جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصمیم گرفته بود تا یکی از مهم‌ترین عملیات‌های استشهادی خود را در همین مکان انجام دهد. برای همین، دو نفر از نیروهایش را از غزه راهی تل‌آویو کرد.
«انور محمد عطیه سکر» و «صلاح عبدالحمید شاکر» هر دو، پیش از این هم سابقه دستگیری توسط دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را داشتند و به همین دلیل برای آنها شناخته شده بودند و طبیعتاً اجازه ورود به تل‌آویو و خصوصاً منطقه بیت لید را نداشتند. اما آنها توانستند با عبور از پست‌های ایست بازرسی متعدد، خود را به کافه‌ای که در نزدیکی ترمینال اتوبوس در بیت لید قرار داشت، برسانند.
دقایقی بعد، «انور سکر» وارد جمع زیادی از سربازان منتظر برای سوار شدن به اتوبوس شد و خود را در میان آنها منفجر کرد.
انفجار مهیب، چند نفر از سربازان را کشت و تعداد زیادی را زخمی کرد.
موج این انفجار بلافاصله پس از این انفجار که چندین ساختمان دیگر را هم تحت تأثیر قرار داده بود، نیروهای امدادی و دیگر افراد حاضر در ایستگاه برای کمک‌رسانی به زخمی‌ها وارد عمل شدند. در همین لحظه بود که مجاهد دوم یعنی «صلاح شاکر» خود را به میان آنها رساند و دکمه بمبی را که به خود بسته بود، فشرد. 26 نفر از نظامیان حاضر در ترمینال بیت لید کشته و بیش از 80 نفر هم زخمی شدند.
این اولین عملیاتی بود که این‌طور و به‌صورت 
دو مرحله‌ای صورت می‌گرفت.
ضربه عملیات به قدری برای صهیونیست‌ها سنگین بود که «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای آن را با حمله 30 جنگنده برابر دانست. اگرچه این عملیات توسط جنبش جهاد اسلامی به رهبری شهید دکتر «فتحی شقاقی» طراحی و اجرا شد، اما شواهد زیادی می‌گوید که شهید مهندس «یحیی عیاش» (مغز متفکر عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطین و از بنیانگذاران شاخه نظامی حماس) نیز در تهیه و تدارک فنی عملیات شرکت تأثیر داشته است. مجریان این عملیات دو روز قبل، در مقابل دوربین‌ ایستاده و وصیتنامه خود را خطاب به ملت فلسطین خوانده بودند.
بخشی از وصیتنامه تصویری شهید «انور سکر»:
«... اما بعد، توانستیم خدای عزوجل را با شهادت ملاقات نموده و به سوی ذات کریمش پرواز کنیم و عزیزترین چیزی را که داشتیم تقدیم کنیم. جان‌های ما فدای اسلام.
این راهی است که پیمودنش بر هر رزمنده و برادر مؤمنی واجب است که با شهادت به محضر خدا برسد و از خداوند عزوجل می‌خواهم که ما را در راهی که خیر این ملت در آن است توفیق دهد. از خدای بزرگ و همچنین شما می‌خواهم تا مرا ببخشید و حلالم کنید.»
بخشی از وصیتنامه تصویری شهید «صلاح شاکر»:
«درود و سلام بر خاتم انبیاء محمد بن عبدالله(ص) و هر کس که به وسیله او هدایت شد؛ تا روز قیامت.
سپاس خدای را که در کتاب خویش فرمود: به کسانی که به آنان ظلم شده، اجازه داده شد که بجنگند و خدا بر یاری آنان تواناست.
باورمندان در راه خدا می‌جنگند و آخرت را بر دنیا ترجیح می‌دهند و کسی که در راه خدا بجنگد، چه کشته شود و چه پیروز شود، خداوند به او اجری بزرگ عطا می‌کند.
سپاس خدای جهان را که راه شهادت را به ما تقدیم کرد. از او می‌خواهیم تا ما را نزد خود شهید بپذیرد و تلاش ما را نزد خود مورد قبول قرار داده و این کار را خالصانه برای خودش قرار دهد.
ای برادرانم!
شما را به تقوای الهی توصیه می‌کنم و امیدوارم اگر در حق شما کوتاهی کردم مرا عفو کنید. به عهد و پیمان خود باقی بمانید و در راه اسلام ثابت‌قدم باشید تا پیروزی خداوند حاصل شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7896/8/611151/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها