گوگل در خدمت آپارتاید اسرائیل


 Nick McAlpin
روزنامه‌نگار
اسرائیل به‌شدت به برچسب «آپارتاید» سازمان عفو بین‌الملل واکنش نشان می‌دهد. بعد از گزارش تاریخی عفو بین‌الملل که اسرائیل را مرتکب جنایت آپارتاید علیه فلسطینیان اعلام کرد، تل‌آویو کمپینی هدفمند برای ابطال قانونی بودن این سازمان، با ادعای ضدیهود بودن آن راه‌اندازی کرد. تل‌آویو کمپینی همه‌جانبه علیه عفو بین‌الملل اجیر کرده است.
این کار به خاطر گزارش تاریخی این سازمان است که در آن آمده اسرائیل مرتکب جنایت آپارتاید علیه فلسطینیان شده است. در گزارش نشان داده شده که آپارتاید نه تنها در فلسطین اشغالی، بلکه در حق فلسطینیان پناهجوی خارج از کشور هم وجود دارد.
مسئولان اسرائیل می‌خواهند گزارش عفو بین‌الملل را ضدیهودیت اعلام کنند. مورخ و مدیر مرکز اروپایی مطالعات فلسطین «ایلان پاپه» در رابطه با پاسخ رژیم اسرائیل به عفو بین‌الملل گفته است: «از همان ابتدای پروژه صهیونیست، همیشه سیاست آنها همین بوده است. هر مرجعی که با روایت صهیونیسم مغایرت داشته باشد، غیرقابل توجیه و ضدیهودیت نامیده می‌شود.» پاپه معتقد است تل‌آویو بسیار نگران است و دلیل آن شهرت عفو بین‌الملل است.
روز قبل از انتشار گزارش آپارتاید عفو بین‌الملل، بیانیه‌ای از وزارت خارجه اسرائیل خواستار دست کشیدن از آن شد. با این ادعا که گزارش «لحنی تندرو دارد و محتوای تاریخی را تحریف می‌کند... طراحی شده است تا درباره اسرائیل سیاه‌نمایی کند و بر آتش ضدیت با یهود بدمد.»
دبیرکل عفو بین‌الملل، اگنس کالامرد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه اینگونه پاسخ داد: «انتقاد از عمل اسرائیل، ابداً به معنای ضدیت با یهود نیست.»
علاوه بر این اسرائیل با استفاده از تبلیغات فضای مجازی، یک کمپین لجن‌پراکنی راه‌اندازی کرد. حداقل سه نوع تبلیغ گوگل برای کاربرانی که عباراتی دارای «عفو بین‌الملل» را جست‌و‌جو کرده بودند ظاهر می‌شد. همه نسخه‌های تبلیغی ادعا می‌کنند گزارش آپارتاید عفو بین‌الملل «نقل‌قول‌هایی دروغین است که سازمان‌های تروریستی پخش کرده‌اند» و آن را «ضدیهود» می‌خواند. همه‌ این تبلیغات به یک سایت کوچک وابسته به وزارت خارجه اسرائیل وصل می‌شوند که مدعی است گزارش می‌خواهد «نظام اسرائیل را نابود کند یا حق موجودیتش را به‌عنوان نظام ملی مردم یهود انکار کند.»
این سایت دارای ویدیوها و لینک‌هایی به چندین مقاله است که یا از اسرائیل حمایت می‌کنند یا علیه عفو بین‌الملل است.
یکی از مسئولان عفو بین‌الملل می‌گوید: «من فکر می‌کنم واکنش مقامات اسرائیلی عصبی، خطرناک و دارای نتیجه معکوس بود. همه ماهیت مقامات اسرائیلی را می‌شناسند که تلاش می‌کنند جنایت آپارتاید را پنهان کنند... آنها این کار را با استفاده از اتهام ضدیهودیت یا حمایت از تروریسم یا دیگر ادعاهای عجیب و غریب علیه زنجیره‌ای از سازمان‌های حقوق بشری انجام داده‌اند.»
«مارک اوئن جونز» استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه حامد بن خلیفه قطر و نویسنده اقتدارگرایی دیجیتال در خاورمیانه می‌گوید با توجه به سابقه وزارت خارجه اسرائیل، از ضد یهود خواندن گزارش عفو بین‌الملل شوکه نشدم، اما تا به حال ندیده بودم که از تبلیغات گوگل علیه یک گروه حقوق بشری استفاده شود. به نظر من کمی رقت‌انگیز است که یک شرکت از دولتی پول بگیرد تا پروپاگاندایش را پخش کند، مخصوصاً وقتی آن پروپاگاندا تلاش می‌کند تجاوز شرم‌آور به حقوق بشر و جنایات احتمالی علیه بشریت را لاپوشانی کند... هیچ شرکتی نباید اجازه دهد یک دولت از پلتفرمش استفاده کند تا پروپاگاندایی را پخش کند که به قیمت جان مردم و زندگی آنها تمام شود.»
گوگل در پاسخ به انتقادات اعلام کرد: «این تبلیغات را به دقت بررسی کرده و متوجه شده که سیاست تبلیغاتشان را نقض نمی‌کند».
جونز افزود: احساس می‌کند اجازه‌ نمایش یافتن آن تبلیغ در گوگل نشان می‌دهد بنگاه‌های بزرگ فناوری تحت تأثیر منافعشان هستند و تأکید کرد که این کار «یک عنصر جهت‌گیری سیاسی را نشان می‌دهد.» این استاد دانشگاه می‌گوید: «شک دارم رژیم میانمار نیز بتواند تبلیغاتی منتشر کند که گزارشی درباره تعدی علیه مردمش را نقد کند.»
با وجود کمپین‌های هدفدار اسرائیل و اقداماتش برای ابطال قانونی بودن سازمان‌هایی که تجاوز حقوق بشری‌اش را نقد می‌کنند، انکار جنایت آپارتاید اسرائیل بسیار سخت شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7895/11/610982/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها