سهم گاز در سبد سوخت نیروگاه‌ها


محمد ابراهیمی
کارشناس نفت
نگاه سرمایه‌محور و مبتنی‌بر ایجاد ارزش افزوده که از طریق پیاده‌سازی پروژه‌های بزرگ و کوچک بروز می‌یابد، اهداف متعدد و بعضاً دستاوردهای شگرفی را دنبال می‌کند. این جنس از پروژه ها در کشور اگرچه در برخی حوزه‌ها کمیاب است، اما می‌توان آن را در برخی پروژه‌ها نظیر توسعه‌ میادین گازی ردیابی کرد. پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی یکی از این قبیل سرمایه‌گذاری‌هاست که با وجود برخی معضلات و کمبودها، تولید گاز کشور از این میدان مشترک را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.
بنابر آمارهای رسمی میزان سهم گاز در سبد انرژی فسیلی کشور در حال حاضر حدود 74درصد است که مزید بر 70درصد از این سبد به مدد اجرای طرح‌های زیربنایی در میدان گازی مشترک با کشور قطر از محل تولیدات پارس جنوبی تأمین می‌شود.این افزایش تولید گاز، ذاتاً تأثیرگذاری بالایی بر مؤلفه‌های اقتصادی کشور دارد. دامنه‌ این مؤلفه‌ها را می‌توان در دو بخش «بین‌المللی» و «داخلی» شناسایی و تعریف کرد.اگرچه کشور ما در جنبه‌های بین‌المللی منتج از افزایش تولید گاز نظیر صادرات و معاملات جهانی تأثیرگذاری کمتری داشته و دارد اما نمی‌توان براحتی از جنبه‌ها و تأثیرات وسیع «داخلی» ناشی از این افزایش تولید چشم پوشید. این تأثیرات را می‌توان در سرعت بخشیدن به اجرا و تکمیل طرح گازرسانی به مناطق محروم و روستاها، گازرسانی به بخش‌های مختلف مصرف از قبیل مسکونی و تجاری، عرضه سوخت به واحدهای کوچک و بزرگ و خیلی بزرگ صنعتی کشور، تأمین خوراک برای بخش‌های استراتژیک مانند پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و افزایش ظرفیت بهره‌برداری و توسعه جایگاه‌های CNG بخصوص در شهر‌های بزرگ و موارد دیگر جست‌و‌جو کرد.
از دیگر توفیقات و ثمرات، افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها است. در حال حاضر بالغ بر 90 درصد برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود و لذا مقوله‌ توزیع سوخت برای استمرار فعالیت بخش نیروگاهی کشور، حائز اهمیت زیادی است. منظور از «حرارتی» اشاره به نوع «سوخت مصرفی تأسیسات نیروگاهی» برای تولید الکتریسیته و برق است.
ادامه در صفحه 8


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/5/599730/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها