رئیس‌جمهور روز گذشته با وزیر خارجه سوریه و مشاور امنیت ملی امارات دیدار کرد

نظم بخشی از خلیج فارس تا مدیترانه

آیت الله رئیسی: امنیت کشورهای منطقه به‌هم گره خورده است و ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند

گروه سیاسی / «امنیت خلیج فارس» محور دیدار روز گذشته رئیس‌جمهور کشورمان با مشاور امنیت ملی امارات بود؛ دیداری که میهمان اماراتی آیت‌الله رئیسی آن را نقطه عطفی در روابط دو کشور توصیف کرد. آیت‌الله رئیسی ضرورت برقراری امنیت در خلیج فارس و رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به این مهم را این‌طور خلاصه کرد: «امنیت کشورهای منطقه بهم گره خورده است» وی تأکید کرد که «ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند.» شیخ طحنون بن زاید نیز این تأکید رئیس‌جمهور را این‌طور تأیید و تکمیل کرد که «ما فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت داریم.»
این جمله مشاور امنیت ملی امارات در دیداری که او آن را نقطه عطف روابط دو کشور خوانده، نشان دهنده تغییرات راهبردی در رویکرد این کشور نسبت به همسایه خود در شمال خلیج فارس است. برخی ناظران در تحلیل چرایی وقوع این تغییر، شکست دونالد ترامپ و سیاست‌های او را برجسته می‌دانند؛ این درحالی است که واقعیت‌های درونزای جمهوری اسلامی ایران و تغییراتی که طی ماه‌های اخیر در سیاست خارجی تجربه شده است، می‌تواند عامل مؤثرتری باشد.
دولت سیزدهم در ماه‌های نخست فعالیت خود، نه تنها تلاش‌ها برای انزوای سیاسی و اقتصادی ایران را ناکام گذاشت، بلکه با بکار بردن ابتکار عمل‌هایی چند گام نیز پیش رفت.
عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری اقتصادی شانگهای که به معنای گشودن ظرفیت‌های جدید پیش روی ایران است و نیز گسترش مناسبات با کشورهای منطقه‌ای و آسیایی همچون کشورهای عضو اکو از جمله این ابتکارعمل‌هاست. در کنار این، نحوه اداره کشور و برداشتن موانع داخلی نیز مسأله‌ای است که نمی‌توانست از چشم دوستان یا دشمنان بیرونی دور مانده باشد. تأکید رئیس‌جمهور در جلسه اول آذرماه با بسیجیان ناظر بر این واقعیت است. وی گفت: «هر روز که از عمر دولت می‌گذرد به پیشرفت کشور امیدوارتر می‌شوم و یقین دارم که گشایش‌های جدی در مسائل مختلف ایجاد خواهد شد و امروز دشمنان بخوبی متوجه شدند که ایران در موضع اقتدار ایستاده است.»
در مجموع می‌توان گفت ایستادن ایران در موضع اقتدار، گسترش مناسبات با همسایگان و کشورهای شرق آسیا و درنهایت شکست سیاست‌های دونالد ترامپ نسبت به ایران و خلیج فارس، زمینه‌های تغییر راهبردهای برخی همسایگان نسبت به جمهوری اسلامی ایران است. سفر روز گذشته شیخ طحنون به ایران و دیدار با عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، یک نشانه راهبردی از این تغییر است، تا جایی که او از آیت‌الله رئیسی برای سفر به امارات رسماً دعوت کرد.
امنیت کشورهای منطقه به هم گره خورده است
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار «شیخ طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات، تأکید کرد: امنیت کشورهای منطقه بهم گره خورده است و ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه روابط دوستانه ۲ کشور، روابط حسنه با کشورهای منطقه را از اولویت‌های سیاست خارجی در دولت جدید برشمرد و گفت که به همین دلیل از توسعه روابط با امارات استقبال می‌کنیم.
آیت‌الله رئیسی، با بیان اینکه در روابط ۲ کشور مسلمان ایران و امارات، نباید مانعی وجود داشته باشد و این روابط تحت تأثیر القائات بیگانگان قرار بگیرد، تصریح کرد: سیاست دشمنان کشورهای منطقه، ایجاد هراس میان همسایگان است اما این توطئه با درایت و فهم مشترک خنثی خواهد شد.
رئیس جمهور، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را حمایت از مردم مسلمان منطقه برشمرد و افزود: صهیونیست‌ها در منطقه به‌دنبال اهداف شوم خود هستند و هرجا بتوانند جای پایی پیدا کنند آن را به وسیله‌ای برای توسعه طلبی و فتنه انگیزی تبدیل می‌کنند لذا کشورهای منطقه باید مراقب باشند.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه امنیت کشورهای منطقه به‌هم گره خورده است و ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند، از توسعه روابط اقتصادی تهران - ابوظبی استقبال کرد و گفت: توسعه مناسبات اقتصادی ۲ کشور، زمینه شکوفایی روابط در دیگر حوزه‌ها را فراهم می‌کند.
شیخ طحنون: ما سرنوشت مشترک داریم
مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار با بیان اینکه ما فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت داریم، اعلام کرد که توسعه روابط ۲ کشور در دستور کار ما قرار دارد.
شیخ طحنون بن زاید آل نهیان با اشاره به مذاکرات تفصیلی خود با همتای ایرانی گفت: این دیدارها نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود.
او تأکید کرد: آماده توسعه همکاری‌ها هستیم و امیدواریم با سفر آیت‌الله رئیسی به امارات فصل تازه‌ای از روابط دو کشور آغاز شود.
در این دیدار مشاور امنیت ملی امارات دعوت رسمی رئیس امارات را برای سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور به اطلاع رئیس‌جمهور رساند.
ایران به‌دنبال تقویت روابط اقتصادی و تجاری با سوریه
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، در دیگر دیدار دیپلماتیک خود، روز گذشته با «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار، روابط ایران و سوریه را راهبردی و استراتژیک دانست و بر تقویت پایه‌های مستحکم روابط بین دو کشور بویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اشتراک منافع دو کشور در مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، بر انجام برنامه‌ریزی بلند مدت و همه جانبه‌ای برای توسعه و تعمیق روابط و مناسبات تهران و دمشق تأکید کرد تا بر مبنای آن، در مسیر تأمین منافع ملت‌های خود بویژه در بخش اقتصادی گام برداریم.
رئیسی، استمرار حضور غیر قانونی نیروهای بیگانه در منطقه و خاک سوریه را برای امنیت و ثبات منطقه خطرناک دانست و گفت: داعش دست ساخته امریکایی‌ها است و امروز حضور داعش و امریکا در هر کجای منطقه خسارت بزرگی برای امنیت، ثبات و آسایش ملت‌ها خواهد بود.
او تصریح کرد: شهدای بزرگواری همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، امریکا و گروه‌های نیابتی آن در منطقه از جمله تروریسم داعشی و صهیونیستی را زمین‌گیر کردند.
آیت‌الله رئیسی حفظ امنیت و ثبات سوریه و حضور مقتدرانه این کشور در معادلات منطقه‌ای را حائز اهمیت دانست و اظهارکرد: امروز سوریه با رویکرد ضد صهیونیستی در خط مقدم مقاومت در برابر صهیونیست‌ها قرار دارد و تاریخ ایستادگی ستودنی ملت و دولت سوریه در مقابل تهاجمات ناجوانمردانه را با افتخار ثبت خواهد کرد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه گفت: نادیده گرفتن حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها از طرف هیچ کشوری قابل قبول نیست و بی‌تردید ملت سوریه آن را تحمل نمی‌کند.
ضامن پیوند دو ملت
وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار با تقدیم پیام بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و نیز دعوت از آیت‌الله رئیسی برای سفر به این کشور، گفت: سوریه مصمم است تمام ظرفیت‌های همکاری را برای تقویت روزافزون روابط تهران - دمشق در راستای منافع مشترک دو ملت فعال کند.
فیصل مقداد با بیان اینکه ملت سوریه هرگز حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهد کرد: گفت: سوریه بر استمرار روابط پایدار و قدرتمندی که رهبران دو ملت آن را ایجاد کرده‌اند، تأکید دارد و در این مسیر، خون شهید حاج قاسم سلیمانی ضامن پیوند عمیق روابط دو ملت است و معتقدیم شهید سلیمانی متعلق به همه ماست و فداکاری شهیدانمان را فراموش نخواهیم کرد.
او با اشاره به اینکه امریکا از خبیث‌ترین شیوه‌ها در روابط با برخی کشورهای منطقه استفاده می‌کند و با بی‌احترامی تمام و ذلیل کردن آنان به‌دنبال سروری و آقایی صهیونیست‌ها در منطقه است، گفت: با ایستادگی ملت سوریه و جبهه مقاومت، طرح‌های امریکا، رژیم صهیونیستی و اذنابش در منطقه شکست خورده است و امروز آنها به این نکته رسیده‌اند که سوریه شکست نخورد و رویکرد خود را تغییر داده‌اند.
دیدار طحنون با علی شمخانی
همچنین دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی را که روز گذشته در تهران برگزار شد باید نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست. در یک سو علی شمخانی خواستار جایگزین شدن «گفت‌و‌گو و مفاهمه» به‌جای رویکردهای نظامی برای رفع اختلافات شد و در سوی دیگر شیخ طحنون بن زاید تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای احصای دقیق زمینه‌های همکاری را ضروری خواند.
این واقعیت که 4 دور مذاکره سیاسی-امنیتی ایران و عربستان سعودی در پایتخت ثالثی به‌نام بغداد برگزار شد، سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران را می‌توان به‌معنای تلاش این کشور برای پیشی گرفتن از عربستان سعودی در گسترش روابط با ایران دانست. بویژه اینکه امارات و عربستان در اکثر مسائل منطقه‌ای، راهبردهایی بسیار نزدیک به هم دارند.
روابط گرم با همسایگان؛ اولویت ایران
به‌گزارش ایرنا، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی کشورمان در دیدار همتای اماراتی خود با تأکید براینکه تنها در سایه همکاری کشورهای منطقه ثبات و امنیت پایدار برقرار می‌شود، روابط گرم و دوستانه با همسایگان و تبادل ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری را اصلی‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی برشمرد.
او با بیان اینکه ثبات و امنیت پایدار تنها در سایه گفت‌و‌گوی مستمر و همکاری کشورهای منطقه برقرار می‌شود، بر ضرورت تأثیر‌ناپذیری روابط کشورهای منطقه از سیاست‌های مداخله‌گرانه کشورهای فرامنطقه‌ای تأکید و اظهار: کشورهای حوزه خلیج‌فارس در صورت همکاری و تشریک مساعی می‌توانند ضمن ایجاد توسعه و رفاه برای ملت‌های خود به‌عنوان قطب انرژی نقش مهمی در اقتصاد منطقه و جهان ایفا کنند.
شمخانی، تلاش مشترک برای پایان دادن به برخی بحران‌های نظامی و امنیتی که ملت‌های مسلمان منطقه را با شرایط سخت زیستی و معیشتی مواجه کرده مورد تأکید قرار داد و افزود: باید گفت‌و‌گو و مفاهمه جایگزین رویکردهای نظامی برای رفع اختلافات شود. او ابراز امیدواری کرد سفر همتای اماراتی وی به ایران سرآغاز دور جدیدی از روابط فی‌مابین و بسترساز تحکیم و گسترش همه جانبه مناسبات میان دو کشور باشد.
«شیخ طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات نیز با ابراز مسرت از سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با دریابان علی شمخانی، ایران را کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه توصیف کرد که دارای موقعیت منحصر بفرد ژئوپولیتیکی و شاهراه ارتباط شرق و غرب جهان است. شیخ طحنون با بیان اینکه توسعه روابط گرم و برادرانه میان ابوظبی و تهران در ردیف اولویت‌های امارات متحده عربی است، ظرفیت‌های اقتصادی قابل مبادله میان دو کشور در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، حمل و نقل، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری را بسیار گسترده عنوان کرد و افزود: لازم است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی ضمن احصای دقیق زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، موانع پیش رو شناسایی و رفع شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7792/1/593700/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها