گزارش 100 روزه عملکرد دولت در حوزه سلامت

کنترل کرونا با شتاب واکسیناسیون


فریبا خان احمدی
خبرنگار
تابستان سیاه 1400، آوار کرونا بر سر بیمارستان‌ها و کادر درمان، دعوا و درگیری در صف‌های شلوغ برای تزریق واکسن، به صفر رسیدن ذخیره واکسن، افزایش فوتی‌ها تا مرز 700 قربانی در روز و 50 هزار مبتلا، مردم مضطرب و دل نگران و افزایش روز‌به‌روز نارضایتی‌های اجتماعی از نبود شفافیت دولت قبلی در رابطه با تهیه و خرید واکسن، بی‌توجهی به طولانی شدن پیک مرگبار پنجم و... اینها تنها بخشی از میراث به‌جا مانده دولت قبل بود که دولت سیزدهم باید از دل این بحران‌ها و کوران موج پنجم ویروس دلتا عبور می‌کرد.
مسئولان وقت عدم تأمین واکســــــن را به  
اف ای تی اف و نبود ارز و تحریم‌ها نسبت می‌دادند و در این میان به‌دلیل عدم واردات واکسن کم‌کم صدای اعتراض‌ها از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و مردم سرگردان در صف‌های واکسیناسیون بالا گرفته بود. گذر از این مرحله سخت و بغرنج مهم‌ترین اولویت دولت سیزدهم بود. همگان منتظر بودند با روی کار آمدن رئیس‌جمهور و تیم جدید نقشه‌ای برای عبور از شرایط بحرانی ترسیم شود تا تلفات روزانه ویروس دلتا به حداقل برسد. در این میان البته صدای گلایه‌های کسبه و اصناف گوش همگان را پر کرده بود. رونق اقتصاد کشور و بازگشایی مشاغلی که 18 ماه تعطیل شده بودند به واردات واکسن و واکسیناسیون گسترده عمومی گره خورده بود.
کادر درمان خسته و کلافه بودند و به‌علت نایاب شدن سرنگ و نشت داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر به بازار آزاد اوضاع درمان کشور به آشفته بازاری بدل شده بود. با طولانی و سخت شدن پیک پنجم و واکسیناسیون تنها 4 میلیون دوز اول واکسن آمار مرگ‌های روزانه حول و حوش عدد 700 می‌چرخید و این یعنی هر دو دقیقه یک نفر جانش را بر اثر این ویروس از دست می‌داد به‌ طوری که رؤسای بیمارستان‌های پایتخت اعلام کردند سردخانه‌ها جا ندارند و حتی تصاویری از دفن اجساد در خارج از آرامستان‌ها در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شد. با همه این تفاسیر رکوردهای ابتلا و بیماران حاد کریتیکال روز به روز اعداد جدیدی را در منحنی شیوع اپیدمی ثبت می‌کردند غافل از آنکه راهکاری برای خروج از پیک پنجم ارائه شود. مسئولان پیشین هر اندازه به روزهای پایانی‌شان نزدیک می‌شدند از زیر بار مسئولیت سنگین‌شان یعنی تأمین واکسن به بهانه‌های جورواجور شانه خالی می‌کردند. تزریق واکسن به شکل قطره چکانی در مراکز تجمیعی ادامه داشت و سالمندان منتظر در صف‌های پر ازدحام اغلب دست خالی به خانه بازمی گشتند. درخواست‌های مردم نیز متوجه خرید واکسن و واکسیناسیون عمومی بود که بر همین اساس دکتر رئیسی پس از انتخاب وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی سرعت گرفتن برنامه واکسیناسیون عمومی و البته نجات جان بیماران کرونایی را دو مؤلفه اصلی در مقابله با بحران کرونا عنوان کرد. وی در همان روزهای تحلیف به داروخانه 12 فروردین رفت و پس از آن مقرر شد داروهای مورد نیاز طی روزهای آینده در گام اول بین ۱۰۰ داروخانه و در گام دوم تا ۳۰۰ داروخانه توزیع شود تا دیگر شاهد تشکیل صف و تجمع در چند داروخانه نباشیم. مقصد بعدی وی بیمارستان امام خمینی بود که از نزدیک در جریان کم و کاستی‌های حوزه درمان، مطالبات معوق و خستگی مفرط کادر درمان قرار گرفت و البته حضور رئیس جمهور پس از 22 ماه از شیوع اپیدمی در مرکز درمانی برای پرستاران و پزشکان خسته از پاندمی نوعی دلگرمی به حساب می‌آمد. پس از بازدید از بیمارستان وی دستور داد پرداخت مطالبات معوق کادر درمان باید جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه باشد.
تزریق سلامت به رگ های ایرانیان
رئیس جمهور در ادامه مأموریت ویژه برای عبور از دل بحران نفسگیر از همان نیمه‌های مرداد ماه دستور داد تا ضمن توجه به تولید داخل هر چه سریع‌تر واردات واکسن در دستور کار دولتمردانش قرار بگیرد. در این میان بانک مرکزی و وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر مأمور شدند تا آبان ماه بیش از 150 میلیون دوز واکسن وارد کنند. طولی نکشید که قول و قرارهای دولت جدید محقق شد و تنها در 30 روز اول دولت سیزدهم 30 میلیون دوز واکسن وارد کشور شد. در نهایت پس از فراز و فرودهای فراوان در نیمه نخست سال‌جاری، وزارت بهداشت از حذف گروه‌های سنی در اولویت تزریق واکسن خبر داد. اعلام چنین خبری به مثابه تزریق سلامت در رگ‌های ایرانیان می‌بود و شور و امید دوباره‌ای را به جامعه مضطرب به ارمغان آورد. سفارش خرید 156 میلیون دوز واکسن در 100 روز اول دولت رئیسی موجب شد در اواخر شهریور ماه با تزریق نزدیک به یک و نیم میلیون دوز واکسن، رکورد جهانی تزریق واکسن کرونا در ایران بشکند.
همچنین آمار تزریق واکسن به 6 برابر ماه‌های پیش از مرداد رسیده بود به‌ طوری که تاکنون مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۹۵ دوز رسیده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد 90 درصد ایرانیان بالای 12 سال و در اولویت تزریق واکسن یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و نزدیک به 75 درصدشان نیز واکسینه کامل شده‌اند. در این میان تنها حدود 15 درصد جمعیت بالای 12 سال مشمول دریافت واکسن (67 میلیون با احتساب اتباع) هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند. بر این اساس وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برای سهولت و تشویق افراد واکسینه نشده دستور داد واکسیناتورها به شکل خانه به خانه برای تزریق واکسن مراجعه کنند. همه این اتفاقات در حالی کمتر از 3 ماه در کشور رقم خورد که کسب و کارها راه افتادند، آرامش به بیمارستان‌ها بازگشت و تخت‌های غیر کرونایی وارد مدار شدند و از همه مهم‌تر بخشی از مطالبات معوق کادر درمان بخصوص پرستاران پرداخت شد. در ادامه بازگشایی مشاغل و حذف ترددهای بین شهری، دولت اعلام کرد تزریق واکسیناسیون تا آبان ماه به 100 میلیون دوز خواهد رسید و کم‌کم زمزمه‌های بازگشایی درهای مدارس و دانشگاه به روی دانش‌آموزان و دانشجویان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بذر امید و نشاط را در دل خانواده‌ها زنده کرد.
گرچه که با تزریق بیش از 105 میلیون واکسن جامعه به ایمنی جمعی نزدیک می‌شد و تعداد موارد فوت در نیمه دوم آبان ماه یک مرتبه بعد از 12 فروردین 1400 سد عدد سه رقمی را شکست و موارد ابتلا به روزانه 3 هزار مبتلای جدید و مرگ و میر دو رقمی رسید اما در این میان دولت حتی یک بار نیز از پایان و شکست کرونا با واکسیناسیون عمومی حرفی به میان نیاورد.

برش
نگاهی به عملکرد صد روزه دولت سیزدهم نشان می‌دهد که مدیریت بحران در زندگی روزمره مردم مهم‌ترین اولویت کاری دولت جدید بوده است. در بررسی ابعاد اجتماعی صد روزه دولت دو مسأله مهم مدیریت اجتماعی کرونا و شتاب در روند واکیسناسیون از مهم‌ترین اقدامات دولت بوده است. همچنین ترمیم رابطه بین دولت مردم و تقویت و ارتقای سرمایه اجتماعی نیز بخش دیگری از فعالیت‌های دولت در صد روزه گذشته بوده است. در گزارش ذیل اشاره‌ای به ارزیابی وضع موجود در استقرار دولت سیزدهم و اقدامات انجام شده در صد روز گذشته در حوزه‌های سلامت و روابط اجتماعی مردم را می‌خوانید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7789/7/593356/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها