مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم:

تزریق واکسن برای شرکت در امتحان الزامی است


مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه دانشجویان برای شرکت در امتحانات باید واکسینه شده باشند، گفت: دانشجویان جهت حضور در امتحانات حداقل باید یک دوز واکسن را دریافت کرده باشند در غیراین‌صورت اجازه حضور در دانشگاه و در نتیجه در امتحانات را نخواهند داشت.
محمدرضا آهنچیان درباره حضوری شدن امتحانات در ترم جاری اظهار داشت: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا از سرگیری آموزش حضوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری برگزاری امتحانات پایان ترم به شیوه حضوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و از دانشگاه‌ها خواسته شده است در برنامه عملیاتی خود، آن را در نظر بگیرند و پیش‌بینی لازم را انجام دهند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: بخصوص دانشگاه‌هایی که اکثریت دانشجویان آنان غیربومی و در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند، با بیشترین مشکل مواجه هستند، زیرا دانشجویان کارشناسی هم از لحاظ تعداد بیشتر هستند و هم ارزشیابی آنها معمولاً به شیوه امتحانات کتبی یا عملی در پایان ترم انجام می‌شود. استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی را عمدتاً به روش انجام پروژه و تحقیق در طول نیمسال تحصیلی ارزشیابی می‌کنند و در تجربه دوره استفاده از آموزش غیرحضوری در دوره همه‌گیری کرونا، معمولاً در ارزشیابی یا امتحان دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی مشکلی وجود نداشته است. وی افزود: دانشگاه‌ها بر حسب امکانات دانشگاهی و زیرساخت‌ها مانند خوابگاه، غذاخوری و نسبت دانشجوی غیربومی به بومی می‌توانند برنامه‌ریزی کرده و برنامه نهایی را برای حضور دانشجویان در دانشگاه به آنها اعلام کنند. دانشجویان موظفند در زمانی که دانشگاه به آنها اطلاع‌رسانی و اعلام می‌کند، حضور پیدا کنند.
آهنچیان با تأکید بر اینکه دانشجویان برای شرکت در امتحانات باید واکسینه شده باشند، گفت: دانشجویان جهت حضور در امتحانات حتماً باید واکسینه شده و حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده باشند در غیراین‌صورت اجازه حضور در دانشگاه و در نتیجه شرکت در امتحانات را نخواهند داشت. وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها مسئول برنامه‌ریزی‌های عملیاتی ویژه خود هستند، زیرا هر دانشگاهی ممکن است بر اساس زیرساخت‌ها و امکانات خود به برنامه‌ریزی متفاوتی نیاز داشته باشد. به‌همین دلیل این اختیار به دانشگاه‌ها داده شده است که طبق شرایط خود، برنامه را تنظیم و به دانشجویان خود اعلام کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در حوزه برگزاری امتحانات حضوری به دانشگاه‌ها تفویض اختیار شده و آیا دانشگاه‌ها می‌توانند امتحانات را مجازی برگزار کنند؟ گفت: خیر، اگر دانشگاهی دلیل موجهی برای مثال مرتبط با رنگ‌بندی شهر و منطقه برای عدم برگزاری امتحانات به‌ روش حضوری داشته باشد، بر اساس اعلام استانداری یا فرمانداری به منظور هماهنگی با مراجع مربوطه و برای مراقبت از سلامت جامعه دانشگاهی، می‌تواند امتحانات را به روش مجازی برگزار کند، در غیراین‌صورت و در حالتی که محدودیتی از این جنس وجود نداشته باشد، دانشگاه‌ها موظف به برگزاری امتحان حضوری هستند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سؤال تکلیف دانشجویانی که برای ایام امتحانات به تهران می‌آیند و باید در خوابگاه اسکان داده شوند، چیست؟ گفت: افزایش بازه امتحانات به چهار هفته به این معنی نیست که دانشجویان غیربومی باید تمام این مدت را برای امتحان در دانشگاه خود در شهر تهران باشند. هرچند رفت و آمد اجتناب‌ناپذیر است، اما آنها می‌توانند پس از بازه امتحانات که هر دانشگاه تعیین می‌کند، تا شروع ترم بعد به محل زندگی خانواده خود برگردند. ضمن اینکه بر اساس آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، بسیاری از محدودیت‌های ناشی از کرونا در تردد و مسافرت لغو شده و قدرت پیش‌بینی‌کنندگی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده است.
آهنچیان گفت: تسهیلاتی که ایجاد شده است، شرط مراعات کامل مقررات بهداشتی را نفی نمی‌کند. به این معنی که دانشجویان هم باید واکسینه شده باشند و هم در رفت و آمدها از شهر محل زندگی‌شان به دانشگاه مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. به محض ورود دانشجویان به دانشگاه، برنامه‌ریزی، نحوه حضور و اسکان آنان با حفظ کامل پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه و غذاخوری و سایر اماکن عمومی بر عهده دانشگاه است. وی درخصوص دانشجویانی که محل تحصیل آنها از محل زندگی‌شان جداست، گفت: بجز برخی زیرنظام‌ها مانند دانشگاه‌های علمی کاربردی، نسبت بزرگی از دانشجویان دانشگاه‌ها غیربومی هستند. برای مثال بیش از نیمی از دانشجویان دوره‌های کارشناسی ما غیربومی هستند که حساسیت مدیریت این گروه از دانشجویان از سوی دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.
آهنچیان در پاسخ به این سؤال که آیا در همان زمان امتحانات به دانشجویان کارشناسی خوابگاه داده می‌شود؟ گفت: بله، چون بازه امتحانات طولانی‌تر شده است و دانشگاه می‌تواند به نحوی برنامه‌ریزی کند که در این بازه یک گروه از دانشجویان را اسکان دهد، سپس دانشجویانی که امتحانات آنان تمام شده است و خوابگاه را ترک کردند، گروه بعدی اسکان داده خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7782/1/592656/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها