سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد

حبس‌های سنگین برای متهمان پرونده هفت تپه


ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه از احکام صادر شده در دادگاه اعضاى سابق گروهک تروریستى منافقین و همچنین پرونده هفت تپه خبر داد و علت فوت زندانی شاهین ناصری را هم مسمومیت دارویی اعلام کرد.
سخنگوی قوه قضائیه دیروز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای که در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران در حال رسیدگی است، گفت: خانواده معظم شهدای هسته‌ای و جمعی از مردم، علیه مسئولان کشور امریکا طرح دعوی و مطالبه خسارت از مسئولان وقت امریکا کرده‌اند. مسئولینی همچون رؤسای جمهور قبل امریکا از جمله باراک اوباما، ترامپ، وزرای امور خارجه این کشور، جان کری، هیلاری کلینتون و تعداد زیادی از مسئولان سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی این کشور از جمله این افراد هستند. او گفت که مراتب از طریق مراجع قانونی به اطلاع این افراد رسیده و دادگاه مذکور هم تاکنون در این خصوص دو جلسه تشکیل داده است.
به‌گزارش میزان، خداییان در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگى به دادخواست ۴۲ نفر از اعضاى سابق گروهک تروریستى منافقین هم گفت: در خصوص این پرونده دادگاه محترم مراتب را از طریق وزارت امور خارجه کشور به وزارت دادگستری کشور‌هایی که گروهک منافقین در آنجا فعالیت دارند به این گروهک ابلاغ کردند. و همه شما هم مشاهده کردید که سرکرده این گروهک در یک فایل صوتی نسبت به این پرونده واکنش نشان داد. سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: دادگاه به این موضوع رسیدگی کرده و حکم پرونده را صادر کرده است. در این پرونده سرکرده گروهک منافقین به پرداخت حدود هفت هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان در حق آسیب‌دیدگان و کسانی که خسارت مادی و معنوی به آنها وارد شده، محکوم شده و این حکم قطعی شده و لازم الاجراست.
صدور حکم قطعی متهمان هفت تپه
 او در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده هفت تپه هم گفت: پرونده هفت تپه دو قسمت است؛ در یک قسمت، موضوع ابطال واگذاری این شرکت به بخش خصوصی است که حکم آن صادر و واگذاری این شرکت ابطال شد و به دولت برگشت. در بخش دیگر، سوءاستفاده کسانی بود که این شرکت به آنها واگذار شده بود و از این طریق مرتکب جرایمی شده بودند که از جمله اتهامات آنها که به اثبات رسیده اخلال عمده و کلان در نظام ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به‌صورت سازمان یافته است. این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شد و اخیراً حکم قطعی آن صادر شد. در این پرونده تعداد زیادی از افراد به اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی محکوم شدند از جمله این افراد امید اسدبیگی فرزند احسان است که اتهام وی هم مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق قاچاق ارز و هم مباشرت به‌صورت مستقل در قاچاق عمده ارز است که به ۲۰ سال حبس، رد اموال و جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است. وی ادامه داد: یکی دیگر از مرتکبین این جرم، مهرداد رستمی فرزند میرمحمد است که وی نیز به ۲۰ سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شده و حدود دو نفر از این متهمان هر کدام به ۱۵ سال حبس، ۳ نفر هرکدام به ۱۰ سال حبس و بیش از ۱۷ نفر هم هرکدام به ۵ سال حبس محکوم شدند. اتهام اسد بیگی مشارکت در قاچاق یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون یورو و مباشرت در قاچاق دو میلیون و ۸۹۴ هزار یورو بوده که به این موضوع رسیدگی شده است. متهمان محکومیت قطعی پیدا کردند و حکمشان لازم الاجرا است.
محکومیت به اعدام دو نفر از اعضای اصلی شبکه بین‌المللی قاچاق انسان
خداییان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه صدور حکم اعدام برای متهمی به‌نام «الکس» را تأیید می‌کنید یا خیر گفت: این پرونده در خصوص یک شبکه بین‌المللی قاچاق انسان تشکیل شده است. تعدادی از مرتکبین یک شبکه بین‌المللی تشکیل داده بودند که در کشور‌های مختلفی فعالیت داشتند و اقدام به قاچاق انسان با اهداف متعددی می‌کردند. خوشبختانه این باند شناسایی شد و متهمان دستگیر شدند. دو نفر از مرتکبین اصلی به اعدام و بقیه متهمان به مجازات‌های حبس طویل‌المدت محکوم شدند که، چون رأی پرونده قطعی نیست، با اعتراض محکومین به مراجع مربوطه و ذیصلاح ارسال می‌شود و در صورت تأیید حکم صادره، اجرا خواهد شد.
وضعیت بقایی و مشایی برای برگشت به زندان
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی از مدیران ارشد دولت احمدی‌نژاد گفت: بقایی به‌دلیل اینکه مریض است و بستری بود، در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد و این مرخصی بر اساس قانون است و در مورد تمام کسانی که در زندان هستند، اگر چنانچه لازم باشد مرخصی استعلاجی به آنها داده می‌شود. خداییان اضافه کرد: در مورد مشایی که وکیل وی اعلام کرد که مهلت حبس وی تمام شده است نیز با سؤالی که از دادسرای تهران داشتم، این‌طور نبوده که حبس وی به اتمام رسیده باشد؛ بلکه این فرد بعد از اینکه به وی مرخصی داده شده بود، متأسفانه بموقع حضور پیدا نکرده بود و مدت طولانی را غیبت بوده است. طبیعتاً در مدتی که شخص خارج از مدت مرخصی غیبت کند، آن مدت به‌عنوان مرخصی محسوب نمی‌شود و باید به زندان بازگردد و آن مدت را تحمل کند و اقدامات لازم نیز در این خصوص صورت گرفته است.
اقدامات دستگاه قضایی برای بازگشت مفسدان اقتصادی
او در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی از سوی قوه قضائیه برای استرداد مرجان شیخ الاسلامی و محمود خاوری انجام شده و اینکه ما چند مفسد اقتصادی داریم که فراری و در خارج از کشور هستند، گفت: بحث استرداد مجرمین اعم از مجرمین اقتصادی و غیر اقتصادی در دستور کار دستگاه قضایی بوده و هست. در مورد افرادی که نام برده شد مثل خاوری و دیگران هم اقدام لازم صورت گرفته و مراتب به پلیس اینترپل اعلام شده چنانچه آن کشور‌هایی که متهمان در آنجا اقامت دارند همکاری لازم را داشته باشند طبیعتاً این استرداد صورت می‌گیرد.
خدائیان درباره شکایت تعدادی از شهروندان در اهواز و مدعی العموم از آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات هم گفت: این فرد احضار و تفهیم اتهام شده و با قرار تأمین کیفری آزاد شده است. در آن مرحله، آخرین دفاع از این فرد اخذ نشده بود. بعد از آن، مجددا شکایت دیگری به دادسرا واصل شد و پرونده در جریان رسیدگی است.
مسمومیت دارویی علت فوت شاهین ناصری
خداییان در پاسخ به سؤالی در مورد علت فوت شاهین ناصری در زندان گفت: در جلسه قبل اعلام کردم که نتیجه پزشکی قانونی اعلام نشده، اما اخیراً پزشکی قانونی نظر خود را اعلام کرده و علت مرگ وی را مسمومیت دارویی اعلام کرده است.
سخنگوی دستگاه قضا همچنین اعلام کرد: طی مدت اخیر به ۸۵ هزار زندانی مرخصی اعطا شده و همچنین ۲ هزار و ۲۵۰ زندانی نیز مشمول عفو شده‌اند که بیش از هزار تن از آنها آزاد و بقیه نیز با تقلیل مجازات روبه‌رو شده‌اند.
علاوه بر اینها حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ زندانی نیز از نهاد‌های ارفاقی نظیر تقلیل مجازات و آزادی مشروط بهره‌مند شده‌اند و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ زندانی نیز محکومیت خود را با پابند الکترونیک در بیرون از زندان می‌گذرانند.








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7747/1/589126/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها