رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ برگزار شد

عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری دشمن


رزمایش تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ با حضور مشترک نیروهای پدافندی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی با رمز یا رسول‌الله(ص) و با گسترش و استقرار سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ارتباطی و شبکه دیده‌بانی بصری در منطقه کویر مرکزی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور در تبیین اهداف این رزمایش گفت: رزمایش مدافعان آسمان ولایت با رویکرد جابه‌جایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی با رعایت اصول پدافند غیرعامل برای فریب دشمن صورت گرفت و همچنین برقراری ارتباطات امن و چندلایه میان سامانه‌های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل و شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم در هنگام وقوع تهدید صورت گرفته است.
او به بهره‌برداری از سامانه‌های بومی پدافند هوایی در این رزمایش اشاره کرد و ادامه داد: استقرار سامانه‌های فرماندهی و کنترل ناحیه‌ای (ROC) سپاه، سامانه‌های راداری بومی معراج، فتح-۲، بشیر و قدس، سامانه‌های تاکتیکی اطلاعات و شناسایی، سامانه‌های الکترواپتیکی و سامانه‌های جنگ الکترونیک از دیگر اقدامات این بخش از رزمایش است. به گفته امیر رحیم‌زاده تشکیل لایه‌های امن پدافند هوایی برای حفاظت از مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دفاع همه‌جانبه از مراکز حساس و حیاتی کشور از جمله اهداف این رزمایش مشترک بود. در اولین روز از رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰، عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک و سایبری روی سامانه‌های پدافند هوایی با موفقیت تمرین شد. عملیات اخلال الکترونیک روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و به دست گرفتن کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از جمله تمرینات صورت گرفته بود که با موفقیت انجام شد. در ادامه این رزمایش تخصصی مشترک سامانه‌های بومی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه و ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش که به دست متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان تولید شده‌اند، در شرایط رزم واقعی علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام دادند و با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کردند. همچنین در ادامه این رزمایش سامانه‌های بومی مرصاد 16 نیروی پدافند هوایی ارتش و طبس نیروی هوافضای سپاه اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را با موفقیت رهگیری و منهدم کردند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور با تبیین این موفقیت‌ها، گفت: استفاده از تجهیزات بومی و تولید شده به دست متخصصان داخلی در این رزمایش از سویی بزرگترین نشانه خنثی‌سازی و بی‌اثر بودن تحریم‌های استکبار جهانی در حوزه نظامی است و از سوی دیگر بیانگر قدرت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در عرصه پدافند هوایی که توانسته طی سال‌های گذشته در مقاطع مختلف قدرت‌های استکباری را مغلوب قاطعیت و توانمندی خود سازد. جانشین نیروی هوایی ارتش هم به واقعی بودن صحنه رزمایش مدافعان آسمان ولایت اشاره کرد و گفت: برگزاری این رزمایش فرصت خوبی برای محک توانمندی خلبانان جوان هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی است. امیر سرتیپ مهدی هادیان در حاشیه این رزمایش با اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش در این رزمایش مشترک گفت: در سناریو رزمایش، نیروی هوایی به‌عنوان نیروی نارنجی و حمله‌ور عمل خواهد کرد و مأموریت دارد با تمام امکانات و تجهیزات در اختیار اعم از هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین در این رزمایش شرکت کند. جانشین نیروی هوایی ارتش افزود: هواپیماها و پرنده‌های شکاری ما شامل جنگنده‌ها اف-۱۴، میگ-۲۹، اف-۷ و هواپیمای تانکر و شنود الکترونیکی نهاجا و هواپیماهای بدون سرنشین شامل پهپادهای جنگالی و رزمی به همراه مجموعه هواپیماهای بدون سرنشین از مجموعه نیروی هوافضای سپاه و نیروی پدافند ارتش در این رزمایش شرکت خواهند کرد. وی تأکید کرد: مأموریت ما به‌عنوان نیروی مهاجم و طرح‌ریزی بر مبنای سناریو واقعی است که در شرایط واقعی رزم پرنده‌های با سرنشین و بدون‌ سرنشین به صورت انبوه به سمت مناطق حساس و حیاتی حمله کنند و در مقابل، نیروهای آبی باید در برابر آنها دفاع کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7746/2/588964/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها